Zprávy z A.T.I.C.

Tisková konference v Ostravě

V dubnu se v Ostravě uskutečnil brífink k připravované konferenci Cestovní ruch – šance pro rozvoj regionu, podtitul Destinační managament.

Na tiskové konferenci, které se zúčastnili Josef Jalůvka, náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje, Karel Burda, ředitel a předseda představenstva Ostravské výstavy, a.s., Dagmar Kremzerová, ředitelka Městského informačního centra Ostrava, o.p.s., a revizorka Asociace turistických informačních center ČR, byla mj. prezentována činnost profesního sdružení turistických infocenter.

Co je Asociace turistických informačních center ČR?

A.T.I.C. ČR je vrcholnou cechovní organizací turistických a informačních center (kanceláří), která zajišťují činnost v cestovním ruchu a tím pomáhají rozvoji cestovního ruchu v ČR • AT.I.C. ČR je rovnocenným partnerem vrcholných státních institucí, zejména Ministerstva pro místní rozvoj, České centrály cestovního ruchu • A.T.I.C. ČR je rovnocenným partnerem vrcholných regionálních a komunálních institucí, zejména krajských úřadů a vedení měst a obcí • A.T.I.C. ČR je samostatné, dobrovolné sdružení při zachování nezávislosti vůči vládě, zastupitelským orgánům, politickým stranám, podnikatelským subjektům a organizacím

Cílem A.T.I.C. ČR je stát se centrem informační sítě v rámci cestovního ruchu ČR sloužící k oboustrannému toku informací a potřebám hostů, obyvatel měst, obcí a podnikatelských subjektů • Cílem A.T.I.C. ČR je zvyšování odborné úrovně a informovanosti svých členů • Cílem A.T.I.C. ČR je monitorování, sumarizování a přenášení zkušeností mezi členy • A.T.I.C. ČR zajišťuje pravidelná setkání (jednání) svých členů a společné akce • A.T.I.C. ČR se zabývá publikační a vydavatelskou činností ve prospěch členů • A.T.I.C. ČR prosazuje zájmy svých členů v mezinárodní oblasti • A.T.I.C. ČR se chce ve spolupráci s ostatními příbuzenskými asociacemi podílet na legislativních úpravách v oblasti, které se týkají činnosti asociace. Svými připomínkami a návrhy se podílí na tvorbě norem a předpisů ve výše uvedených oblastech a prosazovat nejvýhodnější podmínky pro členy A.T.I.C. ČR • A.T.I.C. ČR předkládá státním i nestátním institucím vlastní návrhy a požadavky, které bude uplatňovat v přímých jednáních • A.T.I.C. ČR spolupracuje s orgány státní a místní správy za účelem rozvoje cestovního ruchu a služeb obyvatelstvu v dané oblasti

Školení infocenter v Brně

V dubnu se v budově krajského úřadu uskutečnil druhý ze čtyř seminářů pro pracovníky turistických informačních center Jihomoravského kraje.

„Cílem školení je poskytnout účastníkům co nejvíce praktických informací, které využijí při sběru, zpracovávání a poskytování turistických informací tak, aby TIC byla aktivní a užitečnou součástí struktury cestovního ruchu v Jihomoravském kraji,“ uvedla jeho organizátorka Štěpánka Orsáková.

Seminář zahájil Ivo Minařík, vedoucí odboru regionálního rozvoje krajského úřadu, a poté předal slovo Petru Kratochvílovi z České centrály cestovního ruchu. Tématem jeho přednášky byl stávající systém a organizace cestovního ruchu v ČR, srovnání s vybranými příklady ze zahraničí. Mimo jiné hovořil o programech rozvoje cestovního ruchu v regionech a o marketingovém managementu turistické destinace Jihomoravského kraje.

Druhý programový blok semináře byl v režii Luďka Šorma, ředitele sekretariátu Asociace turistických informačních center ČR a provozovatele Informačního centra města Pardubic. Objasnil smysl a poslání profesního sdružení (cechu) turistických infocenter, zevrubně se zabýval definicí informačního centra, činnostmi hlavními i vedlejšími (doplňkovými), společenským a ekonomickým významem informačního centra pro region i vztahy s ostatními subjekty cestovního ruchu. V diskuzi s účastníky analyzoval možnosti právní formy informačních center v ČR, problematiku značení [i], ekonomiku provozu infocentra. S účastníky se shodl na potřebě vytvoření vzorových rámcových rozpočtů finanční náročnosti různých kategorií rozsahu a kvality poskytovaných služeb. Závěr semináře byl věnován praktické ukázce metodiky práce s informacemi.

