Zájem o informační centra opět roste

Jižní Čechy jsou považovány za jeden z turisticky nejatraktivnějších regionů republiky. A nevnímají je tak pouze domácí návštěvníci, ale i ti zahraniční. Jistou nevýhodou, s níž se musí kraj vyrovnávat, je však značná sezonnost turistické návštěvnosti a výrazná profilace pouze několika málo center cestovního ruchu. Právě v těchto místech se poté logicky nacházejí ta nejvytíženější turistická centra.

V Jihočeském kraji je kolem 80 turistických informačních center, přičemž zřizovatelem většiny z nich je příslušné město či obec, pouze v pár případech jsou zřizovateli soukromé subjekty. Přestože je v analýze nazvané Koncepce rozvoje cestovního ruchu v Jihočeském kraji 2015–2020 zmíněno, že zájem o turistická informační centra a jimi nabízené tištěné propagační materiály má spíše klesající tendenci, zástupci infocenter s tímto názorem nesouhlasí. 

 Turistické informační centrum města České Budějovice

Turistické informační centrum města České Budějovice

A jednoznačně mají proč, jelikož čísla návštěvnosti v posledních letech zůstávají ve většině případů stejná, častěji však spíše rostou. „Návštěvnost sledujeme a monitorujeme přes čidlo umístěné ve dveřích. Dále si během roku zpracováváme různé ankety a vyhodnocujeme je. Návštěvnost našeho infocentra rok od roku stoupá,“ uvedla například Michaela Kalousková, vedoucí oddělení cestovního ruchu, spravující Infocentrum Město Tábor. O jak výrazné či naopak nevýrazné změny se jednalo, je možné vidět v následujícím grafu, který přináší vývoj návštěvnosti tří oslovených infocenter Jihočeského kraje.

Personální zajištění je nejtěžší

Hlavním cílem, na kterém měl kraj dle zmíněné koncepce od roku 2014 zapracovat především, je zbavení se nálepky sezonní letní destinace. To se mu začíná v posledních letech poměrně dařit a je to vidět i na provozu jednotlivých infocenter. „V současné době se pomalu stírá rozdíl mezi tzv. hlavní a vedlejší sezonou. Nabídka aktivit je v podstatě celoroční, a je tedy nutností mít i celoročně otevřeno. Navíc v našem případě slouží TIC z velké části i místním obyvatelům,“ zmínil vedoucí Turistického informačního centra města České Budějovice Martin Mlčák. A právě v personálním zajištění vidí ten hlavní a každoročně se opakující problém. Pro zajištění téměř celoročního provozu musí totiž pro hlavní sezonu většina infocenter využít pomoci dalších brigádníků.

Zatímco tedy např. v Českých Budějovicích rozšiřují v sezoně stálý tým pracovníků standardně čtyři brigádníci, v infocentru v Táboře jsou brigádníci tři. Bez pomoci dalších lidí by si pravděpodobně nevystačilo ani infocentrum ve Slavonicích, jehož provoz zajišťují mimo sezonu pouze dvě stálé pracovnice. A to se přitom jedná o poměrně známý turistický cíl. Své postavení jedné z nejpopulárnějších turistických atraktivit jižních Čech poté jen potvrzuje skutečnost, že v informačním centru v Českém Krumlově zajišťuje služby pro zákazníky po celý rok hned devět stálých pracovníků. „Český Krumlov je celoročním oblíbeným turistickým cílem návštěvníků z celého světa, kteří očekávají službu v podobě kvalitního turistického servisu,“ doplnila Eva Vaněčková, marketingová a PR manažerka Český Krumlov Tourism.

