Americký business travel roste

Služební a kongresová turistika konečně vykazuje známky zotavení, přestože větší důraz na cestovní politiku a častější používání moderních technologií posouvají tento obor do jiných rovin. Vyplývá to alespoň z nové zprávy Travel Industry Association of America (TIA), National Business Travel Association (NBTA) a Institute of Business Travel Management.

 

Zpráva nazvaná 2004 Business and Convention Travelers Report říká, že mezi lety 1998 a 2003 se objem služebních a kongresových cest snížil o více než 14 %. V loňském roce už ale došlo k více než 4% nárůstu, další silný růst je očekáván v příštích několika letech.

„Oblast business travel byla možná víc než kterákoli jiná postižena událostmi posledních let. A také se nejpomaleji obnovovala,“ řekla Dr. Suzanne Cook, viceprezidentka pro výzkum TIA. „Je to i v důsledku změn, které v posledních letech učinili americké společnosti a obchodní cestující jako takoví, aby zvýšili efektivitu času a peněz, které utrácejí. Tyto změny se budou ještě prohlubovat.“

Zpráva odhalila, že většina obchodních cestujících pracuje ve společnostech, jejichž cestovní politika spočívá mimo jiné v omezení výdajů na lety vyššími třídami, stanovení denních limitů na útraty za služby spojené s cestováním, v úsporách při volbě kategorie ubytování nebo v nutnosti schvalování služebních cest vyšším managementem. Další změny v oblasti business travel souvisejí s pokrokem v technologiích. On-line technologie jsou čím dál vážnější konkurencí pro cestování. Téměř 40 procent ze všech letecky cestujících účastníků business travel dalo v roce 2004 v některých případech přednost technologii (nejčastěji videokonferenci) před fyzickou cestou. Na druhou stranu to představuje určitý pokles oproti roku 2002, kdy byl tento podíl 47 %.

Téměř tři čtvrtiny (71 %) všech takových cestovatelů přitom považovalo telekonference či videokonference za efektivnější ve srovnání s vlastním cestováním. V roce 2002 jich bylo „pouze“ 65 %. Zajímavé přitom ale je, že pouze 37 procent z těchto cestujících pokládá používání technologií za efektivnější cestu k dosažení obchodního cíle než setkání tváří v tvář.

Navzdory všem těmto okolnostem zůstává business travel v USA silným odvětvím. Více než 38 milionů obchodních cestujících realizovalo v roce 2003 210,5 milionů cest. A ačkoli podíl business travel na cestovním ruchu dosahuje jen 18 %, jeho účastníci generují 31 %, tedy 153 miliard USD, ze všech výdajů na domácí cestovní ruch.

„Zjištěním, že téměř jedna třetina všech výdajů na cestování souvisela s business travel, pomohla zpráva kvantifikovat význam tohoto oboru pro cestovní ruch a pro americkou ekonomiku,“ řekl výkonný ředitel a předseda představenstva NBTA Bill Connors. „Počet obchodních cestujících, kteří svoje pracovní cesty spojují s leisure programem a kteří s sebou berou členy rodiny či přátele, ukazuje, že tyto dvě oblasti, občas vnímané jako ostře oddělené, k sobě mají velmi blízko,“dodal.

Další závěry ze zprávy:
• Většina (57 %) účastníků business travel jsou muži. Průměrný věk účastníka je 47 let, 45 % účastníků se narodilo v období populační exploze v USA, tedy v letech 1946-1964.
• Většinu cest vykoná pouze relativně malá skupina obchodních cestujících. Nejčastěji (tedy deset a vícekrát ročně) cestující účastníci, kteří představují 17 procent z celku, vykonají přes 64 % všech obchodních cest.
• Dvě třetiny amerických obchodních cestujících tvoří sporadičtí cestovatelé, kteří za obchodem vyrazí 1 – 4x ročně. Podílejí se ale jen 20 % na celkovém množství obchodních cest.
• Průměrný americký účastník business travel podnikne ročně 7 služebních cest.
• Události posledních let se tolik nepodepsaly na zájmu o cesty kombinující služební a leisure program jako na klasických služebních a kongresových cestách. Ukazuje se také, že 62 procent amerických účastníků business travel si přinejmenším jednou ročně dopřeje takovouto kombinaci práce a zábavy. Dvě třetiny z nich s sebou na cestu berou členy rodiny nebo přátele.
• Obchodní cestující jsou zhusta členy věrnostních programů – téměř polovina má členství v jednom či více frequent flyer programech, víc jak třetina pak ve věrnostních programech hotelových.
• Studie sledovala i popularitu jednotlivých služeb mezi účastníky business travel. Na předních místech v oblibě se umístil přístup na internet v hotelových pokojích (45 %) a hotelová fitness centra (43 %). Obecně přitom platí, že čím je účastník mladší, tím pravděpodobněji bude poptávat různé služby. Ve věkové skupině do 55 let využívá přístupu na internet v hotelovém pokoji zhruba 27 % obchodních cestujících, u starších cestovatelů pak jen 15 %.
• Při rozhodování o způsobu dopravy hraje čím dál větší roli vzdálenost. Přes 60 % obchodních cestujících uvádí, že cesty kratší než 300 mil raději absolvují autem.
• Navzdory tomu se zdá, že poptávka po leteckých cestách za obchodem začíná opět růst. Čtvrtina obchodních cestujících deklarovala, že od září 2003 do srpna 2004 využila letadlo častěji než v předchozím období.
• Většina (60 %) účastníků business travel se shoduje, že je cestování za obchodem těší. U častých cestujících je tento podíl dokonce 69 %. Některé z jejich postojů ale představují potenciální faktory mající vliv na zpomalení v business travel – 55 % říká, že mají obavu z odloučení od rodiny, a 49 % je znepokojeno bezpečnostními otázkami spojenými s cestováním.
• Varující je zjištění, že většina obchodních cestujících má pocit, že se podmínky pro cestování v uplynulém roce zhoršily. Téměř polovina je názoru, že se prodloužila čekací doba na odbavení na letištích, více než jedna třetina si myslí, že se prodlužují zpoždění letů a že klesá kvalita palubních služeb. Jeden z pěti má pocit, že se zhoršila kvalita pozemních služeb na letištích. Názory častých cestujících se přitom více lišily. Mnozí byli například názoru, že doba čekání na odbavení se zkrátila.

-pmu-
Foto: Daniel V.

Autor

Nejnovější články z rubriky MICE

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Hana Krejbichová / Prague Convention Bureau

Zástupci kongresové Prahy si zvolili nové vedení

Ve středu 4. května se uskutečnila valná hromada Prague Convention Bureau, v rámci níž proběhla volba nového představenstva a členů revizní komise. Kongresový průmysl Prahy, který je oficiálně zastřešován právě Prague Convention Bureau, tak získal nové vedení.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Vrátí se k nám v roce 2023 běžný rytmus?

Rozhovor s Lenkou Žlebkovou, ředitelkou Kongresového centra Praha, byl domluvený více než týden, na klidnější dopoledne prvního březnového pátku. Světové události ale na dohody tohoto typu ohled jaksi neberou. Setkali jsme se nakonec o několik hodin později....

Číst více