Uháníme zážitky – nebo ony nás?

Zážitky jsou archetyp starý jako lidstvo, k životu neoddělitelně patří. Proto budou vždy in, cool či trendy. Co se mění, je to, co v tu kterou dobu a pro kterého konzumenta je zážitkem, co houskou na krámě a co zaprášeným harampádím a také to, pod jakým sloganem se zážitek hledá a pod jakým nabízí. Mimochodem, ze zaprášeného harampádí lze za čas vykouzlit retro.

Zážitky se také značně odlišují podle toho, jak moc naší aktivity je k nim potřeba. Zážitkem je i obloha posetá hvězdami; čím míň se kvůli světelnému smogu potká, tím spíš, ale jako položku nabídky jsem to neobjevila. Zatím. Životním zážitkem je návštěva Alhambry (Tádž Mahalu, Yellow­stonu atp.) – ale kupujeme to vesměs jako zájezd/výlet, a ne u prodejce zážitků. Jaký je trend posledních let? Jakkoliv nejviditelnější a módní je adrenalin, praxe se drží víc při zemi. Jan Hájek, zakladatel Zážitky.cz, o tom říká: „Realita nás přesvědčila, že lidé rádi něco zažijí, ale mimo svou komfortní zónu se zrovna nehrnou. Nejžádanější jsou tudíž zážitky, kde se trošku překonají, ale ne zas moc. Jsme tu pro ty, co chtějí něco zažít nebo darovat skvělý zážitek a zároveň nechtějí moc riskovat.“

Posun zážitku k normálu

Nejmarkantněji se to týká vodních radovánek. Tobogany, vířivky, sauny vč. rituálů se zabydlely natolik, že poukázka/vstupenka do akvaparku je častěji vnímána jako vstupenka, a ne poukaz na zážitek. Víc odolávají wellness pobyty či masáže. Jako dárek, který se hodí dost univerzálně. Podobné je to s večeří při svíčkách, ochutnávkami vína či gastronomických specialit. Jde o atraktivní služby, které zhusta nabízí i poskytovatel sám nebo na slevových serverech. Zážitkové firmy, vyhledávané jako zdroj tipů na dárky, tuto kategorii potřebují, i když tím obdarovaný nezíská na sociálních sítích aureolu hrdiny nebo objevitele.

Zážitek – součást akce/služby

Nejčastěji zatraktivněné prohlídky hradů, zámků atp. Když se s tím začínalo, bylo to prezentováno jako zážitek, časem na praxi např. kostýmovaných průvodců přešlo tolik objektů, že je to jako s těmi svíčkami při večeři. Krásné, milé, ale už ne tak výjimečné. Ostatně, také zákazníci se stávají náročnějšími. Být provázen kostýmovanou osobou je pěkné, ale zákazník chce zážitek sám prožít (a vyfotit se). Jsou místa, kde mu i v tomto vyšli vstříc – a nemíním tím papírovou maketu s vystřiženým obličejem. Plně to uchopili např. v Maďarsku, kde na zámku v Gödöllő, věnovaném císařovně Sisi, mají historické kostýmy k zapůjčení, nebo ve Visegrádu, kde při historické hostině propůjčí jednomu páru ze skupiny královský háv (ostatním alespoň papírové koruny). U nás to částečně napodobují v jízdárně ve Světcích, kde turistům zapůjčí pro foto v knížecí lóži alespoň atributy generála pro pána a klobouček dámě. Marketingový účinek je pak rozhodně větší než náklady s tím spojené. Jde jen o nápad, respektive zapálení pro věc, kterého má tamější kastelán Pavel Voltr na rozdávání.

Ojedinělé zážitky, vázané na místo a čas

Pro úplnost zmiňme zážitky, které závisejí na místě a čase, jako jsou zatmění Slunce nebo průchod paprsku rovnodennosti v katedrále v Sedlci. Tyto zážitky jsou natolik ohraničené, že jejich nabídka i prodej jdou vlastními cestami.

