5 trendů hotelového revenue managementu pro rok 2020

Rok 2019 byl opět rušný. Tak, jak se v cestovním ruchu sluší a patří. Především jeho závěr – krach jedné z nejstarších cestovních kanceláří světa, Thomas Cook, byl v jeho druhé polovině tématem číslo jedna. Je však nutné dívat se dopředu. Co nás čeká v roce 2020? Rozhodli jsme se vám představit pět trendů v oblasti revenue managementu podle společnosti Beonprice, které budou hýbat příštích dvanáct měsíců trhem.

Rok 2019 byl opět rušný. Tak, jak se v cestovním ruchu sluší a patří

Prvním je unikátní index společnosti Beonprice s názvem Hotel Quality Index (HQI). Výsledná hodnota proměnných je vždy kombinací mnoha faktorů, které umožňují hoteliérům opravdu porozumět hodnotě svého majetku a optimalizaci sazeb, což je hodnotné i pro samotné spotřebitele.

HQI společnosti Beonprice je jediným indexem hotelového trhu, který měří integrální kvalitu hotelu tak, aby vlastník pochopil jeho skutečné konkurenční postavení a cenovou přizpůsobivost poptávky na trhu. HQI hodnotí více než 350 prvků hotelu, které porovnává s jeho přímými konkurenty a tím stanovuje jeho postavení na trhu. Tyto parametry mohou vedení hotelu pomoci stanovovat ceny celkovou distribuci v reálném čase.

Potřeba revenue managera

V revenue managementu je stále největším problémem nedostatek lidí skutečně odborně vzdělaných v této oblasti. A pokud jednoho takového společnost má, je potřeba, aby o něm, a především o náplni jeho práce, věděla celá firma.

Takový manažer musí mít zvláštní školení v oblasti správy příjmů a znalost trhu s pohostinstvím. Dnešní manažer tržeb musí mít silné analytické schopnosti, musí se zajímat o velké datové procesy, mít zájem o nové technologie a být schopen vést a trénovat tým. To vše se opírá o vynikající komunikační dovednosti a schopnosti vedení týmu s nutností přesahu směrem ke spolupráci mezi jednotlivými odděleními.

Revenue manažeři musí být také schopni jednat s distributory a poskytovateli technologií, aby si vybudovali silné vztahy, na nichž závisí dobré dohody. A stejně jako v jiných oblastech je nutné se neustále vzdělávat.

Kultura a správa celkových příjmů

Zatímco nejpokročilejší správci příjmů myslí na optimalizaci i takových věcí, jako jsou prostory pro schůzky, k optimalizaci všech ostatních hotelových výnosů je obecně ještě daleko. Přestože se dosahuje pokroku.

Důležitější je dosažení jakési zdravé kultury v oblasti hotelového revenue managementu. Každý zaměstnanec by měl chápat roli, kterou hraje při tvorbě příjmů, a také to, jak může každé oddělení přispět k úspěchu. Revenue manager, jakožto vedoucí ‚vyslanec‘ pro kulturní rozvoj firmy, musí zajistit, aby se zaměstnanci účastnili schůzek a aby byli součástí rozhodování a bylo jim nasloucháno.

Čím více jsou zaměstnanci hotelu motivováni k převzetí nové odpovědnosti v týmu, tím rychleji může hotel dosáhnout (netušeného) zisku v oblasti revenue managementu. Podobné principy mohou vést i k objevování budoucích talentů ve vaší organizaci.

AI a robotizace

Zpracování dat je dnes klíčem k rozvoji revenue managementu. Tyto techniky jsou totiž založeny na analýze velkého množství informací, které je třeba převést do znalostí tak, aby se usnadnil rozhodovací proces. Všechny takové informace byly doposud analyzovány ručně pomocí tabulek, což práci znesnadňuje, činí ji operativní a anuluje čas, který by se jinak využil na strategické nebo kreativní uvažování.

Umělá inteligence osvobozuje revenue managery z nutnosti konsolidace velkého množství dat a drcení čísel a naopak jim poskytuje možnost podívat se na celkovou vizualizaci, která zobrazuje trendy na trhu a celkovou aktivitu. Revenue manažeři se tak mohou rozhodovat rychleji a zároveň mají více času na vývoj nové struktury sazebních plánů. Poskytuje to možnost propojení s novými trhy či vytvoření více segmentovaných nabídek. Umělá inteligence pomáhá správcům příjmů identifikovat vzorce a upozornit na problémy dříve, než negativně ovlivní dolní hranici.

Nové obchodní modely

Dynamické ceny byly v cestovním ruchu spotřebiteli dlouho přijímaným konceptem. Dominance online cestovních kanceláří a vysoké poplatky za provize však donutily hotely hledat nové způsoby, jak dosáhnout přímých rezervací s ohledem na širší distribuční mix.

Tento proces měl velký dopad na způsob, jakým cestovní kanceláře obchodovaly s poskytovateli ubytování. Dny velkoobchodních nabídek, sjednaných pevných sazeb a statických smluv postupně mizí. Cestovní agentury (prodejci zájezdů) tak zůstaly chtě nechtě vystaveny na milost a nemilost aktivitě trhu a flexibilním smlouvám.

Proto je nutné, aby dynamická tvorba cen na trhu zůstala přítomna. Stejně jako byl zánik cestovní kanceláře Thomas Cook varováním hotelům, aby se nespoléhaly jen na jeden segment podnikání, i cestovní kanceláře (prodejci zájezdů) musí rozšířit své obzory.

Hotely už své distribuční kanály rozšiřují; cestovní kanceláře a agentury budou muset tvrdě pracovat na zajištění alokací a sazeb. Ty, které budou moci reagovat na vývoj hotelových sazeb tím, že budou dynamické v uzavírání smluv a celkovém prodeji, a zároveň se budou pohybovat směrem k multikanálovému obchodnímu modelu, budou vstupovat do nového roku 2020 s velkou výhodou.

Foto: Shutterstock.com

 

Nejnovější články z rubriky Online

Foto: Shutterstock.com

Jak uspěje Vídeň v konkurenci porna?

Rakouská metropole přichází s neotřelým krokem na poli destinačního marketingu. Spustila vlastní profil na sociální síti OnlyFans, která je známá hlavně kvůli placenému obsahu pro dospělé. Vídeň na profilu vystaví díla, které ostatní sítě označí za...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Previo: Pracovníky hledá 65 % hoteliérů, pomoci může digitalizace

Podle ředitele společnosti Previo Pavla Kotase nyní téměř dvě třetiny hoteliérů hledají personál, nejčastěji recepční. S řešením personálních problémů podle něj může pomoci digitalizace a automatizace. Kotas to minulý týden uvedl na tiskové konferenci agentury CzechTourism. Bezkontaktní...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Online vstupenky na jednom místě?

Přesnější statistiky cestovního ruchu i jednodušší nákup vstupenek. To jsou velké digitální novinky, které chystají Ministerstvo pro místní rozvoj a agentura CzechTourism. Projekt eTurista usnadní práci poskytovatelům ubytování i obcím a navíc přinese co nejpřesnější informace o tom, co se...

Číst více