Byznys turistika: nové příležitosti Siamu

Thajsko patří mezi celosvětově oblíbené exotické destinace a není divu, že i pro Čechy to byla jedna z prvních exotik, kterou začali objevovat již na počátku devadesátých let. Příčin bylo několik – slušná infrastruktura, široká škála služeb, rozmanitá příroda i památky, příhodné klima a vstřícné ceny.

Celosvětový cestovní ruch se ovšem za to čtvrtstoletí výrazně proměnil. Roste, někde až příliš. Podle odhadů Světové organizace cestovního ruchu (UNWTO) bude celosvětový počet turistů v roce 2020 přesahovat jednu a půl miliardy osob s průměrnými globálními výnosy zhruba tisíc dolarů na každého jednoho turistu. V Thajsku podle UNWTO již nyní útrata přesahuje patnáct set dolarů na jednoho turistu. Zajímavostí je, že v první desítce zemí, z nichž přijíždí do Thajska nejvíce turistů, jsou jen tři neasijské státy – Velká Británie, Rusko a USA. Růst turistického ruchu je obecně vnímán pozitivně, protože v posledních letech přináší i do chudších rozvojových oblastí nemalé zisky. Má ovšem i své stinné stránky. A generuje novou poptávku. Thajsko i tamní turistický ruch se poměrně rychle vzpamatovaly z ničivé tsunami v roce 2004, ale to nebyla jediná rána. Země prošla v tomto tisíciletí několika složitými etapami, které samozřejmě na turistický ruch měly vliv. Pomiňme globální vlivy, 11. září, SARS nebo hypoteční krizi. Byly tu místní problémy, vládní krize, masové nepokoje i separatistické tendence muslimského jihu. V roce 2008 tu klesla obsazenost hotelů pod dvacet procent. Problémem nebyly jen finanční ztráty, možná citelnější byla ztráta image. Snad i pro tuto zkušenost jsou si Thajci velmi dobře vědomi rizik i příležitostí a důsledně pracují na tom, aby se splnil jejich cíl – stát se branou jihovýchodní Asie.

Tradiční podoba na ústupu

Jestliže první roky českého objevování Thajska se ve většinové podobě nesly programově v duchu jednoduchých marketingových lákadel na úchvatné pláže a domorodé vesnice, dnes to přestává stačit. Logicky. Thajsko, jako celá Asie, stále roste. Jen na Phuket stoupl letos prodej letenek v řádech desítek procent. Program Thajského úřadu pro cestovní ruch (TAT) nese ovoce. Současní cestovatelé se rádi vracejí na místa, která je oslovila. Ty návraty jsou ovšem jiné než rodinné návraty na chorvatské pláže. Imperativem exotiky je nabídnout při každém návratu něco nového. Méně známého a autentičtějšího. Což znamená především odlehlejší, méně exponovaná místa. Moderní cestování akcentuje unikátní zážitky. A jedinečnost není masová kategorie. Tento trend klade mnohem vyšší nároky na cestovní kanceláře, tím spíše, že ve svých požadavcích turisté slovo unikátní často doplňují slovem dobrodružství. A většinou už se nespokojí s tím, že na půl hodiny navštíví sebezajímavější skanzen a přespí v luxusním hotelu. K autenticitě totiž v moderním pojetí patří i trocha a diskomfortu. Svou roli ve změně preferencí hraje i často zmiňovaná generace mileniálů, která se ujímá vlády a začíná svým životním stylem určovat trendy. Mají pracovní ambice, ale nechtějí kariéře podřídit vše a rezignovat na soukromý život. Chtějí cestovat a poznávat, chtějí zážitky.

Služby TCEB pro podnikání a MICE

  • průzkum obchodních příležitostí
  • zabezpečení služeb pro mezinárodní obchodní aktivity
  • příprava strategie nabídek a řízení projektů
  • koordinace a správa lobbingu
  • propagace nabídek
  • příprava a podávání nabídek
  • příprava a uspořádání prezentačního materiálu nabídky
  • spojení s vládou a s průmyslovými korporacemi
  • organizace a provádění inspekcí

Zdroj: Thailand Convention and Exhibition Bureau

 

Trumf rozmanitosti

Thajsko má oproti blízkým zemím subregionu Mekong jednu výhodu. Rozmanitost, kterou disponuje, dokáže nabídnout v neuvěřitelně široké škále služeb a díky dokonalé infrastruktuře. Můžete tu provozovat kdekterý sport, navštěvovat nesčetné chrámy, ochutnávat lákavou kuchyni, obdivovat zdejší přírodní krásy, vyzkoušet místní podobu agroturistiky či wellness. Pro tuzemské cestovní kanceláře je ovšem právě tato dokonalost nabídky až kontraproduktivní. Thajskem totiž není vůbec složité cestovat individuálně a vše si zařizovat až na místě. V každém městečku najdete hotel či hotýlek na přespání, není problém pronajmout si vůz, kolo, motorku i průvodce. Organizátorům turistiky nezbývá než bojovat dokonalou znalostí cílové země a jejích možností a pak přidanou hodnotou, která není směrována až tolik do samotné cílové destinace, ale ocení ji turisté ještě tady doma. Přibývá totiž cest na přání. Ten trend není nic nového, byl tu již před čtvrtstoletím, ovšem tehdy vyhrazen pro tu nejbonitnější obchodní klientelu. Dnes je situace jiná.

