Za autobusy: Většině zájezdových dopravců hrozí krach

Foto: Shutterstock.com Foto: Shutterstock.com

Zájezdoví autobusoví dopravci vloni meziročně ztratili na tržbách v průměru 88 procent. Drtivá většina firem upozorňuje, že bez pomoci státu nepřežije, pětina společností z oboru už prodala nebo zastavila osobní majetek. Bez zakázek dopravci ztrácejí i řidiče. Vyplývá to z průzkumu mezi provozovateli, jehož výsledky poskytla iniciativa Za autobusy.

Zájezdové autobusy nejezdí už bezmála rok a další měsíce to tak zřejmě zůstane. Dopravci tak kvůli koronavirové krizi nejspíš přijdou i o druhou sezonu. To se projevuje na ekonomické kondici celého oboru. „Zájezdová doprava je doslova v troskách a rodinné firmy provozující zájezdovou dopravu spějí k zániku,“ řekl zakladatel iniciativy Jiří Vlasák.

Podle průzkumu, který iniciativa provedla v závěru února mezi více než 300 dopravci z celé republiky, je průměrný propad loňských tržeb v oboru 88 procent. Přes 86 procent dopravců v této souvislosti uvedlo, že bez pomoci státu zkrachuje. Pětina z nich kvůli ekonomickým problémům zastavila či prodala svůj osobní majetek.

Situaci zhoršuje nejen minimální počet zakázek, ale také dlouhodobé fixní náklady a splátky leasingu za autobusy. Ty jsou přitom podle dopravních firem v této situaci téměř neprodejné, vozidla během krize ztrácí většinu své hodnoty. Právě technický stav autobusů podle průzkumu trápí 79 procent dopravců. Provozovatelé přitom musí stále investovat do údržby strojů, aby je měli připravené pro obnovení provozu. Na to již v minulých dnech upozornil třeba Pavel Číž, jednatel společnosti Riviera Tour. V e-mailu, který rozeslal klientům, uvedl, že při ročním odstavení je stále obtížnější a finančně nákladnější udržovat autobusy v provozuschopném stavu. „Až vyjedeme, potřebujeme, aby naše autobusy byly ve stavu, který zajišťuje bezpečnost cestujících a nepředstavuje veřejné ohrožení! Značná část vozového parku zájezdových dopravců nemusí být v současné době plně bezpečná, a je to způsobeno situací, kterou nezavinili,“ napsal Číž v e-mailu, kterým se veřejnost snažil přimět k vyjádření veřejné podpory autobusových dopravců a jejich iniciativy Za autobusy.

Pandemie prohloubila také problémy s nedostatkem řidičů. Těch bylo málo už v minulosti, nyní tyto potíže řeší více než polovina dopravců. Z oboru během krize odešlo podle průzkumu 48 procent řidičů.

Dopravci dlouhodobě žádají o pomoc stát. Ten pro ně na podzim vytvořil kompenzační program s dotacemi za miliardu korun. Podle dopravců to stačilo pouze na pokrytí ztrát z loňského jara, krize však pokračuje dodnes. Dopravci proto jednají s ministerstvem dopravy o další pomoci, zatím však bez úspěchu. „Vláda vzkázala, že nemáme podporu veřejnosti a bez ní odpovídající pomoc nedostaneme. Jsme prý nezajímaví, nejsme pro veřejnost důležití. Prý je to názor většinové společnosti,“ popsal Vlasák.

Zdroj: Shutterstock.com

Jak podpořit autobusové dopravce?

Firmy a instituce (objednavatelé autobusové dopravy), které chtějí dopravce podpořit, tak mohou učinit zde: žádáme veřejnost o podporu (zaautobusy.cz).

Jednotlivci pak mohou podepsat petici umístěnou na tomto odkazu: PETICE (zaautobusy.cz).

Podle ministerstva dopravy nyní řeší další možnosti podpory výhradně Ministerstvo průmyslu a obchodu. To připomnělo, že před spuštěním jsou nové plošné vzájemně alternativní dotační programy pro firmy bez ohledu na to, v jakém oboru podnikají. Žádosti bude přijímat od dubna. Ministerstvo dopravy následně ještě připomnělo, že loni v závěru roku rozdělilo mezi zájezdové dopravce přes 932,5 milionu korun, přičemž na podporu nedosáhlo pouze několik desítek žadatelů. Mluvčí resortu František Jemelka k tomu řekl, že podpora byla po dohodě s dopravci určena pro období až do konce letošního března, poté bude vyhodnocena. Zároveň také dopravce odkázal na nový program MPO. „Navíc také musíme dořešit podporu i v dalších segmentech osobní dopravy, kde doposud dopravci, na rozdíl od zájezdů, podpořeni nebyli,“ dodal.

Iniciativa zároveň založila petici a výzvu o podporu veřejnosti. Výsledky následně chce předat zástupcům vlády. „Podpisy petice a výzvy nás lidé nejen podpoří, ale dají zástupcům státu najevo, že jsme pro veřejnost důležití a naše služba má v normálních dobách svoji velkou hodnotu,“ doplnil Vlasák. Podle něj jsou dopravci v budoucnu v krajním případě připraveni uspořádat demonstrace stovek autobusů v Praze.

Nejnovější články z rubriky Autobusová

Foto: Shutterstock.com

Cyklobusy na trase Brno–Vídeň vyjedou již počtvrté

Čtvrtým rokem vyjedou letos na trase Brno–Vídeň cyklobusy svážející cyklisty z Brna a Židlochovic na místa česko-rakouského pohraničí, jako je třeba Hevlín, Znojmo nebo Mistelbach. Od dubna do října je v plánu vypravit jich podle zájmu zhruba deset....

Číst více
Foto: Shutterstock.com

RegioJet obnoví dálkové autobusové linky

V souvislosti se zmírňováním epidemie v České republice a znovuotevřením německých hranic pro tranzitní pravidelnou přepravu lidí obnovuje dopravce RegioJet provoz na vybraných mezinárodních autobusových linkách. Týká se to linek do Londýna, Paříže, Amsterdamu a Milána. O mezinárodní jízdenky...

Číst více