Velká cena cestovního ruchu: šťastná třináctka

Prestižní soutěž Velká cena cestovního ruchu, která upozorňuje na obzvláště vydařené počiny z oblasti turismu, má za sebou 13. ročník. Navzdory obávané třináctce je ale o tomto ročníku možno opět hovořit jako o vydařeném. A také inovativním – došlo k zásadní úpravě pravidel kategorie Cestovní kancelář roku. Tou se na základě on-line výzkumu stala cestovní kancelář Fischer. V dalších kategoriích pak stejně jako v minulých letech rozhodovala o oceněních odborná porota. Vítězové byli slavnostně vyhlášeni v závěru prvního dne veletrhů cestovního ruchu GO a Regiontour v Brně.
 

Více o soutěži

Smyslem soutěže Velká cena cestovního ruchu je každoročně upozornit na výjimečné projekty z různých segmentů turismu a poukázat na atraktivní novinky z oboru. Vyhlašovatelé z vydavatelství COT media a ze společnosti Veletrhy Brno chtějí soutěží přispět ke zkvalitnění nabídky a úrovně služeb v cestovním ruchu České republiky. K prestiži ankety přispívá kromě partnerství profesních svazů a dalších institucí také fakt, že každá soutěžní kategorie je hodnocena vlastní porotou složenou nejen ze zástupců pořádajících společností, ale především z odborníků na danou problematiku.


Cestovní kancelář roku: CK Fischer

Tato kategorie letos dostala zcela nová pravidla. „V minulých letech jsme nechávali v této kategorii zaznít hlasu široké veřejnosti prostřednictvím on-line hla­sování, přičemž o přízeň hlasujících se automaticky ucházely všechny koncesované cestovní kanceláře s platným pojištěním záruky pro případ úpadku. Tentokrát jsme ale přistoupili k inovaci – o vítězi se rozhodovalo v říjnu a listopadu loňského roku během on-line výzkumu, který provedla agentura SC&C mezi ­bezmála 5 000 respondentů ve věku 18–79 let,“ vysvětluje hlavní novinku 13. ročníku Velké ceny cestovního ruchu jednatelka vydavatelství COT media Eva Frindtová. „Tento způsob hodnocení je podle nás zárukou maximální objektivity, neboť vylučuje jakékoli ovlivňování respondentů či další vnější zásahy do výběru vítěze,“ dodává Eva Frindtová.

Cestovní kanceláří roku byla vyhlášena CK Fischer

Cestovní kanceláří roku byla vyhlášena CK Fischer
 

Ve standardizovaném dotazníku, s kterým se výzkumníci agentury SC&C obrátili na respondenty, byla zkoumána znalost cestovních kanceláří, jejich reálné využívání respondenty či spokojenost s poskytovanými službami. Výzkumníky zajímala rovněž míra doporučení jednotlivých cestovních kanceláří a pátrali i po nejoblíbenější značce mezi tuzemskými cestovkami. Zkrátka a dobře, zjišťována a měřena byla zákaznická zkušenost. „To lze udělat různými způsoby. My k tomu využíváme jednotnou míru, kterou nazýváme Brand Comparison Index. Je v něm spojena zákaznická zkušenost, spokojenost a loajalita do jednoho čísla. Brand Comparison Index má minimální hodnotu 0 a maximální 100. Minimum vyjadřuje naprostou zákaznickou nespokojenost, naopak maximum ideální zákaznickou zkušenost,“ vysvětluje Jana Hamanová, ředitelka výzkumu společnosti SC&C. Do výpočtů byly zařazeny pouze ty cestovní kanceláře, které získaly alespoň 100 hodnocení od respondentů. „Průměrná hodnota Brand Compari­son Indexu dosahuje v oboru cestovních kanceláří 70 bodů. Tím patří cestovní kanceláře zaslouženě mezi obory s nejvyšší zákaznickou spokojeností (vedle e-shopů). Tento trend se potvrzuje už druhým rokem, průměrná hodnota BC indexu se v tomto případě vůbec nezměnila. Minimální hodnota v rámci cestovních kanceláří je 55 bodů, maximální až 90 bodů – oba případy ale mají nižší počet, než je požadovaných 100 klientů,“ uvádí Hamanová.
  

