Zprávy z A.T.I.C. ČR

Veletrhy cestovního ruchu jsou významnou příležitostí k propagaci jednotlivých regionů. Tomu odpovídá náročná příprava vlastních prezentací. Je to také příležitost, kdy vystavovatelé představují své nejnovější produkty z oblasti cestovního ruchu, kdy se setkávají přátelé.

Asociace turistických informačních center se prezentovala, ostatně jako již poněkolikáté, spolu s dalšími asociacemi, ve stánku CzechTourismu. Během veletrhu zde probíhala jednání ředitele sekretariátu nejen se zájemci o informace o členství v asociaci, ale ostatně tak jako jinde i běžná pracovní setkání. Zájemci o členství v asociaci se především informovali o tom, co vše může asociace členům nabídnout, jaké jsou podmínky vstupu, jak funguje spolupráce mezi jednotlivými turistickými informačními centry v rámci asociace apod. Návštěvníci velmi uvítali adresář členů asociace, zajímali se o Zpravodaj. V průběhu veletrhu se také konalo celostátní jednání rady asociace.

Jen ten, kdo je pracovně na veletrhu po celou dobu pobytu, ví, jaká je to velká fyzická i psychická námaha, ať už se jedná o dny pro odborné účastníky nebo soboty a neděle pro veřejnost. Každý ze sebe vydává maximum. Když byly zrušeny okresy, tak se zdálo, že Regiontour už nikdy nebude to, co bylo. Podporovala to skutečnost, že se na veletrhu najednou objevily místo známých tváří převážně tváře nové, lidé se navzájem tolik neznali, často vázla komunikace. Ale uběhlo poměrně krátké období a navázala se nová přátelství, nové pracovní vztahy, lidé se vítali jako staří přátelé. Regiontour nepadl, i když mnozí stále každoročně zvažují, zda se prezentovat v Brně a o měsíc později v Praze, nebo si vybrat jen jednu akci.

První dojmy z veletrhu: Jiří Kučírek, IC Ústí nad Labem: „Jsme tady pracovně jako informační centrum a já osobně za svaz Deliteus. Krajský úřad vytvořil velmi dobré podmínky pro to, abychom se mohli na veletrhu dobře prezentovat. Jsme také přihlášeni na veletrh cestovního ruchu Holiday World do Prahy. Abych se přiznal, moc jsem toho zatím neviděl, protože hodně času trávím jednáními přímo ve stánku Ústeckého kraje.“

I na veletrhu je potřeba projednávat záležitosti týkající se činnosti asociace. Zleva Marcel Goetz, člen celostátnírady asociace, Luděk Šorm, ředitel sekretariátu,Naděžda Jahodová (mediální politika asociace),Miroslav Foltýn, prezident asociace.

Simona Sládková, MIC Strakonice: „Jsem pravidelnou účastnicí veletrhů v Brně, výjimkou byl rok 2003. Veletrhy byly vždy příležitostí k prezentaci regionu a kraje, kde žijeme, ale také místem setkání přátel. Především to však byla vždy úmorná práce, pokud člověk ve stánku pracoval poctivě, aby dobře prezentoval. Mně osobně se velmi líbila expozice Pardubického kraje, která se podle mne vymykala tomu, co tam představovali ostatní. Protože pracuji ve Strakonicích, byla jsem v expozici Jihočeského kraje a musím říci, že se mi pracovalo velmi dobře.“

Marie Talafantová, ICC Náchod: „Po několika letech pracovní účasti na veletrzích si veletrh ,užívám‘ pouze jako odborná návštěvnice. Má to své klady – mám alespoň čas si vše pořádně prohlédnout, vyptat se, získat tak potřebné informace i prezentační materiály. Když končily okresy, také jsem se sama sebe ptala, jaký bude osud Regiontouru. Dneska vidím, že kraje důstojně převzaly úlohu okresů. Velké expozice mají také co do sebe – není zde kdysi klasická roztříštěnost, kdy subjekty z jedné oblasti byly umístěny na několika místech. Osobně jsem s průběhem veletrhu spokojena.“

10 LET A. T. I. C. ČR – Čas se nedá zastavit

Rok 2004 je pro Asociaci turistických informačních center ČR rokem velmi významným. V letošním roce si připomíná deset let svého vzniku. Celý počátek roku 1994 tehdy probíhal ve znamení náročných příprav na založení asociace. Bylo nutné vytvořit základní dokumenty, stanovami počínaje, navázat kontakty po celé republice, vysvětlovat, proč se usiluje o založení asociace turistických informačních středisek. Po několikaměsíčním úsilí se v říjnu 1994 v Praze sešli zástupci turistických informačních center, kteří měli zájem sdružit se v asociaci, jejímž prvořadým úkolem bylo hájit jejich zájmy.

První jednání rady se konala vždy v Praze. Jednání v té době probíhala celý den do pozdního odpoledne. Chtěli jsme toho zvládnout co nejvíce pro své členy, protože turistická informační centra byla tehdy doslova v plenkách.

