Využití internetu v cestovních kancelářích a agenturách

doc. RNDr. Jiří Vaníček, CSc.
Jihočeská universita v Českých Budějovicích, Zemědělská fakulta, pracoviště Tábor

Příspěvek se zabývá výsledky průzkumu využívání výpočetní techniky a prezentace cestovních kanceláří (CK) a agentur (CA) na internetu a využití této formy marketingové komunikace se zákazníkem. Nejdříve bylo prostřednictvím internetu osloveno 400 CK a CA a vrátilo se 72 dotazníků. Posléze bylo osloveno 230 CK a CA, a to částečně pomocí internetu a částečně formou osobního rozhovoru. V tomto případě se podařilo získat 117 odpovědí. Z těchto počtů je 60 % CK a 40 % CA. V případě průzkumu vnitřního vybavení firem výpočetní technikou a software bylo osloveno 19 subjektů. Úvodem je třeba zdůraznit, že forma oslovení má spíše charakter ankety, a nikoli statistického náhodného výběru, a proto nemělo smysl provádět hodnocení statistické spolehlivosti zjištěných dat. Tím, že je ponecháno na respondentovi, zda dotazník vyplní, může být výsledek „zkreslen“ ve prospěch těch, kteří považují elektronickou komunikaci za samozřejmost. Přesto se domníváme, že výsledky vytváří určitý obraz o využití výpočetní techniky a internetu v činnosti CK a CA.

Firmy byly rozděleny podle velikosti na malé, střední a velké. V tabulce 1 je charakteristika jednotlivých firem podle počtu zaměstnanců a současně odpověď na formu zajišťování tvorby www stránek. U všech firem převládá zajištění www stránek externí profesionální firmou. Nejmenší podíl externí tvorby internetové prezentace je u malých firem (60 %), u kterých je to otázka jejich finančních možností. U velkých firem i v těch případech, kdy zajišťují tvorbu stránek vlastními pracovníky, jde o práci specialisty, který se ve firmě zabývá pouze touto činností.

Tabulka 1: Způsob vytváření www stránek pro jednotlivé velikostní skupiny CK a CA

Velikost CK
nebo CA
Počet
zaměstnanců
ve výběru
Podíl typu
firmy
Vlastní tvorba
www stránek
stránek externě
Zajištění
tvorby www
malé do 3 25 40 60
střední 4 až 7 43 27 73
velké 8 a více 32 27 73

 

V tabulce 2 jsou údaje o průměrné četnosti aktualizace internetových stránek CK a CA a průměrné náklady firmy spojené s internetem. Průměrná četnost aktualizací roste podle očekávání s velikostí firmy. Odhady nákladů firem spojené s provozem internetu se výrazně lišily, neboť každá firma do této částky zahrnuje jiné položky. Jsou to náklady spojené s připojením na internet, tvorbou a údržbou stránek apod. Údaje o měsíčních nákladech na aktualizaci byly zjišťovány pouze u jednoho z provedených průzkumů.

Tabulka 2: Průměrná četnost aktualizací www stránek a náklady firmy na provoz internetu

Velikost CK
nebo CA
Četnost
aktualizací www
stránek za měsíc
počet / měsíc
Nákladyna provoz
internetu
za měsíc (Kč)
Vlastníspráva
wwwstránek

(%)
Měsíčnínáklady
naaktuaizaci
(Kč)
malé 3,2 5 000 88 300
střední 4,6 10 0000 47 500
velké 5,5 12 0000 50 3000

 

Zajímavé jsou také subjektivní názory pracovníků CK a CA na význam internetové prezentace pro činnost firmy. Průměrné výsledky ze dvou nezávislých šetření jsou uvedeny na obrázku, kdy byly sloučeny vždy dvě odpovědi a struktura odpovědí je rozdělena podle velikosti firmy. Zatímco pro malé a střední podniky se struktura odpovědí výrazně neliší, velké firmy jsou si mnohem více vědomy významu prezentace firmy na internetu a uvědomují si, že „nebýt dnes na internetu znamená, že firma neexistuje“, jak se vyjádřil jeden z respondentů.

Internetová prezentace se stává nejdůležitějším prostředkem marketingové komunikace. Oproti katalogům může být mnohem aktuálnější a může pružněji reagovat na současný stav na trhu i ve vlastní firmě, ale stává se i důležitým prostředkem distribuce produktů. Proto nás zajímalo, jak CK a CA využívají internetu k prodeji. Úplné využití internetu k realizaci elektronického obchodu produktů CK a CA je zatím omezené, neboť stále převládá nedůvěra k bezpečnosti takových operací. Proto je nejčastěji internet využíván k rezervaci služeb s tím, že transakce je dokončena při návštěvě klienta v CK nebo CA, anebo jsou potřebné doklady zaslány poštou. Dvě třetiny subjektů, které se zúčastnily průzkumu, využívá internet alespoň k možnosti objednání produktů. Podle očekávání tento podíl roste s velikostí firmy. Podle jednoho průzkumu využívají velké firmy internetu k rezervaci nebo prodeji v 81 %, podle druhého průzkumu na tuto otázku odpovědělo kladně 100 % firem. V obou případech vyšlo, že 60 % nejmenších firem umožňuje klientům si produkt koupit nebo alespoň objednat a 11 % dokonce umožňuje realizovat celý prodej prostřednictvím internetu. U středních subjektů převládá forma rezervace (60 %) a jen 8 % umožňuje realizovat pomocí internetu celý prodej.

Hodnocení významu www prezentací CK a CA

 

 

Předmětem dalšího výzkumu bylo vybavení cestovních kanceláří výpočetní technikou a programové vybavení. Stálého dodavatele výpočetní techniky má 57 % cestovních kanceláří a téměř stejné procento nakupuje od stejné firmy hardware i software. Nejrozšířenější je operační systém Microsoft Windows, verze 98 a 2000 (70 %), průměrně 60 % firem využívá nějakého rezervačního systému. Nejčastěji jsou využívány rezervační systémy Albatros, Bedrna, Pear a MY4. Z globálních rezervačních systémů je nejčastěji využíván Amadeus.

Pozn.: V práci byly použity výsledky výzkumu provedené studenty Jihočeské university, Zemědělské fakulty, Katedry aplikované matematiky a informatiky, které autor tohoto příspěvku vedl jako vedoucí diplomové práce. Jedná se o tyto diplomové práce: L. Pěsna: Možnosti prezentace cestovní kanceláře na internetu, M. Matoušek: Elektronická obchod v cestovním ruchu, Z. Vajzová: Software v praxi cestovní kanceláře. JČU, ZF KMI, Tábor 2004.

Kontaktní adresa:
doc. RNDr. Jiří Vaníček, CSc.
Jihočeská universita v Českých Budějovicích
Vančurova 2904, 390 01 Tábor
tel.: 381 415 305, e-mail: vanicek@kcr.zf.jcu.cz

Nejnovější články z rubriky Online

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více
Foto: Pruh Polabí

Porota vybrala vítěze soutěže Turistpropag 2022

Na Výstavišti v Lysé nad Labem se včera sešli porotci prestižní  soutěže  a  přehlídky  turisticko- propagačních  materiálů  Turistpropag 2022, aby vybrali vítěze v 19 kategoriích.

Číst více