Opět je tu bleisure

Thajsko je totiž nejen vyhledávanou turistickou destinací, ale také velmi zajímavým a dlužno dodat vstřícným místem k podnikání. Předurčuje je k tomu fakt, že jde o zemi ve všech ohledech velmi svobodnou a otevřenou. Ostatně, byznysová turistika tvoří dlouhodobě zhruba třetinu příjmů thajských hotelů, přičemž se pomalu překlápí ve prospěch byznysové turistiky. Ty příjmy obecně rostou a byznysová turistika s nimi. Podle názoru českého velvyslance v Thajsku Marka Libřického nastává čas thajských byznysových příležitostí i pro Česko, především v energetice a dopravní infrastruktuře. Pokud se vedle turistických vztahů posílí i ty obchodní, jsou reálné přímé lety Praha–Bangkok. Opět příležitost. Ale nemusíte mít v Thajsku firmu, abyste se chtěli trochu vytáhnout před obchodními partnery a prezentovat se jako bohatá firma, která žije. Navíc v naší kultuře pořád platí, že nejlepší obchod se dělá s partnery, s nimiž si rozumíte i lidsky. A v takovém případě se už přímo nabízí využít obchodního setkání i mimopracovně, vytvořit si cíleně prostor i pro zážitky. Ostatně i manažeři a majitelé firem s časem nabitým pracovními povinnostmi od rána do večera mají své rodiny a stává se běžným požadavkem, že je chtějí přibrat na zahraniční konferenci a protáhnout si pobyt o pár hezkých rodinných dní. A vzhledem k již zmíněné thajské rozmanitosti a dokonalým službám není absolutně žádný důvod, proč království opouštět bezprostředně po obchodním jednání.

Potenciál rozvoje

Sami Thajci si jsou své situace velmi dobře vědomi. Příležitosti budují koncepčně a v posledních letech investovali nemalé prostředky do zábavní a konferenční infrastruktury a zaměřují se také na služby, které jsou spojovány s plánováním firemních událostí. MICE turistika má být v budoucnu klíčovým sektorem prosperující thajské ekonomiky. Což je pochopitelné již proto, že zisky z tohoto segmentu jsou v přepočtu na hlavu výrazně vyšší, a rizika naopak zanedbatelná. Právě to je jedním z hlavních důvodů, proč se v Thajsku v posledních letech segment firemní a kongresové turistiky rozšiřuje tak dynamicky. Mnoho z thajských hotelů se může pochlubit zařízeními světové úrovně a je vybaveno nejmodernějšími konferenčními technologiemi. V Thajsku také najdete nejlepší a největší výstavní centra v Asii, která hostila vedle Beyoncé a Lady Gaga i prestižní průmyslové výstavy či vrcholné schůzky státníků a prestižních organizací. Jsou tu také nádherné zábavní parky, úžasná krajina vnitrozemí, vyhlášené wellness služby i vyhledávané pobřežní lokality.

Thajská elita

Jak již bylo řečeno, rozvoj turistického ruchu je žádoucí, neb přináší zdroje. Je však i rizikový. Nápor turistů, zvláště těch individuálních a z low-cost segmentu, ničí přírodní prostředí i památky. Thajská vláda jim čelí koncepčními programy, ale objevují se i úvahy o omezení počtu turistů do některých oblastí. Na druhé straně je možné si po novozélandském vzoru koupit exkluzivní balíček Elite Ultimate Privilege, který zaručuje na dvacet let VIP služby garantované údajně thajskou vládou. Cena není vražedná, zhruba šedesát tisíc dolarů, a očekává se příliv asi tisícovky pseudorezidentů. Slušný marketingový tah, ovšem spíše než vládní, je to kreativní obchodní nabídka. Vláda volí konzervativnější přístup, který v současnosti vedle podpory segmentu MICE znamená i důraz na nabídku zdravotní a wellness turistiky, představení regionů méně exponovaných a rozprostření zájmu i mimo hlavní sezonu. To potvrzuje i Jana Hašlarová z pražské centrály TAT: „Snažíme se představit nové oblasti, které v Česku nejsou tak známé, tedy ne pouze Phuket, Krabi nebo Chiang Mai, ale třeba oblast Trangu. Obecně podporujeme lokální turismus. A také chceme změnit vžitý názor lidí i cestovek na cesty do Thajska mimo hlavní sezonu, tedy v průběhu evropského léta. Ceny v hotelích jsou v té době v Thajsku nižší než v hlavní sezoně a navíc jsou tu vysloveně oblasti, jako třeba na jihovýchodním pobřeží ostrovy Koh Samui a okolní Koh Phanga i Koh Tao, kde je hlavní sezona a nejhezčí počasí od června do září.“

(Statistické údaje využité v článku jsou čerpány z analytické studie UNWTO, publikované v březnu 2016.)
Foto: Shutterstock.com

Nejnovější články z rubriky Asie

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Praha získá díky FlyArystan přímé spojení s Kazachstánem

Kazašská nízkonákladová společnost FlyArystan spustí od 12. června přímé spojení mezi Prahou a kazašským Aktau. Odlety Airbusu A320 pro 180 cestujících jsou plánované vždy v neděli, od 6. července přibude ještě čtvrteční let. Dopravce si Českou republiku vybral jako...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Ras Al Khaimah – emirát na špici

Ras Al Khaimah doslova znamená špička stanu. Tento emirát skutečně na mapě tvoří severní špičku Spojených arabských emirátů, s nimiž sousedí se všemi vyjma Abu Dhábí. Místo na špici má ovšem i z hlediska udržitelnosti a zážitků.

Číst více