V Jihomoravském kraji se příhraniční spolupráce aktivně rozvíjí

Příprava společných projektů, výměna názorů a třeba i inspirace. To vše může být součástí příhraniční spolupráce se subjekty cestovního ruchu v okolních zemích. Prakticky od svého vzniku a velmi úspěšně ji využívá Jihomoravský kraj a Centrála cestovního ruchu – Jižní Morava.

„Příhraniční spolupráce funguje velmi dobře. Navázali jsme kontakty s partnerskými organizacemi v Dolním Rakousku a na Slovensku. A nejsou to jen kontakty mezi organizacemi, ale i vztahy mezi lidmi. Za léta příhraniční spolupráce se vztahy čistě pracovní mnohde proměnily v přátelská setkávání, neformální výměnu názorů a zkušeností v řadě oblastí cestovního ruchu. Navázali jsme přirozeně také osobní kontakty se starosty a dalšími členy samospráv v turistických destinacích. Centrála cestovního ruchu – Jižní Morava existuje už deset let a s odstupem času mohu říci, že vzájemné kontakty se sousedy v rámci přeshraniční spolupráce měly mnohdy i významnou inspirační roli. Zrodil se z nich nejeden zajímavý nápad i řada společných projektů,“ říká na úvod ředitelka Centrály cestovního ruchu – Jižní Morava Zuzana Vojtová.

Spolupráce začala nedlouho po vzniku jihomoravské centrály cestovního ruchu s Dolním Rakouskem. S rakouskými kolegy připravovali a realizovali na jižní Moravě podstatnou část z celkem třinácti projektů, podpořených z programu Evropské územní spolupráce Rakousko – Česká republika. Úplně na začátku to byl v roce 2008 projekt EUREGIOtour.net, který společně realizovaly Weinviertel Ma­nagement, Weinviertel Tourismus GmbH a Centrála cestovního ruchu – Jižní Morava. Jeho cílem bylo právě vybudování fungující přeshraniční sítě partnerů v cestovním ruchu. „Byla vytvořena přeshraniční destinace Weinviertel – Jižní Morava a vznikla fungující síť partnerů na obou stranách hranice, která umožňuje výměnu informací a zkušeností mezi zaměstnanci turistických informačních center, obcemi nebo vinaři. Během tří let realizace projektu byly vydány první cykloturistické mapy Weinviertel – jižní Morava a brožurka Relaxace na jižní Moravě a ve Weinviertelu, jejichž náklad byl záhy rozebrán,“ vzpomíná Zuzana Vojtová. Manuál s informacemi a kontakty z této oblasti je dodnes pravidelně aktualizován. S partnerskou organizací Niederösterreich Werbung pak na jižní Moravě začali spolupracovat v letech 2008 až 2011 na projektu Newmarkets u příležitosti dolnorakouské zemské výstavy. Vznikla výstava Sousedé na talíři, která byla po brněnské premiéře a rakouské repríze instalována na zámku v Jevišovicích u Znojma.

 K nejúspěšnějším přeshraničním projektům CCRJM patřil projekt TOP cílů (<a href=

K nejúspěšnějším přeshraničním projektům CCRJM patřil projekt TOP cílů (www.vyletnicile.cz

Na Slovensku rozvíjí Centrála cestovního ruchu – Jižní Morava spolupráci na společných projektech s partnery z Trnavského a Trenčínského samosprávného kraje a s kolegy ze Záhoří, jehož přirozeným centrem je město Skalica. Společně už realizovali čtyři přeshraniční projekty.

