Bude strategie Česka na německém trhu úspěšná? Neujíždí nám vlak?

Foto: Shutterstock.com (montáž: COT group) Foto: Shutterstock.com (montáž: COT group)

2300 zástupců německých cestovních kanceláří, 121 000 chatů či 577 kontaktů na jednoho vystavovatele - to je jen pár čísel z dvoudenních premiérových virtuálních Counter Days fvw na největším evropském trhu cestovního ruchu v Německu.

Virtuální varianta setkání německých cestovních kanceláří se zástupci destinací a subjektů cestovního ruchu předčila veškerá očekávání. Vystavovatelé si pochvalovali velký zájem o své produkty. Vysokou účast cestovních kanceláří navíc podpořily nejenom zajímavý program s desítkami webinářů destinací, ale i bezplatná registrace.

Mimořádný úspěch akce si vynutil další pokračování, které se uskuteční na konci dubna, což je ideální doba pro představení „last minute“ nabídek pro letní sezónu. Jaký rozdíl oproti veletrhu ITB Berlín, který byl ve virtuální podobě letos opravdu slabší. Organizačně to zaskřípalo a efektivita poměru vystavovatel-návštěvník byla třikrát nižší než u virtuálních Counter Days. Zástupci České republiky mezi vystavovateli této nové formy online komunikace na rozdíl od našich konkurentů např.  Rakouska, Švýcarska, Maďarska, Slovinska, ale třeba i Bratislavy chyběli, prioritou zůstalo jen ITB. Škoda.

Bezpečnost nade vše

Již v loňském roce využily zahraniční turistické centrály covidové období k intenzivnějšímu vzdělávání německých cestovních kanceláří a bližšímu seznámení s novými produkty, které reagují na měnící se cestovatelské chování.  Kromě tradičních cílů německých turistů se přizpůsobily i „smart destinace“, které dříve nebyly na německém trhu příliš vidět, ale nyní cítí vzhledem k relativní blízkosti a dojezdové vzdálenosti  autem velkou šanci. Půlročními či ročními e-learningovými programy oslovily zástupce více než 13 000 německých cestovních kanceláří země jako např. Slovensko, Slovinsko, Estonsko či Litva. Od loňského podzimu pokračoval útok na německé produktové manažery a přepážkové pracovníky lavinou webinářů. Obzvláště aktivní jsou Španělé, Řekové, Chorvaté, ale musíme zpozornět – prozíravě se přidali i Madaři se svoji účastí na Counter Days a perfektně připraveným webinářem či Italové s prezentací aktivní dovolené a gastronomie méně známých regionů v dojezdové vzdálenosti Německa.

Samozřejmě, pokud bude možnost, Němci budou stále preferovat dovolenou u moře ve Španělsku a na přilehlých ostrovech či v Turecku, ale o německého turistu v dojezdové vzdálenosti se již strhl tuhý boj. Již je jisté, že městská turistika bude v letošním roce hrát z hlediska incomingu méně důstojnou roli než tomu bylo v minulosti. To by měla být šance pro naše regiony. Hitem bude dovolená v přírodě, prostě udělat v rámci dovolené něco pro své zdraví. Zatímco okolní giganti Rakousko, Švýcarsko či Nizozemí aktivně lákají německé klienty na zážitky v přírodě, Česká republika nepochopitelně ve své propagaci vyčkává. Letošní rozpačité ITB je zoufale málo. Oslovit německé klienty kampaní až v letním období je pozdě. Mrháme svým vlastním potenciálem. Trh již bude dávno rozdělený. Přes trend last-minute zůstávají Němci konzervativní a plánují cíl dovolené v dostatečném předstihu.