 Informační centrum Český Krumlov

Informační centrum Český Krumlov

Silná pozice v organizaci cestovního ruchu

V určitých službách jsou informační centra i nadále nezastupitelná a myslí si to skutečně všichni oslovení zástupci. „Před několika lety se řešilo, co udělá např. masivní vstup on-line médií na poli poskytování informací nebo se samotnou návštěvností. Myslím si, že vlastně jen posílily pozici TIC v cestovním ruchu,“ dodal Martin Mlčák. Jako hlavní důvod uvádí naprostá většina především nenahraditelnost osobního kontaktu, kdy mohou pracovníci infocentra doplnit, upřesnit, vysvětlit nebo kontextově zasadit samostatně získané informace z webových stránek. Dle Evy Vaněčkové je právě největší přidanou hodnotou návštěvy infocentra možnost pracovníků aktuálně reagovat na konkrétní přání konkrétními radami. Díky tomu je zajištěn kvalitní servis, a tudíž i spokojenost. Díky systematickému naplňování svého základního cíle, tedy poskytování informací, si mnoho informačních center získalo velmi silnou pozici v organizaci cestovního ruchu nejen vlastního města, ale i celé destinace. Jedním z nich je i infocentrum v Táboře. „Nezanedbatelnou roli hraje i celoroční spolupráce s turistickou oblastí Toulava, s odbornými profesními sdruženími, jako je CzechTourism, Jihočeská centrála cestovního ruchu, nadace Jihočeské cyklostezky aj. Záměrem je nejen přilákat turisty do města či regionu, ale i díky kvalitnímu servisu a nabídce informací prodloužit jejich pobyt a motivovat je k další návštěvě,“ doplnila Michaela Kalousková.

Graf – Vývoj návštěvnosti TIC 2010–2016

 Graf – Vývoj návštěvnosti TIC 2010–2016

Zdroj dat: IC Město Tábor, TIC města České Budějovice, IC Český Krumlov

V případě turistických informačních center v místech, která by nemusela být považována za ty skutečně nejtradičnější turistické cíle, se k výše zmíněným aktivitám přidávají i služby pro místní obyvatele. Tak je tomu například ve Slavonicích. „Místní si zvykli, že jim pomůžeme, případně poradíme. Jedná se hlavně o seniory, kteří třeba nemají jinou možnost, než dojít poradit se k nám. Navíc jim i kopírujeme, skenujeme, mailujeme a provádíme drobné administrativní práce,“ zmínila Věra Fialová z Turistického informačního centra Slavonice.

To hlavní, co usnadňuje pracovníkům poskytování kvalitních služeb, je skutečnost, že potřeby domácích a zahraničních návštěvníků se od sebe příliš neliší. V popředí zájmu bylo a ještě dlouhou dobu bude poskytování informací o městě, doplněných vlastní zkušeností či doporučením, a také poskytování tištěných propagačních mate­riálů. „Velký zájem ze strany turistů zaznamenáváme také o služby zajištění jízdenkového servisu a transferů,“ doplnila Michaela Kalousková. A dotazy se rovněž často opakují. „Nejčastější otázkou je: ‚Co tady můžeme dělat?‘, ‚Proč je všude zavřeno?‘ v zimních měsících a ‚Kde je tady zámek?‘. V některých případech to láká k lehce ironickým odpovědím,“ popsala s nadsázkou své zkušenosti ze Slavonic Věra Fialová.

Vize budoucí propagace

V oblasti své činnosti vidí v současné době oslovení zástupci informačních center jen málo problémů. Jak již bylo zmíněno, návštěvnost a zájem turistů rostou, podpora ze strany zřizovatelů (nejenom finanční) je rovněž nastavena poměrně dobře a zajištění provozu se i přes mírně obtížnější personální nedostatky také daří. „Občas nám něco uteče, protože jsme tu pouze dvě a máme na starosti infocentrum i kulturu a obě děláme všechno,“ dodala Věra Fialová.

 Informační centrum města Tábor

Informační centrum města Tábor

Jednou z oblastí, na níž by mohl být do budoucna kladen poněkud větší důraz je dle Martina Mlčáka propagace samotného informačního centra. Z jeho pohledu by ji bylo potřeba výrazněji vyčlenit, aby bylo možné více vyzdvihnout a propagovat vlastní velmi širokou nabídku služeb. U některých významných turistických cílů se navíc objevuje potřeba nastavit jiné, případně širší vnímání turistické destinace. Například budoucí vize propagace Tábora, na které se bude do jisté míry místní informační centrum podílet, by měla klást důraz na jeho kulturní rozměr a historickou hodnotu. Díky tomu by se mělo zvýšit uspokojení návštěvníků různorodějších zájmových skupin.

Na čem by mohla infocentra (dle již zmíněné koncepce rozvoje) do budoucna rovněž zapracovat, je především vzájemná provázanost zajišťující užší spolupráci a výměnu informací. Tím by se totiž podpořilo tzv. předávání turisty v rámci kraje, nikoliv tedy jeho upoutání pouze k jednomu konkrétnímu městu či místu. To by napomohlo dlouhodobému plánu JCCR přilákat do kraje více turistů a zejména celkově prodloužit jejich pobyt.

Foto: IC Město Tábor, IC Český Krumlov, TIC města České Budějovice

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více