Již v několika předchozích vydáních časopisu jsme vás podrobně informovali o připravovaných novinkách pro rok 2003 v Chorvatsku. I tentokráte přinášíme velmi užitečné informace pro všechny, kteří mají úmysl v letošním roce Chorvatsko navštívit.
Istrie:
Agroturistika, život jaký kdysi býval
Pro ty, kteří chtějí užívat v klidu a svěží přírodě vnitrozemí, bydlet v obydlích původního istrijského koloritu, vrátit se k přírodě a přitom být pouze půl hodiny či hodinu jízdy autem od moře, je pravým výběrem agroturistika na Istrii. Kolem tisíce lůžek v agroturistických objektech vnitrozemí nejsevernější chorvatské turistické oblasti, Istrie, je novým turistickým produktem, jehož tržní hodnotu potvrzují výsledky, které jsou snem každého investora: poptávka, která v určitých časových obdobích převyšuje nabídku! Před 7-8 roky istrijští turističtí pracovníci začali uskutečňovat novou myšlenku, jak by zároveň s již rozvinutou přímořskou turistikou valorizovali i ostatní části této oblasti. Tehdy vymyšlené rozvojové programy jsou dnes již z větší části uskutečněné a docilují podle odhadu Turistického sdružení istrijské župy vynikajících výsledků. Především jde o tzv. vinné stezky a ochutnávky velmi kvalitních vín, agroturistiku, která je založena na původní nabídce istrijského vnitrozemí. Zároveň Istrie má již téměř tisíc kilometrů cyklistických stezek a skoro každý pátý host je cyklista. Ale rozvoj jednotlivých turistických produktů, byť sebeúspěšnějších, není hlavním cílem istrijských turistických pracovníků – přejí si je sjednotit do celkové turistické koncepce, v jejímž uskutečnění jim bude pomáhat známá poradenská firma THR z Barcelony, která je zároveň signatářem Strategického marketingového plánu Chorvatska.

Saga Holidays v Dubrovníku:
Nové programy a více cestujících
V nadcházející sezoně a v organizaci britské společnosti Saga Holidays, cestující z lodi pro okružní plavby „Olimpic Explorer“ se budou každé úterý od 29. dubna tohoto roku vyloďovat v Dubrovníku. Stovka hostů této společnosti bude po okružní plavbě ubytována v dubrovnickém hotelu President a zakončí svůj pobyt odletem z letiště Dubrovník. Jedná se o novinku v programu společnosti Saga Holidays, která se specializuje na programy pro seniory a od roku 1997 organizuje příjezdy svých hostů na území Dubrovníku. Hodnota programu Saga Holidays je i v tom, že se jedná o programy v předsezonních a posezonních měsících. Hosté Sagy Holidays mají možnost využít nabídky bohatého programu výletů na území Dubrovníku, které pro ně organizuje chorvatský partner – CK Generalturist.
V roce 2003 Saga Holidays pokračuje ve svých programech, do kterých jsou kromě hotelů Croatia, Astarea a Kompas zapojeny hotely President a Argosy.
Během roku 2002 na dubrovnickém území prostřednictvím této agentury pobývalo kolem 3 500 hostů a v roce 2003 je plánováno rozšíření programu a navýšení počtu hostů cca o 30 %. Pro letošní rok je nahlášen větší počet přistání i lodi Saga Rose, která je majetkem společnosti a má kapacitu 600 cestujících.
Obnova na Kvarneru:
Opatie získává starý lesk
V rámci příprav na sezonu 2003 turistická firma Liburnia Riviera hotely – vedoucí hotelová společnost ve vynikajícím turistickém místě pro „všechny sezony“ Opatii, investuje do obnovy svých objektů 30 milionů kun. Třetina těchto prostředků je určena k dokončení obnovy pětihvězdičkového Hotelu Ambasador, zatímco jejich větší část bude investována do hotelů Admirál a Kristal v Opatii a Hotelu Excelsior v Lovranu. Kromě toho Liburnia Riviera hotely investují milion kun do obnovy dvouhvězdičkového Hotelu Istra, který tak získá od příští sezony tři hvězdičky, a ještě milion kun do nejvýnosnějšího hotelu Marina v letovisku Mošćeničká Draga. Nová sociální zařízení dostane i autokemp Medveja.