Chybí i komunikace, co země udělala pro bezpečnost klientů v letním období. Důvěru klientů je potřeba si zasloužit. Turisté potřebují zřejmý signál, že v cílové destinaci bude vytvořeno dostatek preventivních opatření, aby se tam cítili bezpečně. Perfektivním příkladem, jak má komunikace směrem k cestovním kancelářím vypadat, byla prezentace Turecka v rámci Counter Days. Inspirativním způsobem nejen pozvalo na dovolenou ve své vlastní zemi, ale zároveň zdůraznilo, že bezpečnost turistů je pro ně prioritou. K jejímu zajištění jasně a srozumitelně představili plán a konkrétní opatření s ukázkami jejich plnění rozdělené dle pobytu na letištích, v hotelích a gastronomických zařízeních. Vše deklarované i oficiálním certifikátem „Safe tourist“. Podobně se na potenciální příjezdy turistů v předstihu připravily i jiné země. Portugalsko ve spolupráci s Ministerstvem zdravotnictví certifikovalo více než 20 000 hotelů a restaurací v rámci programu „Stay safe“, řada dalších destinací získala label „Safe destination“ od světové turistické organizace UNWTO. Jak chceme získat zpět důvěru německých turistů? Bez zajištění pocitu bezpečnosti deklarovanou prestižní mezinárodní organizací či zdravotnickou institucí to nepůjde.

 

Podle posledních výzkumů Booking.com 70 procent klientů vybírá ubytování podle toho, jak jsou tam praktikovány principy udržitelnosti.

Miroslav Rončák

V kurzu je udržitelnost

Rezervy máme i v komunikaci udržitelného cestovního ruchu. Pod udržitelností si veřejnost, ale i řada podnikatelů představuje Gretu či ekologické aktivisty, ale problematika je mnohem, mnohem obsáhlejší. Již dávno to není okrajová záležitost pro několik „zelených cestovatelů“. Ještě před covidem mělo dle analýzy FUR prestižního výzkumného centra z Kielu 61 procent Němců zájem strávit dovolenou na udržitelných principech. Subjekty cestovního ruchu diskutovaly o kompenzacích v souvislosti s negativními dopady cestování. Pandemie zodpovědnost Němců ještě navýšila. Podle posledních výzkumů Booking.com 70 procent klientů vybírá ubytování podle toho, jak jsou tam praktikovány principy udržitelnosti. V Německu zažívají boom online portály zaměřené na prodej konkrétních produktů udržitelného cestování. Turistický gigant Dertour vydává samostatný katalog „Bewusst Reisen“ (Společensky odpovědné cestování). Klienti mohou i dobrovolně kompenzovat negativní dopady svého cestování na životní prostředí. Řada destinací operativně na německém trhu zareagovala. Velice názorně to bylo vidět právě na virtuálních Counter Days, kde se i ráj plážové dovolené, Španělsko, prezentoval nabídkami ekoturistiky.

Udržitelnost a bezpečnost budou klíčovými sděleními v nejbližších letech. Nikam nezmizí. Čím později si to uvědomíme, tím větší budeme mít ztrátu. Je důležité přejít od teoretických plánů ke konkrétním činům a zřetelně to komunikovat. Konkurenti nás již dávno předběhli. Dohnat je bude nadmíru obtížné. Náš podíl na německém trhu se mezitím bude snižovat. Nelze spoléhat na to, že jsme blízko a cenou je přesvědčíme. Mimochodem, dobře si teď na německém trhu stojí naši konkurenti Poláci. Na rozdíl od nás jsou vidět a podle letošní analýzy FUR 2021 se prezentují nejlepším poměrem kvalita-cena-výkon. Obzvláště oblíbenou destinací jsou u rodin s dětmi.  Jsou zajímavou alternativou pro mnoho Němců, kteří chtějí strávit dovolenou mimo vlastní zemi. Zareagujeme? Přijmeme hozenou rukavici?

Autor

Nejnovější články z rubriky Evropa

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Poreč – město mozaiky

Mozaika charakterizuje světoznámé památky Poreče – a mozaika je mottem brandu celého města: „You complete us“. Tak se Poreč představila na jubilejním setkání v  Praze 6, s kterou uzavřela partnerství před 10 lety.

Číst více