Vouchery jako možné nástroje restartu poptávky v turismu

Foto: Shutterstock.com Foto: Shutterstock.com

Doba covidová decimuje turismus. To je prostý fakt. Většina z nás se ptá, jak z toho ven. Instantní recepty bohužel nefungují a hodnotit budoucí vývoj cestovního ruchu by bylo velmi naivní a podobné věštění z křišťálové koule. Nicméně na základě rigidních dat, která jsme nasbírali za uplynulá 3 čtvrtletí letošního roku, již dokážeme odhadnout, kterým směrem se po obchodní a procesní stránce ubírat a jak si co nejlépe pomoci.

Jedním z výrazných trendů, pokud nevládne lockdown a nemáme zrovna všichni zavřeno, je sílící role českého zákazníka čili turisty, který nemá příliš mnoho možností, jak trávit dovolenou a volný čas za hranicemi naší vlasti, a tak zůstává v České republice. Pozitivní čísla uplynulé letní sezony to dokládají. Kupní síla je přímo úměrná motivaci utrácet stejně jako na zahraniční dovolené. Pokud existuje smysluplná zvýhodněná cenová nabídka, pak tato motivace narůstá.

Tímto se dostáváme k tématu celého článku. Vouchery, slevové vouchery, dárkové poukázky. Mechanismus, který při zachování zdravé cenové politiky a férových podmínek pro všechny zúčastněné strany funguje spolehlivě již dlouhá desetiletí. Jejich praktické uplatnění v letošní těžké sezoně jsme mohli snad nejvýrazněji zaznamenat v kontextu lázeňských voucherů. Pro někoho možná překvapivě zafungovaly. A někdy tak dokonale, že ucpaly celý ekosystém, který nebyl na takový nápor připraven.

Jednoduchý a transparentní princip slevy za minimální výši útraty přivedl do lázní tisíce Čechů a pomohl synergicky nastartovat spotřebu i v přidružených oblastech jako jsou restaurace, místní atrakce a kulturní akce. Sice byly radovánky povolené na krátkou dobu, ale zafungovalo to. Ano, vouchery byly dotovány z veřejných prostředků, avšak jako validace principu to stačí. Nyní nastává doba využít tento nástroj za pomoci vlastních zdrojů. Nehovořím zde však o bezkonkurenčních cenách a slevách, které dostávají provozovatele hluboko do červených čísel, což je draze vykoupená cena za zviditelnění a snahu utrhnout jakéhokoli klienta. Mám na mysli smysluplnou incentivu, kde je nejprve nutné spočítat efektivitu, rentabilitu a návratnost a také se připravit na možný přetlak ze strany zákazníků, zároveň nastavit férové obchodní podmínky a až poté celou akci spustit a průběžně si vyhodnocovat její pozitivní dopady.

Naše iniciativa Zachraňme turismus spolupracuje s celou řadou odborníků na cestovní ruch, kteří s námi sdílejí cenné a desetiletími prověřené know-how. Jsou to lidé z výzkumu trhu, obchodu, marketingu a managementu firem. Společně vnímáme vývoj pandemie a některá opatření jako vyloženě likvidační, nehledě na dočasné kompenzace. Je však třeba se tomu postavit. Aktuálně lze říci, že nejvýrazněji zasaženým segmentem jsou ubytovací služby, což ostatně potvrdilo mnoho účastníků zářijové COTakhle snídaně na téma Restart turismu v Česku v sídle Hospodářské komory. Proto ve spolupráci s experty na hotelový business z firmy Hotelmax rozvíjíme komplexní řešení, které se zaměřuje na všechny části hotelu, počínaje strategií, obchodem, marketingem, finančním řízením, vedením lidí, automatizací a inovacemi, jichž jsou vouchery k nastartování poptávky nedílnou součástí.

Vouchery jako nástroje restartu cash flow se však netýkají pouze ubytovacích služeb. Stejným způsobem pracujeme s národním dopravcem Leo Express na rozpohybování rodin s dětmi za poznáváním celého Česka, rovněž se snažíme roztočit kola zážitkového businessu s globálním agregátorem OutdoorTrip. Možnosti jsou v případě takové incentivy omezené pouze chutí a vůlí spolupracovat. Za necelé dva měsíce jsme vybudovali on-line tržiště s prostým názvem Dáme voucher, kde poběží kampaně jednotlivých partnerů a běžný zájemce si zde bude moci zdarma stahovat slevové vouchery a dárkové poukazy na podporu služeb v turismu.

Obecně vítáme zájem všech subjektů, které s námi formou voucherových kampaní přispějí nejen ke zvýšení poptávky a známosti vlastních firem, ale také k akceleraci poptávky po přidružených službách a podpoře celé oblasti. Náš cíl je jasný – dostat lidi a peníze do regionů, a tak udržet pracovní místa v turismu a kvalitu a atraktivitu služeb do doby, kdy se naplno navrátí nejen domácí cestovní ruch, ale také incomingoví turisté. I prosté zmírnění dopadů se počítá. Doufejme, že čekání to bude krátké.

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Prague City Tourism zbohatne o 45 milionů

Radní hlavního města dle očekávání schválili záměr magistrátu navýšit základní jmění městské firmy Prague City Tourism (PCT) o 45 milionů korun na celkových 111 milionů. Základní jmění bude navýšeno úpisem 45 000 akcií.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

ČUCR: cestovní ruch patří na Ministerstvo průmyslu a obchodu

Cestovní ruch je průmysl a jako takový patří do gesce Ministerstva průmyslu a obchodu. S touto ústřední myšlenkou se formou otevřeného dopisu obrátil prezident České unie cestovního ruchu Viliam Sivek na představitele obou koalic, které uspěly v podzimních parlamentních...

Číst více
Foto: A.T.I.C. ČR

Blíží se TÝDEN turistických informačních center ČR

Ve vazbě na Světový den pro rozvoj informací vyhlásila Asociace turistických informačních center ČR (A.T.I.C. ČR) na období od 25. do 31. října TÝDEN turistických informačních center. Do akce se zapojí 146 informačních center z celé České republiky....

Číst více