Zájem účastníků o jejich odborný profesní růst, jenž z atmosféry semináře vyzařoval, byl příjemnou odměnou pro všechny organizátory i lektory. Pro Asociaci turistických informačních center ČR je i velkou motivací (a zároveň příslibem) k dalšímu rozšiřování členské základny a k postupnému zlepšování podmínek a kvality fungování naší specifické profese.

-šm-

 

Městské informační a turistické středisko ve Zlíně

Moderní město Zlín sice turistům nenabízí vznešené chrámy nebo středověké tvrze, oplývá však množstvím zeleně a pyšní se ojedinělou funkcionalistickou architekturou. Navíc se stále zlepšují služby poskytované v oblasti cestovního ruchu. Zlín si v posledních letech nachází příznivce nejen mezi obyvateli České republiky. V ulicích města stále častěji zaznívá němčina, angličtina, ruština či italština. Slovenské zájezdy se díky blízkosti hranic staly samozřejmostí.

Sílící cestovní ruch si vyžádal zkvalitnění servisních služeb pro turisty a zřízení městského informačního a turistického střediska přímo v budově radnice. Pět pracovníků, pověřených podáváním informací, se zde střídá v celodenních službách. Městské informační a turistické středisko (MITS) je otevřeno od pondělí do soboty.

Informační středisko Magistrátu města Zlína bylo původně zřízeno na základě zákona č.106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím v roce 2000. Nejdříve se jeho pracovníci zabývali pouze poskytováním informací o činnosti jednotlivých oborů magistrátu, vydávali úřední formuláře a žádosti a fungovali jako podatelna. Kromě toho v informačním středisku přijímali a řešili připomínky, stížnosti a doporučení občanů. Byla využita i moderní technika. Zájemci mají k dispozici internet i městský intranet, kde si mohou sami vyhledat základní údaje o městě.

K úředním formulářům postupně přibyly tiskové materiály, které radnice vydává: mapy, brožury, pozvánky na akce pořádané městem a městský Magazín Zlín, který je navíc zdarma distribuován do všech zlínských domácností. Do informačního střediska začali přicházet turisté a chtěli doporučení k ubytování či tip na dobrou restauraci, popis okolních památek nebo informace o kulturních akcích v regionu. Zdejší pracovníci se rychle přizpůsobili těmto požadavkům a nyní již mají k dispozici katalog ubytování, přehled restaurací, zajišťují předprodej lístků apod. Záběr informačního střediska se stále rozšiřuje a jeho agenda roste.

Rok 2003 byl pro zlínské informační středisko již na začátku velmi úspěšný. Radniční informační středisko nejdřív získalo certifikát člena sítě turistických informačních center regionu Slovácko v kategorii oblastního centra. Podmínky zahrnovaly například zajištění sobotního provozu, základního informačního servisu pro turisty, zprostředkování ubytování, nabídku prodeje vstupenek do kulturních a společenských institucí, dostatečně široký prodej propagačních předmětů – to je jen malý výčet náplně MITS Zlín. Asi za měsíc se podařilo získat i členství v Asociaci turistických informačních center České republiky (ATIC ČR), certifikát kategorie B a charakteristické zelené logo.

Úspěšně se rozvíjí spolupráce informačních středisek celého Zlínského kraje. Dochází ke vzájemné výměně tiskových materiálů a turistických průvodců. Pracovníci informačních center se vzájemně navštěvují a dělí se o zkušenosti. Zlín neopomíjí ani prezentaci na veletrzích cestovního ruchu. Zlínský stánek lákal odborníky i turisty na mezinárodním veletrhu cestovního ruchu Regiontour 2003 v Brně i na Slovakiatour 2003 v Bratislavě.

Eva Manišová

Stránku připravila Naděžda Jahodová 

www.atic.cz

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více