Inspirace u sousedů

Podle Zuzany Vojtové má příhraniční spolupráce pro celý tým jihomoravské centrály cestovního ruchu výraznou inspirační úlohu. „Zvláště zkušenosti rakouských partnerů, jejichž země je nepochybně turistickou velmocí, jsou pro nás velmi cenné. Nejde přitom jen o nová témata, ale také o způsoby prezentace turistického potenciálu regionů, jež jsou si v mnohém podobné, o náměty na zlepšování kvality služeb v cestovním ruchu, způsoby rozvoje spolupráce veřejného a soukromého sektoru v této oblasti, vzájemné podněty, jež se týkají úrovně infrastruktury i personálu,“ uvádí ředitelka a zmiňuje například projekt „Rozvoj kvality v turistických cílech na jižní Moravě a ve Weinviertelu,“ podpořený z Fondu malých projektů jižní Morava – Dolní Rakousko. Jeho součástí byla například kontrola úrovně služeb ve čtyřiceti vybraných místech obou příhraničních regionů s vyhodnocením a závěrečným doporučením, ale i publikace „Manuál dobré praxe“, jejíž název nejlépe vystihuje i samotný obsah. „Chtěla bych zdůraznit, že nejde o jednostranný proces. I my přicházíme s řadou nových nápadů, které pak společně rozvíjíme a realizujeme,“ dodává Zuzana Vojtová.

Skoro dvacet společných projektů

Od začátku spolupráce s rakouskými a slovenskými kolegy se počet realizovaných přeshraničních projektů blíží dvěma desítkám. K nejúspěšnějším podle Zuzany Vojtové patřil projekt TOP cílů, který na jižní Moravě realizovali v letech 2009 až 2012 společně s vedoucím partnerem Niederösterreich Werbung. V jeho rámci byla vytvořena přeshraniční síť špičkových výletních cílů, které jsou pro domácí i zahraniční návštěvníky zárukou kvalitního zážitku. Projekt dopomohl k vybudování sítě turisticky atraktivních míst jižní Moravy, čítající nyní 32 TOP cílů. Nejsou to pouze hrady a zámky, mezi TOP výletními cíli turisté najdou i církevní památky, muzea, přírodní atraktivity nebo zábavní parky. Partneři společně vydali i mapu s těmito cíli a další propagační tiskoviny, dobře funguje také trvale aktua­lizovaná webová stránka v češtině, němčině a angličtině www.vyletnicile.cz. Jednotlivé turistické cíle využívají vzájemnou propagaci, jejich zástupci se pravidelně setkávají a školí. Turistům tento projekt pomáhá získat přehled o tom, co by při návštěvě jižní Moravy či Dolního Rakouska neměli minout. Kvalita poskytovaných služeb a infrastruktury je pravidelně kontrolována.

„TOP cíle samozřejmě nejsou jediným projektem, který stojí za zmínku. Ráda bych připomněla spolupráci na projektu Otevřené sklepní uličky vyprávějí příběhy, který jsme realizovali společně s organizací Weinviertel Tourismus v letech 2011 až 2014. Projekt vycházel z vinařského charakteru obou regio­nů a realizační tým zmapoval špičkové sklepní uličky, byli proškoleni průvodci, připraveny a otevřeny nové výstavy k tématu přímo v těchto jedinečných vinařských lokalitách. Výsledek projektu je prezentován na webových stránkách sklepni-ulicky.cz,“ uvádí Zuzana Vojtová.

 Výstupy projektu Otevřené sklepní uličky vyprávějí příběhy najdete na <a href=

Výstupy projektu Otevřené sklepní uličky vyprávějí příběhy najdete na www.sklepni-ulicky.cz

 Na optimalizaci značení mezinárodních cyklistických tras, monitoring cyklistů a turistů, na vybudování doprovodné cyklistické infrastruktury a na další konkrétní úkoly včetně vydání společné cykloturistické mapy, případně tematického česko-německého cykloslovníčku, se soustředil společný projekt Zažít kraj vína a památek na kole. Řada společných akcí se věnovala trhu regionálních plodin, potravin a výrobků. Dalším zajímavým výsledkem spolupráce jihomoravské centrály cestovního ruchu s Muzeem užitého umění a Europaforem ve Vídni a s Moravskou galerií v Brně je projekt Po stopách moderny, jehož cílem bylo vytvoření mezinárodní kulturní a muzejní poznávací stezky, která turisty provede významnými místy obou příhraničních regionů spojených s kulturním dědictvím jižní Moravy a severovýchodního Rakouska v první polovině 20. století.