Zážitkové lety

Vyhlídkové lety balonem, příp. helikoptérou či malým letadlem jsou stálicí na trhu. Adrenalin tu je, ale hraje menší roli, víc jde o neobvyklý pohled. Jan Hájek konstatuje: „Ve jménu pohodlí řada lidí preferuje zážitky co nejblíže místu bydliště. Existují však i výjimky. Příkladem jsou třeba lety balonem, které jsou dostupné po celé republice, ale klienti rádi vycestují za atraktivní lokalitou, jako je např. Český Krumlov, Konopiště nebo Karlštejn.“ A dodává: „Ohromně stoupá zájem o privátní lety balonem. Tam jde doslova o raketový nárůst.“ Zážitkové lety se neuskutečňují jen balonem, ale i malými letadly nebo helikoptérami. A protože je to skutečně něco úplně jiného než běžná cesta velkým letadlem, mají v nabídce zážitkových firem přední postavení.

Adrenalin a splnění „klukovských snů“

Překonat sám sebe, odvázat se od normálu, někdo trošičku, někdo naplno. S dětmi na matějské pouti, později sám při bungee jumpingu, aquazorbingu, při plachtění či seskocích padákem nebo na ferratě. Anebo se projet v autíčku, jenže v takovém, jaké si nikdy nepořídí – Ferrari, Lamborghini, formule – a protože vojna už není povinná, tak v BVP či tanku. Ty fyzicky a psychicky mnohem náročnější zážitky přece jen nabízejí zážitkové firmy v menším počtu. Bungee jumping zase leckde doplňuje nabídku atrakcí v pobytových (nejčastěji přímořských) místech. Zato jízdy neobvyklými motorovými vozidly tvoří významnou část nabídky zážitků na internetu. O trochu méně, ale přesto v nezanedbatelné míře se nabízejí další „vojenské“ zážitky – především střelba z nejrůznějších zbraní.

Únikové hry

Zahrát si na hrdinu detektivního či dobrodružného románu představuje rostoucí, leč speciální segment zážitků. Je určený pro skupiny, a tak počty účastníků dosti narůstají díky teambuildingu. Čistě soukromých part a skupin přátel přece jen není tolik. Na druhé straně právě skupinový efekt vede k menšímu nákladu na jednotlivce, což je výhodou, protože zákazníků, kteří si mohou dovolit koupit konkurenční velmi atraktivní, ale nákladné zážitky, je omezený počet. Jak konstatuje Jan Hájek, v posledních letech únikové hry bodují v kategorii cenově nejdostupnějších. Celkový podíl typů her v internetové nabídce je však proti předchozím typům zážitků cca poloviční.

Zážitkové pobyty

Pod název zážitkový pobyt se zhusta zařazují produkty, které nalezneme stejně dobře v katalozích cestovních kanceláří, na webech ubytovacích a lázeňských zařízení i na slevových serverech. Tedy tzv. romantické pobyty, wellness pobyty, pivní lázně atp. Zmapovat jejich nabídku je obtížné, často se jeden a týž produkt nabízí násobně, rozhodně je jich mnoho. V každém případě jde o fyzicky zcela nenáročný zážitek, který se tudíž hodí jako dárek právě tam, kde si dárci nevědí rady, nebo i pro pár, který si chce zpříjemnit život. Skutečně extravagantních nabídek je velmi málo: pobyt na rozhledně, na majáku nebo v iglú.  
 

Pod název zážitkový pobyt se zhusta zařazují produkty, které nalezneme stejně dobře v katalozích cestovních kanceláří, na webech ubytovacích a lázeňských zařízení i na slevových serverech.

Posun normálu k zážitku

Jako zážitky jsou dnes nabízeny i aktivity, které běžně souvisely v minulém století s povoláním či životem. Pasení ovcí, den na farmě, různá řemesla, povolání na zkoušku, kurzy vaření, kurzy sportovní – a mezi nabídkou zážitků nalezneme dokonce i kurzy, které by měly patřit spíš k výbavě moderního člověka než zážitku: např. školy smyku, kurzy první pomoci. Těžko posoudit, nakolik se kurzy prodávají skutečně za účelem zážitku, nebo jde o využití propagačního/prodejního kanálu.

