Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel
Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.
a prvních 9 měsíců loňského roku přivítali černohorští hoteliéři téměř stejně hostů, jako za celý rok 2017. Země úspěšně cílí na movitější klientelu, čemuž pomáhají i medializované návštěvy celebrit.
Od ledna do září loňského roku přespalo v černohorských hromadných ubytovacích zařízeních 835 000 zahraničních turistů, což představuje meziroční nárůst o víc než 13 procent. Alespoň podle předběžných údajů zveřejněných tamním statistickým úřadem. Naplňuje se tak prognóza, podle které by měl černohorský incoming v roce 2018 překonat dosavadní rekord z roku 1987. A do státní kasy by měla z cestovního ruchu přitéci zhruba miliarda eur.
Přestože země nabízí jen zhruba 300 km pobřeží, míří do zdejších letovisek rok od roku více turistů. Nejčastěji přijíždějí z Ruska a ze Srbska, průběžně se ale zvyšuje i počet hostů z Turecka či Chorvatska. Struktura černohorského incomingu se ale poměrně výrazně mění. Tamní ministr pro cestovní ruch již loni v létě uvedl, že zatímco počty turistů z Ruska a dalších tradičních trhů stagnují, velmi rychle rostou příjezdy ze západní Evropy. Absolutně nejrychleji však v Černé Hoře přibývá turistů z Číny a zemí Perského zálivu, což se pozitivně projevuje na příjmech z turismu. Ten se nyní podílí zhruba 23 procenty na černohorském HDP a do roku 2030 by se měl tento podíl zvýšit na 30 procent.
Černá Hora je sice malá a hornatá země (necelých 14 000 km2) s krátkým mořským pobřežím, přesto skýtá prostor pro další růst turistické infrastruktury. Aktuálně nabízí ubytování ve zhruba čtyřech stovkách hromadných ubytovacích zařízení a další rostou jak houby po dešti. Má-li ale země současný nápor turistů přečkat bez úhony, musí se v budoucnu spíše než na extenzivní rozvoj zaměřit na zkvalitňování služeb a přilákání movitějších turistů. V současné době má totiž stále image spíše nízkonákladové destinace. Investoři jdou ale onomu kýženému trendu naproti a zaměřují se hlavně na luxusnější resorty. Z třiatřiceti hotelů otevřených v roce 2017 jich 19 spadalo do čtyřhvězdičkové třídy, dva hotely byly pětihvězdičkové. A za loňský rok mělo ve třídách čtyř a pěti hvězdiček přibýt asi 2 000 pokojů. Vláda samozřejmě tento progres chválí, kritici z řad politické opozice ovšem upozorňují na skutečnost, že zemi stále chybí kvalitativní standardy a že velký dluh má v environmentální oblasti, což se může s nekontrolovaným rozvojem cestovního ruchu ještě zhoršit.
Pozitivním signálem jsou každopádně již zmiňované rostoucí příjezdy ze zemí Blízkého východu. Černohorské úřady se také snaží přilákat větší počet klientů z Ruska. To je sice dlouhodobě nejsilnějším zdrojovým trhem černohorského incomingu, v posledních letech byly příjezdy z této země ovlivněny politickou situací. Vzájemné vztahy mezi Černou Horou a Ruskem ochladly po vypuknutí krize na Ukrajině a ještě blíže k bodu mrazu se posunuly po loňském vstupu Černé Hory do NATO a také neúspěšném pokusu o převrat, z podílu na kterém byly obviněny ruské tajné služby. Významu Ruska jako zdrojového trhu si jsou však černohorské úřady dobře vědomy. Už proto, že ruský turista je se svojí průměrnou útratou převyšující 100 eur za den na čele žebříčku…
Černá Hora se však chvályhodně snaží diverzifikovat portfolio a své aktivity zaměřuje i na jiné bonitní trhy. V tomto snažení jí bezděky pomáhají i různé celebrity, které si tuto destinaci zvolily jako místo svého letního odpočinku. Šlo například o někdejšího fotbalistu Davida Beckhama a jeho ženu Victorii, kteří spolu s dětmi navštívili Černou Horu loni v červenci. Média se plnila zprávami o jejich dovolené plné nadstandardních požadavků, a země tak získávala cenný mediální prostor. A v srpnu se měla po roce do téhož hotelu na ostrůvku Sveti Stefan (na snímku) se svou rodinou vrátit také brazilská topmodelka Adriana Lima.
Foto: Shutterstock.com
Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.
Ras Al Khaimah doslova znamená špička stanu. Tento emirát skutečně na mapě tvoří severní špičku Spojených arabských emirátů, s nimiž sousedí se všemi vyjma Abu Dhábí. Místo na špici má ovšem i z hlediska udržitelnosti a zážitků.
Mozaika charakterizuje světoznámé památky Poreče – a mozaika je mottem brandu celého města: „You complete us“. Tak se Poreč představila na jubilejním setkání v Praze 6, s kterou uzavřela partnerství před 10 lety.