Čas plynul a my si uvědomili, že není dobré mít stále jednání jen v Praze, i když z hlediska dopravních možností to bylo pro členy rady snadno dostupné. Došlo na rozhodnutí, že se budou jednání rady (tehdy se konala pravidelně každý měsíc) konat v místě, odkud pochází zástupce rady za jednotlivý kraj, a že zároveň při této příležitosti navštívíme některá turistická informační centra. Stalo se. Jak ukázal čas, bylo to dobré rozhodnutí. Měli jsme možnost poznat, že turistická informační centra doslova zápasí s těmi nejjednoduššími věcmi. Dnes jsou internet a e-mailová pošta naprosto běžnou záležitostí. Když jsme začínali, mělo přístup na internet a přístup k vlastní e-mailové poště jen pět turistických informačních center. K tomu by se s přimhouřením oka dalo přičíst dalších sedm, jejichž pracovnice si čas od času seběhly na městský úřad, kde si z úřední pošty vybraly to, co mělo patřit jim.

Samozřejmě jsme se nevyhnuli některým chybám, ale takový je už život. I tady platilo heslo, že kdo nic nedělá, nic nezkazí. Vše bylo rozříkáno, zhodnoceno, poučili jsme se a není už třeba se k tomu vracet. Podstatnější je budoucnost.

Za deset let činnosti se dá udělat opravdu hodně práce. A také jsme ji všichni společně udělali. Kdo by si nepřál jít dopředu stále rychleji a rychleji. Přání je jedna věc a skutečnost věc druhá. Kdyby se bývala od začátku psala kronika asociace, tak by se v ní musela objevit jména desítek lidí, kteří pro asociaci žili a žijí, mnozí z nich dodnes, po celých deset let.

Pět let Zpravodaje

V letošním roce je tomu pět let, co vyšlo v nákladu 4 000 ks první číslo Zpravodaje, které bylo k dispozici na veletrzích cestovního ruchu GO v Brně a na Holiday World v Praze a samozřejmě členské základně.

Zřejmě se na mně podepsala moje bývalá novinářská profese. Před lety jsem se zařekla, že psaní do novin už nikdy více, ale člověk občas změní své názory. Po psaní se mi začalo stýskat. V hlavě se mi zrodil nápad, že bych se mohla alespoň trochu realizovat, a tak jsem na jednání celostátní rady asociace předložila návrh na vydávání Zpravodaje. Připravila jsem jednoduchý návrh obsahového zaměření. Zcela chybělo, kde se na to vezmou finanční prostředky, když asociace „žije“ jen z vybraných členských příspěvků.

Asi to nebyl tak hloupý nápad, protože zaujal. Obsahově se myšlenka zalíbila a k mému překvapení se našly i finanční prostředky. Ne asociační, těch bylo opravdu poskrovnu, ale dobrý finanční skutek udělali členové rady, kteří podnikali v cestovním ruchu právě prostřednictvím informačních center anebo jinde.

První číslo vyšlo v černobílém provedení, rozmnožené na kopírovacím stroji. Ale vyšlo a byl to dobrý a velice vítaný počin. Také obsah prvních čísel se rodil velice těžce. Každý nápad vítal, oceňoval, ale „dostat“ z někoho napsaný příspěvek, to bylo, jako kdyby redakce říkala: „dejte nám milion korun“. Nebyl problém napsat redakční články, ale Zpravodaj byl členů, kteří se měli jeho prostřednictvím vyjadřovat k nejrůznějším problémům, sdělovat si své pracovní zkušenosti z činnosti informačních center, vést diskusi nad zajímavými náměty a podněty, a to se v úvodu nedařilo.

Druhým stále trvajícím problémem bylo zajištění finančních prostředků pro jeho tisk. V začátcích pomáhali podnikatelské subjekty, majitelé turistických informačních center, členové asociace. Pak se o Zpravodaji jednalo na řádném zasedání členského fóra. Výsledkem bylo, že si každý kraj vzal pod patronát jedno číslo. Asociace neměla a ani nyní nemá tolik finančních prostředků, aby z členských příspěvků mohla tuto činnost dotovat. To nás nesmírně svazovalo. Ale vycházíme, i když zatím dvakrát ročně. Věřím tomu, že přijde doba, kdy to bude opět vícekrát ročně.

Naděžda Jahodová

Úspěšná výletní karta

Již několik let slaví úspěchy VÝLETNĺ KARTA JIŽNĺCH ČECH A ŠUMAVY, kterou vydává Mapcentrum, s. r. o., v Českých Budějovicích. Na veletrhu cestovního ruchu GO a Regiontour byla nová mapa slavnostně pokřtěna za účasti cestovatele Pavla Pavla. S výletní kartou letos můžete navštívit již 58 míst včetně supernovinky – jízdy parní mašinkou v rámci Šumavského léta s párou našeho nového partnera Českých drah.

Text: Naděžda Jahodová
Foto: Simona Sládková, MIC Strakonice
www.atic.cz

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více