Podmínky dotací, které subjekty na realizaci řady projektů využívají, někdy omezují možnosti působení spolupracujících subjektů pouze na možnost vzájemné propagace a vzájemného sbližování.

Se slovenskými partnery připravili pracovníci Centrály cestovního ruchu – Jižní Morava například projekt „Mobilní a interaktivní zážitky z příhraničních regionů“. Jeho hlavním cílem bylo vybudování interaktivní mobilní aplikace poskytující komplexní turistický a navigační systém, vedoucí turisty po vybraných turistických atraktivitách moravského a slovenského příhraničí. Na projektu společné propagace turistického potenciálu dědictví Velké Moravy spolupracoval tým jihomoravské centrály s Centrálou cestovního ruchu Východní Moravy a s představiteli slovenské obce Kopčany. Tento projekt umožnil vznik propagačních materiálů a webové stránky představující všechny velkomoravské archeologické lokality s turistickou infrastrukturou, určenou zejména školám, rodičům s dětmi a prarodičům s vnoučaty. Vedle toho jihomoravská centrála cestovního ruchu společně s rakouskými a slovenskými partnery připravuje další projekty. „Na těch dosavadních je cenné, že většinou dobře fungují i po skončení termínu tzv. udržitelnosti, že zúčastněné subjekty navázaly neformální kontakty a ve spolupráci pokračují. A jsme také rádi, že mnohé z těchto přeshraničních projektů nám přinesly ocenění na veletrzích cestovního ruchu,“ dodává Zuzana Vojtová. Dosavadní několikaletá zkušenost podle ní všem partnerům na obou stranách hranice přinesla nejeden podnět, týkající se budoucího zaměření této spolupráce a jejího zacílení správným směrem tak, aby více propagovali turistické magnety nejen vzájemně mezi sebou, ale také ve vztahu k dalším destinacím. „Jako jeden velký vinařský region máme například společný zájem přilákat do naší oblasti turisty z jiných regionů obou republik a samozřejmě i z dalších zemí na společný produkt, vycházející z podobných demografických, geografických, kulturních a jiných charakteristik jižní Moravy a Dolního Rakouska. Jak se ukazuje, právě tento náš společný cíl nebude tak jednoduché realizovat,“ myslí si ředitelka Centrály cestovního ruchu – Jižní Morava.

Komplikace? Podmínky dotací

Podmínky dotací, které subjekty na realizaci řady projektů využívají, totiž někdy omezují možnosti působení spolupracujících subjektů pouze na možnost vzájemné propagace a vzájemného sbližování. To je podle Zuzany Vojtové určitě důležité, ale partneři chtějí vytvořit společnou značku, jednu přitažlivou destinaci, prakticky potvrzující dosud populární proklamace o tom, že v Evropě už hranice neexistují. Získat podporu k realizaci takových projektů, které spojují síly spolupracujících organizací k působení do dalších evropských regionů, však zatím není možné. „Podobný problém představuje skutečnost, že do projektů nelze zahrnout soukromé ekonomické subjekty, jež v cestovním ruchu spolu s veřejnoprávními institucemi přirozeně hrají ‚společnou muziku‘. Vystavovali bychom se totiž nebezpečí střetu s pravidly, zakazujícími tzv. veřejnou podporu. Protože rozvoj spolupráce všech subjektů v cestovním ruchu do značné míry závisí na možnosti získání finančních prostředků z vnějších zdrojů, především evropských, je další podoba a směřování přeshraniční spolupráce odvislá především od formulace dotační politiky,“ uzavírá ředitelka Centrály cestovního ruchu – Jižní Morava Zuzana Vojtová.

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více