Zájezd, nezájezd aneb kdy svou koncesní listinu odhazuji v dál

Změny zavedené novelou zákona č. 159/1999 Sb. zcela zásadně ovlivnily způsob fungování mnohých podnikatelů v cestovním ruchu. Zatímco většina v létě vyjednávala s pojišťovnami a následně běžela (posílala datovky) na živnostenský úřad, aby požádala o koncesi nebo aspoň o její rozšíření, byli i tací, kteří koncesi rušili a vypovídali pojistné smlouvy, aniž by přitom měnili své produkty.

Příkladem jedné skupiny těch šťastných se budeme zabývat v dnešním článku, který ve zkratce pojednává o výhodách uzavření tzv. rámcové smlouvy o pořádání pracovních cest. Současně jste správně pochopili, že rámcová smlouva není jedinou příležitostí k transformaci z cestovní kanceláře na agenturu. O těch jiných možnostech ale až jindy.

Podle ustanovení § 1 odst. 2 písm. c) zákona č. 159/1999 Sb. se uvedený zákon nevztahuje na zájezdy ani spojené cestovní služby zakoupené osobou na základě rámcové smlouvy o pořádání pracovních cest souvisejících s její obchodní činností (dále jen „rámcová smlouva“, slovy EN verze směrnice 2015/2302 „Framework Agreement“).

Protože občanský zákoník v oddílu o smlouvě o zájezdu nově odkazuje na definici zájezdu v zákoně č. 159/1999 Sb., lze soudit, že se ani tam popsaná práva a povinnosti pořadatele zájezdu a jeho zákazníka nepoužijí na zájezdy zakoupené na základě rámcové smlouvy. Jiný výklad snad není možný, protože obě úpravy jsou nezbytně propojené.

A nyní to samé méně právnickou ter­minologií.
Jestliže jako podnikatel nabízíte a prodáváte zájezdy nebo spojené služby výhradně na základě tzv. rámcové smlouvy, nemáte povinnost pojišťovat se pro případ úpadku, platit příspěvky do garančního fondu, mít koncesi a nemáte ani povinnosti pořadatele zájezdu podle ustanovení občanského zákoníku. Například nemáte přísnou odpovědnost za vady a škody způsobené vašimi dodavateli, neposkytujete pomoc v nesnázích atd.

O jaké „rámcové smlouvě“ je tady řeč?

Rámcovou smlouvu mezi sebou mohou uzavřít jakékoli smluvní strany, typicky obchodníci, jestliže považují za praktické ujednat si mezi sebou neměnná pravidla pro realizaci svých obchodů. Podle pravidel v rámcové smlouvě jsou následně mezi těmito obchodníky realizovány jednotlivé objednávky.

Specifikem rámcové smlouvy podle zákona č. 159/1999 Sb. je, že jejím předmětem, respektive předmětem jednotlivých objednávek, musí být zajištění pracovní cesty související s obchodní činností objednatele. Bude to tedy např. smlouva, kterou se Holubová advokáti zaváže k tomu, že bude pro zajišťování pracovních cest svých zaměstnanců a jednatelů využívat vždy služeb cestovní agentury XY.

Nabízí se otázka, jaká cesta je „pracovní“ ve smyslu zákona č. 159/1999 Sb. Pracovní cestou ve smyslu zákoníku práce je časově omezená cesta k výkonu práce zaměstnance sjednané v pracovní smlouvě nebo k takové činnosti, kterou zákoník práce za výkon práce považuje, mimo sjednané místo výkonu práce. Za výkon práce je považováno například prohlubování kvalifikace. Pracovní cestou je tedy například cesta zaměstnance Holubová advokáti na zahraniční právní seminář, na schůzku s klientem nebo kolegou. Nad rámec uvedeného je podle zákona č. 159/1999 Sb. pracovní cestou také obchodní cesta OSVČ, cesta příslušníků svobodných povolání nebo jiných fyzických osob. Pokud tedy cestovní agentura uzavře smlouvu s populárním českým zpěvákem, že veškeré jeho cesty v rámci turné bude zajišťovat, půjde o příslušnou rámcovou smlouvu. Kdyby naopak ten samý zpěvák uzavřel pro účely jedné cesty v rámci zahraničního turné smlouvu o zajištění letenky a ubytování, šlo by již o zájezd, který by byl krytý přísnou zájezdovou regulací, a jeho pořadatelem by musela být výhradně cestovní kancelář.

Zákon č. 159/1999 Sb. ani občanský zákoník nestanoví povinný obsah ani jiné náležitosti rámcové smlouvy. Není tedy stanoven minimální počet cest, pro které je možné rámcovou smlouvu uzavřít, doba trvání smlouvy, ani minimální nebo maximální cena, délka nebo doba cesty. Cestovní agentura není ze zákona vybavena žádnými oprávněními k tomu, aby kontrolovala, zda cesta, kterou v konkrétním případě zajišťuje, je pracovní cestou ve smyslu pracovního práva. Může pouze vycházet z prohlášení objednatele, který ji za pracovní cestu označil. Rámcová smlouva ani na jejím základě uzavírané realizační smlouvy nejsou spotřebitelskými smlouvami, a proto neplatí ani omezení stanovená v právních předpisech za účelem ochrany spotřebitele.

Rámcová smlouva je tedy zjevně pro podnikatele v cestovním ruchu výhra a má v podstatě jen jedno zásadní omezení. Nic v zákoně č. 159/1999 Sb. nebo ve směrnici 2015/2302 by nemělo být vykládáno v tom smyslu, aby byl obcházen účel těchto předpisů – tím účelem je ochrana zákazníka při cestování. Co již je a co ještě není obcházením účelu zákona, nám ukáže až praxe.

Foto: Shutterstock.com

Nejnovější články z rubriky Doprava

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Praha získá díky FlyArystan přímé spojení s Kazachstánem

Kazašská nízkonákladová společnost FlyArystan spustí od 12. června přímé spojení mezi Prahou a kazašským Aktau. Odlety Airbusu A320 pro 180 cestujících jsou plánované vždy v neděli, od 6. července přibude ještě čtvrteční let. Dopravce si Českou republiku vybral jako...

Číst více
Foto: Letiště Praha

Letiště Praha nabere až 200 nových zaměstnanců 

Letiště Praha v letošním roce plánuje odbavit dvojnásobek cestujících oproti roku 2021.  S předpokládaným nárůstem provozu je pro zachování komfortu nutné navýšit počet spolupracovníků, a to až o 200 zaměstnanců a o desítky pracovníků na dlouhodobé brigády formou dohod mimo...

Číst více