Zákon o cestovním ruchu nám zamotá hlavy

Jak jsme již v několika vydáních COT Businessu informovali, chystá se projednávání návrhu komplexního zákona o cestovním ruchu, jehož spolupředkladateli jsou Ministerstvo životního prostředí a Ministerstvo pro místní rozvoj. Návrh tohoto zákona vznikl jako výsledek iniciativy Ministerstva životního prostředí, jehož návrh Zákona o podpoře trvale udržitelného rozvoje cestovního ruchu na území obcí jsme zveřejnili v září minulého roku.

Už jsme si zvykli na to, že zavádění jakýchkoli nových zákonných úpravdo cestovního ruchu bývá spojeno s jistými, řekněme organizačními a administrativnímiproblémy. Někteří profesionálové například tvrdí, že Zákon 159/1999 Sb.obsahuje některé naprosto zbytečné věci, jiní jsou přesvědčeni o tom, žev něm jsou ustanovení, která jim podnikání v tomto oboru velmi ztěžují.Čeho se můžeme dočkat v nové zákonné normě, která by již měla být komplexní?

Cestovním kancelářím ve smyslu zák. 159/1999 Sb. přibude několik dalšíchpovinností. Jednou z nich je ta, že jejich provozovny a pobočky budou musetbýt označeny názvem společnosti, jejím logem a číslem koncese. Toto označeníbude umístěno nad výlohou nebo – pokud výlohu nemají – nad hlavním vchodem.Určený způsob provedení je vymezen neonovými trubicemi, minimální rozměroznačení je 50 x 65 cm. Toto ustanovení je jakýmsi „doplňkem“ zák. 159/1999Sb., který ve svém důsledku nezajišťoval informovanost veřejnosti o tom,zda firma má, nebo nemá koncesi, a tudíž zda je, nebo není pojištěna protiúpadku.

„Cena za takový firemní štít nebude příliš vysoká,“ tvrdí JanSchmuck z firmy NEON-AZI, která se zabývá výrobou neonových poutačů nazakázku. „Na druhou stranu je třeba brát v úvahu to, že jde o kusovouvýrobu. Velkou roli bude hrát složitost a barvy loga. Nejjednodušší tobudou mít ty cestovní kanceláře, které používají jako logo název své společnostiv určité úpravě nebo fontu, např. CK Atiz. V horší situaci bude takováCK Vindalo Space, součástí jejíhož loga je duha. Ale domnívám se, že cenai těch nejsložitějších nepřesáhne 30 – 40 tisíc za kus.“.

Větší vrásky patrně naskočí autobusovým dopravcům. Vzhledem k tomu,že spolupředkladatelem návrhu zákona je i Ministerstvo životního prostředí,je nasnadě, že bude mít i mnohem enviromentálnější náboj. Ten se projevujemimo jiné také v požadavku, aby všechna silniční vozidla, přepravujícískupiny, byla povinně uzpůsobena na pohon, využívající obnovitelné zdrojeenergie. Jinými slovy, všechny zájezdové autokary a transportní prostředkys kapacitou nad šest osob s výjimkou řidiče budou muset přejít na pohondřevoplynem, neboť jiný obnovitelný zdroj energie v tomto případě nenívyužitelný. Nařízení se netýká autobusů městské hromadné dopravy ani pravidelnýchmeziměstských a dálkových linek.

„Musíme docílit toho, aby měl zákon nějaké přechodné období,“říká Petr Skála ze sdružení autobusových dopravců CHESSMAD Moravia.„Jinak se dostaneme do obrovských potíží. Nařízení například nespecifikuje,zda mají být autobusy vybaveny přídavnými nádržemi a adaptéry nebo jestlimusí mít vlastní plynový agregát.“ To je ovšem věc, kterou je nutnovyřešit rychle a s předstihem. Samostatným a časově náročným problémemje homologace plynového adaptéru na motor. Montáž přídavných nádrží nenípodstatným technickým dilematem, ale je nutné zajistit dostatečně hustousíť čerpacích stanic, podobně jako v případě LPG. Pokud nebude tato síťvčas vybudována, budou si muset dopravci objednat ke každému autobusu plynovýagregát. Jeho prototyp je v současné době ve zkušebním provozu a vyvíjíjej konsorcium WOODGAS – Fikko. Ani toto řešení není ideální, protože budenutno zajistit prodej dřeva v čerpacích stanicích.

„Bída spočívá v tom, že dřevo k výrobě dřevoplynu musí být suché.Kdybychom začali kácet už dnes, bude k použití tak za dva roky,“ prohlašujeZbyněk Wágner z polesí Bedřichov v Kačenčiných horách. „Krom toho sedomnívám, že pumpaři nebudou mít dost suchých skladovacích prostor. Nechajíotepi dřeva venku, kde navlhnou a autobus už od pumpy neodjede,“ dodává.

Nařízení o povinném využívání obnovitelného zdroje energie naráží ještěna jeden problém, a to sice na výšku mostů, podjezdů a trolejí. Podle závaznýchnorem musí totiž odvod spalin u plynových agregátů převyšovat střechu vozidlaminimálně o 45 centimetrů, což činí vysokým autokarům, jako je např. Neoplan,naprosto nemožným průjezd většiny pražských viaduktů. Situaci nevyřešíani použití přídavných nádrží, protože ty zvyšují výšku vozu o plných 58centimetrů. Karel Vokůj z Ministerstva dopravy ujišťuje, že se již spojils kartografickou společností Shock-art, která by podle něho měla vydatspeciální silniční mapu ČR s vyznačenou výškou podjezdů..

Ať tak či onak, projde-li nová zákonná úprava všemi čteními a neodmítne-liji Senát ani prezident, můžeme se těšit na pěkné povyražení. Ale my užjsme na takové věci zvyklí…

April Pearl Valášková
Autorka je spolupracovnicí časopisu

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více