Výlet bez výkalů – Český ráj rozjíždí netradiční kampaň

Foto: Shutterstock.com Foto: Shutterstock.com

Sezóna dovolených je za rohem. A s ní zástupy turistů natěšených na cestování. Český ráj každoročně navštíví skoro dva miliony lidí. Vysoká návštěvnost s sebou nese i problémy. Včetně jednoho, který jistě zažil každý z nás – potřebujete na záchod, ale záchod nikde. Netradiční kampaň otevírá téma, o kterém se dosud nemluvilo. Nabízí se tak nerudovská otázka – kam s ním?

„Cílem kampaně není zakazovat nebo poučovat, ale vzbudit o téma zájem a nabídnout udržitelné způsoby chování – včetně vyměšování. Snažili jsme se pracovat s vtipem a nadsázkou,“ uvádí Pavel Pichler z Travelbakers, jeden z autorů kampaně.

Český ráj nabízí řadu krásných míst a vyhlídek, ale na některých z nich si připadáte spíše jako na toaletě pod širým nebem. Podpapíráky, kapesníčky, vložky, vlhčené ubrousky – to vše se stává nechtěnou součástí tváře krajiny.  Je to problém nejen estetický, ale také ochranářský.

O celkovou kampaň se stará Sdružení Český ráj, jehož ředitelka  Jitka Kořínková dodává: „Naše sdružení tento problém registruje už léta. V poslední době se s nárůstem návštěvnosti oblíbených lokalit především skalních měst situace zhoršuje a vlastně to celé krom negativního vlivu na přírodu kazí návštěvnický dojem z destinace. Nedobře se tu pak cítí místní obyvatelé i návštěvníci a tomu chceme touto kampaní zabránit a předcházet“.

V rámci kampaně vznikl mimo jiné komiks, který se snaží přispět k tomu, aby se cesty krajinou nezměnily ve slalom mezi výkaly. A co tedy dělat, když „příroda zavolá“? Prvním krokem jsou záchytné toalety – návštěvníkům  bude k disposici mapa, ve které si najdou ty nejbližší – www.wcvraji.cz.  Samozřejmě jsou akutní případy, kdy už mapa nepomůže. „Klíčovým principem je minimalizovat stopy. Co jde, vezmu si do pytlíku s sebou. Exkrementy je potřeba dobře zahrabat a vždy dát přednost ekologickému toaletnímu papíru nebo papírovým kapesníčkům před vlhčenými ubrousky, které se rozkládají dlouhé roky,“ upřesňuje Bára Dvořáková z Travelbakers. Klíčový je také výběr místa – pod stinnými skalními převisy se výkaly rozkládají nejdéle.

Zdroj: Sdružení Český ráj Zdroj: Sdružení Český ráj

Kampaň by do budoucna měly doplnit i praktické suvenýry, jako jsou lopatka na zahrabávání stop nebo rozložitelný toaletní papír. „Když už si musím v přírodě odskočit, chci z toho mít dobrý pocit nejenom fyzicky, ale i duševně. Lehká outdoorová lopatka, co se mi klinká pověšená na batohu, mi to nejen umožňuje, ale také dává ostatním vědět, že se nemusejí bát jít v mých stopách,“ říká k tomu Ondra Vítek z Agentury ochrany přírody a krajiny ČR. Aspoň 50 metrů od vody a 15 cm hluboko zaručí, že i zvířata budou po naší návštěvě v pohodě.

Téma je aktuální v jiných zemích, autoři kampaně se například inspirují principy iniciativy Leave no trace. O jeho popularitě svědčí i to, že knihy How to Shit in the Woods se prodalo přes 3 miliony výtisků a vyšla již čtvrtá reedice.

Téma je aktuální i v dalších destinacích a i z toho důvodu začínají téma propagovat další destinační společnosti  jako Krkonoše, Orlické hory nebo Podkrkonoší.

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Pro restart turismu chce MMR využít fondy EU i foodblogera

S cílem zmírnit následky pandemie využilo Ministerstvo pro místní rozvoj už 8,5 mld. Kč na dotační tituly pro cestovní ruch. Teď chce prosadit podporu turismu z evropských fondů v celkové výši 1,417 miliardy korun. Zároveň spouští on-line...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Na Petříně čeká turisty nové „íčko“

Petřínská rozhledna dnes otevírá nové informační centrum. Návštěvníci zde získají všechny potřebné turistické informace nebo se dozví řadu zajímavostí, které s rozhlednou a petřínským vrchem souvisí. Také si zde mohou objednat komentované vycházky s průvodci. Info stánek se...

Číst více
Foto: Jihočeská centrála cestovního ruchu

JCCR prohlubuje spolupráci s vysokými školami

Jihočeská centrála cestovního ruchu (JCCR) prohlubuje spolupráci s vysokými školami. Jedna z nejlépe hodnocených organizací destinačního managementu v ČR je v současné době nejen garantem zavedení segmentu cestovního ruchu do národního Registru praxí, v němž dosud chyběl, ale podporu vzdělávání...

Číst více