V Praze se musí líbit nejen turistům, ale i Pražanům

 

První COTakhle snídaně letošního roku se tematicky věnovala problematice cestovního ruchu v turisticky exponovaných místech. Centrum české metropole totiž začíná být v posledních několika letech poměrně přesyceno turisty, což se přestává líbit jeho rezidentům.

 „Problémem Prahy je skutečnost, že má druhou největší památkovou rezervaci na světě o velikosti zhruba 9 km2, ve které se nachází na 1 350 kulturních památek. Je tedy logické, že většina návštěvníků se koncentruje právě do těchto míst. Proto se snažíme i pomocí grantů podporovat obnovu zajímavých cílů, které se dají dobře prezentovat v průvodcích a mohou přilákat turisty z centra na jiné trasy,“ osvětlil aktivity odboru památkové péče Magistrátu hl. m. Prahy jeho ředitel Jiří Skalický

Aktivity pro místní i turisty

Nejvýraznější aktivitu v tomto směru vyvíjí logicky Prague City Tourism (PCT), a to hned ve dvou ohledech. Na turisty cílí tematicky laděnými materiály motivujícími k návštěvě čtvrtí mimo centrum. V loňském roce PCT vydalo Pět pražských procházek po takovýchto čtvrtích a letos připravují jejich druhý díl. „Ty můžeme velmi dobře nabízet turistům, kteří do Prahy přijeli třeba už podruhé či potřetí. Navíc se snažíme spolupracovat s cestovními kancelářemi a dávat jim konkrétní trasy mimo turisticky exponovaná místa. Jedním z problematických míst bude v sezoně pravděpodobně Pražský hrad, kdy turnikety nemusí zvládat nápor turistů. Takže se třeba budou chtít vydat jinam,“ doplnila ředitelka PCT Nora Dolanská.

Aktivitou PCT směrovanou na Pražany byla poté ve spolupráci s AHR ČR akce Noc Hotelů, která měla napomoci změnit myšlení místních rezidentů o jejich městě. „Pražané mají pocit, že jim město v podstatě nepatří. Na tom se podepsala i skutečnost, že se poměrně dlouho v centru nedělaly žádné akce právě pro ně. Nyní je však konečně vidět změna. V centru se např. koná řada trhů, které již nejsou orientované čistě turisticky,“ uvedl hlavní důvody pořádání Noci Hotelů Karel Doubek, ředitel Adria-Neptun & Hotel Adria. Nejedná se o úplně nový nápad, jeho obdoba již úspěšně funguje v Berlíně. „Tato myšlenka vznikla v rámci workshopu s berlínskými kolegy. Snažili jsme se Pražanům ukázat, že opravy lanovky a silnic či nové tramvaje umožňují finance plynoucí právě z cestovního ruchu. Jsou to obrovské peníze, které zvyšují úroveň celého města,“ doplnila Dolanská. Podobnou aktivitou plánovanou na letošní rok by poté měla být akce nazvaná Praha je i vaše, kterou začne PCT propagovat na začátku jarní sezony. „Je nutné změnit myšlení Pražanů, aby nárůst turistů v Praze nevnímali jako problém. Základní myšlenka byla taková, že poděkujeme Pražanům za určité ústrky ve prospěch turistů, které by mohli cítit,“ dodal Doubek.

 Panelisté únorové COTakhle snídaně diskutovali o problematice soužití Pražanů a turistů v exponovaných místech

Panelisté únorové COTakhle snídaně diskutovali o problematice soužití Pražanů a turistů v exponovaných místech

Berlín není jedinou evropskou metropolí, kde by se dala do budoucna nalézt inspirace. Podobné problémy jako Praha totiž řeší v podstatě každé větší evropské město. „Velmi dobře v tomto ohledu pracuje Paříž, která umí vytvořit taková opatření, aby množství turistů nevyvolalo špatný vztah mezi domácími a turisty. Jednou ze vzorových zemí je v tomto ohledu i Švýcarsko, které pochopilo, co je dominantní motiv země. Moc dobře navíc znají konkrétního turistu, kterého chtějí získat,“ řekla Dolanská a uvedla, že v tomto ohledu je potřeba příklad Švýcarska následovat. „My do toho stále jdeme s tím, že chceme všechny a všechno. Neumíme si říct, že určité produkty nebudeme podporovat. A že každý region a každá oblast si vytyčí jediný dominantní motiv. To je v současné době v cestovním ruchu ČR jako takové, a i v Praze, trochu problém,“ doplnila. Praha má nesporně turistů dostatek, proto bude hlavní výzvou příštích let přivést do města bonitní klientelu, které sice může být měně, ale zároveň zde zůstane déle a celkově i utratí více peněz.

Foto: -pmu-
 

Náměstkyně primátorky Eva Kislingerová uvedla, že Magistrát hl. m. Prahy má na běžné výdaje v rámci kultury a cestovního ruchu vyčleněno 1,6 mi­liardy korun, což je 3,3 procenta z celkového rozpočtu skoro 50 miliard. Na investice je poté pro kulturu a cestovní ruch vyčleněno dalších 700 milionů korun, což tvoří 4,4 procenta z rozpočtu téměř 16 miliard korun.

 

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více