Virtuální zážitky

Technika posunula řadu zážitků do virtuální roviny, resp. je tím vůbec umožnila. Například letecké trenažery neslouží již jen pro výcvik pilotů, ale pro kohokoliv, kdo si chce hrát na pilota letadla, počínaje malým letadlem a bitevníkem nekonče. Virtuálně můžete závodit, projet kamionem svět – až na to, že bezmála totéž umožní i počítačová hra. Samozřejmě je rozdíl mačkat tlačítka nebo sedět před ovládacími pákami, je však otázkou, zda je to takový rozdíl, aby tento typ zážitku nebyl brzy počítači vytlačen. Naopak, velké šance má kombinace skutečného a virtuálního zážitku, jako je létání ve větrném tunelu, který dokonale simuluje volný pád. „To je úplná novinka, kterou vyvinula přímo společnost Zážitky. cz a v prodeji je teprve od loňských Vánoc,“ říká Jan Hájek a dodává: „V uplynulém roce jednoznačně vedlo a tvořilo takřka čtvrtinu všech objednávek.“

Zážitky a sociální sítě

Móda pochlubit se kdečím, natož zážitkem a sdílet odpovídající záběry vytvořila specifický typ zážitku u párů zvláště asijských: svatební fotografie s atraktivním pozadím, především s panoramatem Hradčan anebo na Karlově mostě. Nevěsty v dlouhých bílých róbách tam potkáme velmi často. Až na to, že ty páry vesměs neměly svatbu u nás. Berou se doma, ale svatební foto se siluetou památky (známé navíc z populárního filmu) pak slouží k reprezentaci. Některé čínské cestovní kanceláře to dobře vědí a dovedou to v nabídce využít. Dokonce se jeden představitel zmínil, že se v tomto směru pomalu ještě většímu zájmu než Praha nově těší Kutná Hora s neméně výraznou siluetou památek. Tu však v Číně prakticky nikdo nezná, a proto se na sociálních sítích dotazují, kde že to bylo – a o kliky a lajky je postaráno. Když se k tomu přidá reklama, je postaráno i o příjem.

Incoming?

Odhlédneme-li od čínských svatebčanů, zážitky dominují ve specifické nabídce cestovních kanceláří a agentur, a sice u incentivních akcí. V nabídce pro individuální zákazníky se běžně objevují jen ty typy, které jsou na hraně běžné nabídky: hostiny, wellness, lázně, folklor. Například o vzdušných zážitcích, které by jistě znásobily dojem z České republiky, se dozvědí leda z přímé nabídky komerčních subjektů. Jenže ta dosáhne jen na malou část potenciálních turistů. Je to jistě specifický produkt, nadto závislý na počasí – ale je to atraktivita, která může pobyt povýšit do další roviny. Přitom v průzkumu, který CzechTourism letos prezentoval na veletrhu Holiday World, zahraniční respondenti často uváděli jako bariéru k návštěvě: „Co bych tam (tak dlouho) dělal.“ Určitě by stálo za to zvýraznit i v dalších kanálech fakt, že zážitků je u nás plno, a to i mimořádných a pro každého. Že si kdokoliv může užít pohled na památky z ptačí perspektivy nebo se například projet v tanku tam, kde ještě před 30 lety pobývala sovětská okupační vojska. A třeba si tam i nějakou bitvu nasimulovat. Je to tip, jak dále rozvíjet propagační kanály agentury CzechTourism. Weby CzechTour­ism jsou skutečně výborně propracované, atraktivní a obsáhlé, v duchu hesla Land of Stories. Co takhle dodat, že tu jsou k mání i mimořádné vlastní zážitky? Doba se posunula, dnešní konzumenti ocení své prožitky. A pochlubili by se jimi své sociální bublině, ať už na síti nebo u kávy.

Foto: Shutterstock.com

Ing. Eva MráčkováCzech Travel Press
 

Autor

Nejnovější články z rubriky Gastro

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Restauratérům i ubytovatelům se vracejí hosté

Asociace hotelů a restaurací ČR (AHR) ve spolupráci se společností Data Servis – informace zveřejnila výsledky vývoje tržeb v ubytovacích a stravovacích zařízeních za první čtvrtletí letošního roku. Z průzkumu vyplývá, že provozovatelé restaurací zažívají postupný návrat hostů na...

Číst více
Foto: AHR ČR

Pavel Hlinka nositelem Gaspart Bonet Foundation Award

Během 84. valného shromáždění konfederace HOTREC, které se uskutečnilo v Praze, obdržel Pavel Hlinka evropské ocenění za svůj mimořádný přínos k propagaci odvětví cestovního ruchu a pohostinství v České republice. V tiskové zprávě to uvedla Asociace hotelů a restaurací České republiky (AHR...

Číst více