Kdo chválí a kdo je kritický?

Častěji chválí ženy a také lidé z generace X (to jsou ročníky 1965–1979). Přívětivější jsou také zákazníci s nižším vzděláním a nižším příjmem a rovněž lidé z menších měst.

Naopak zákazníci, kteří bývají kritičtí, jsou mladší lidé do 35 let, kteří mají vzdělání a také určitou odbornou spe­cializaci. Často jsou to lidé, kteří pocházejí z Prahy a okolí, mají nadprůměrné platy. Velmi nároční jsou zákazníci, kteří mají podnikatelskou zkušenost nebo jsou na volné noze.

 
Výzkum SC&C přinesl i další zajímavé poznatky. Důležitou a typickou vlastností oboru cestovních kanceláří je nízká variabilita mezi jednotlivými značkami. „Nenašli jsme mezi cestovními kancelářemi jednoznačného outsidera, nebo naopak hvězdu – hodnocené firmy mají velmi podobnou míru spokojenosti a také doporučení, rozdíly bývají v míře loajality případně povědomí o značce,“ vysvětluje Jana Hamanová.
 

Uvedená metodika přinesla následující výsledky:

  1. Cestovní kancelář FISCHER
  2. ALEXANDRIA
  3. Čedok / EXIM TOURS
     

Mezi dalšími hodnocenými byly také (v abecedním pořadí):

  • AEOLUS, řecká cestovní kancelář
  • AMERICA TOURS
  • Blue Sky Travel
  • BLUE STYLE
  • BON TON
  • Bulgariatour spol.
  • Canaria Travel CZ
  • CK ČESKÉ KORMIDLO
  • Delfín travel
  • ESO travel
  • FIRO-tour
  • GREECE TOURS PRAGUE
  • CHINA TOURS
  • INVIA (zákazníci si o ní myslí, že je to cestovní kancelář)
  • MONATOUR
  • SARDEGNA TRAVEL
  • SIAM TRAVEL INTERNATIONAL
  • TRAVEL FAMILY
     

 
Využívání cestovních kanceláří se podle ní liší podle toho, kde člověk žije – velká města vybírají trochu jiné značky než vesnice a malá města. To souvisí také s regionem – Morava se chová odlišněji než Praha a Čechy. Svou roli hraje také věk klientů, senioři 60+ vybírají jiné značky než mladší lidé. Kupodivu můžeme najít také mírně rozdílné preference u mužů a žen.

Míra loajality je u čtyř nejlepších CK zhruba 30 %, což znamená, že třetina klientů je nejen maximálně spokojena s poskytnutými službami, ale také ji doporučuje a považuje za svou nejoblíbenější značku v tomto oboru.


Ostatní kategorie a vítězové

V ostatních kategoriích rozhodovala o vítězích porota, jež byla tradičně složena z marketingových expertů, specialistů na cestovní ruch, zástupců akademické sféry i představitelů obou pořádajících společností.

V kategorii Nejlepší lázeňský a wellness balíček se tentokrát porota rozhodla udělit pouze jedno ocenění, cenu BVV. „Protože oceněné produkty by měly být pro ostatní inspirací, chceme oceňovat pouze ty výjimečné, které přinášejí nové nápady. Nestačí jen běžný, lety zavedený produkt,“ komentuje výsledky této kategorie Petr Maliňák, ředitel veletrhů GO a Regiontour. Zmiňovanou cenu si z Brna odvážejí zástupci společnosti Léčebné lázně Jáchymov za produkt nazvaný „Týden na horách na vlně UNESCO“. Tento balíček podle porotců velmi dobře reaguje na aktuální situaci v destinaci. „Kombinace brandu UNESCO v rámci montánního regionu s relaxačními procedurami vytváří velmi zajímavý synergický efekt k oslovení klientely k wellnessovým pobytům a rozšíření produktového portfolia,“ uvedla porota ve svém hodnocení.

Ocenění v kategorii Nejlepší turistický produkt

Ocenění v kategorii Nejlepší turistický produkt
 

Ocenění Startup roku převzali zástupci statutárního města Ústí nad Labem – porotu oslovil jejich produkt Cykloterapie v Ústí nad Labem. Podle porotců se jedná o důkaz, že o startupu není nutné hovořit jen v souvislosti s technologiemi a on-line prostředím.

Nejlepší lázeňský a wellness balíček připravili v Jáchymově Cena za startup roku putovala do Ústeckého kraje
Nejlepší lázeňský a wellness balíček připravili v Jáchymově

Cena za startup roku putovala
do Ústeckého kraje

Nejlepším elektronickým projektem se jednoznačně stal ten s názvem „Amazing Places“. Porota u něj ocenila výborný nápad, kvalitní zpracování s množstvím zajímavých informací a také velmi dobrou komunikaci na sociálních sítích.

Vítězové kategorie Nejlepší elektronický projekt

Vítězové kategorie Nejlepší elektronický projekt
 

Produkt s názvem „Technotrasa – surová krása“, který do soutěže přihlásila moravskoslezská organizace destinačního managementu Moravian-Silesian Tourism, zvítězil v kategorii Nejlepší turistický produkt. Za jeho přednosti považovali porotci skutečnost, že je vybudován na historických základech a originalitě regionu, přináší pestrou programovou nabídku a má výborně zpracovanou webovou stránku.

Předávání cen v kategorii Nejlepší jednotná kampaň

Předávání cen v kategorii Nejlepší jednotná kampaň
 

Pomyslné zlato z kategorie Nejlepší jednotná kampaň putuje tentokrát do Jeseníků za produkt „YES Komplexní jednotná kampaň Jeseníky napříč kraji“. Tamní destinační management Jeseníky – Sdružení cestovního ruchu připravil podle poroty skutečně jednotnou kampaň s návaznými aktivitami s propojením i do dalších krajů. Délka platnosti kampaně (do konce roku 2020) ukazuje na propracovanost marketingové linie. Kampaň pracuje se zajímavými tématy, ocenění si vysloužila také podpora ze strany YESeníky Card. Velkým benefitem je podle poroty orientace na produkty pro handicapované.

Foto: -pmu- a -gak-

Veletrhy GO a Regiontour 2020

Vyhlašování výsledků Velké ceny cestovního ruchu bylo jedním z vrcholů doprovodného programu veletrhů GO a Regiontour. O těch si můžete detailněji přečíst v našich reportážích na portálu iCOT.cz (zde).

 

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Prague City Tourism zbohatne o 45 milionů

Radní hlavního města dle očekávání schválili záměr magistrátu navýšit základní jmění městské firmy Prague City Tourism (PCT) o 45 milionů korun na celkových 111 milionů. Základní jmění bude navýšeno úpisem 45 000 akcií.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

ČUCR: cestovní ruch patří na Ministerstvo průmyslu a obchodu

Cestovní ruch je průmysl a jako takový patří do gesce Ministerstva průmyslu a obchodu. S touto ústřední myšlenkou se formou otevřeného dopisu obrátil prezident České unie cestovního ruchu Viliam Sivek na představitele obou koalic, které uspěly v podzimních parlamentních...

Číst více
Foto: A.T.I.C. ČR

Blíží se TÝDEN turistických informačních center ČR

Ve vazbě na Světový den pro rozvoj informací vyhlásila Asociace turistických informačních center ČR (A.T.I.C. ČR) na období od 25. do 31. října TÝDEN turistických informačních center. Do akce se zapojí 146 informačních center z celé České republiky....

Číst více