Zaokrouhlením této investice Liburnia Riviera hotely značně vylepší vzhled svých objektů, do jejichž obnovy investovala v loňském roce velké prostředky při kompletní rekonstrukci čtyř svých objektů: tříhvězdičkových hotelů Palace, Imperial a Bristol a pětihvězdičkového Ambasadoru. Tento rok bude pro opatijské hoteliéry významný i vstupem světového hotelového řetězce na područí této známé turistické destinace, která má dlouhou tradici a již v dávných dobách byla oblíbeným rekreačním místem mnohých umělců, císařů, králů a jet-setu a dodnes svojí architekturou a turistickou nabídkou přitahuje četné turisty.
Kromě obnovy hotelových objektů největší turistické firmy Opatia riviery bude do léta zrekonstruován i čtyřhvězdičkový hotel Dubrovník firmy B.N.L., který kromě jiného bude mít vnější bazén a pro hosty širokou nabídku zábavy a rekreace s důrazem na kvalitní fitness. B.N.L. je majitelem i hotelu Galeb, Villa Madona a zábavního centra s disco clubem – Colosseum.
Záhřeb v roce 2003:
Chorvatská metropole stále důležitějším cílem
Poslední tři roky turistický ruch v chorvatské metropoli Záhřebu vzrůstal od 10 do 15 procent. V roce 2002 je zaznamenán více než 5% nárůst. Nejradostnější skutečností je, jak říkají v Turistickém úřadě TZ města Záhřebu, že nárůst je zaznamenán nejen v obchodním ruchu, ale u příjezdů klasických návštěvníků. Dlouhé roky byl Záhřeb v letních měsících opuštěným městem, ale v červenci a srpnu loňského roku bylo na záhřebských ulicích značné množství nejen individuálních turistů, ale i skupin na okružních cestách v této části Evropy, kteří se zastavovali na den či dva v Záhřebu, aby si prohlédli město. To dokazuje, že se začalo uskutečňovat dlouholeté přání vedoucích turistických pracovníků a Záhřeb se po delší nepřítomnosti vrátil do programů touroperátorů. Nejvíce hostů bylo z Německa, na druhém místě byli Italové, dále hosté z Rakouska, USA, Velké Británie, Francie a Izraele a značně se zvýšil počet Japonců. Opěrným bodem optimistické vyhlídky na příští sezonu – kromě stále větší popularity Záhřebu – je i skutečnost, že v roce 2003 budou rozšířeny hotelové kapacity a jejich velká část bude obnovena. Pro image města na mezinárodním trhu je velmi důležité, že mnohé hotely budou zařazeny do světového hotelového řetězce. K nim se připojí, jak je již známo, Esplanada, kde byla koncem minulého roku zahájena rekonstrukce, hotel Opera a pravděpodobně i Panorama. V roce 2003 bude otevřen i hotel Allegra, který staví rakouský Arcotel.
Je zcela jasné, že všechny tyto změny znamenají novou kvalitu záhřebského hoteliérství a zároveň nástup nových trendů, které nezmění jen hotelovou nabídku, ale s hosty a jejich požadavky i celkové obchodní, kulturní a jiné zázemí města a kvalitu služeb. K tomu je nutné dodat, že otevřením hotelu Allegra a obchodního centra Hypo Alpe Adria banky budou rozšířeny i konferenčně-kongresové kapacity o cca 2000 míst.
Skutečnost, že v samém středu města i jeho okrajových částech je čím dál tím více velikých a přepychových obchodních center, již dnes mluví o představě Záhřebu jako města, které poskytuje ideální možnost nákupu v kombinaci s ostatními bohatými turistickými nabídkami.
V příštím roce se očekává nárůst obchodních, kulturních, sportovních a jiných akcí. Například v dubnu se bude konat mezinárodní konference a festival předpovědi počasí. V Záhřebu se v rámci festivalu shromáždí více než tisíc televizních hlasatelů, kteří hlásí předpovědi, a budou promítány krátké výstřižky předpovědí počasí z jejich televizních stanic. Zároveň se bude konat i konference meteorologů o počasí, celkovém oteplování a o ostatních tématech z této oblasti.
Turistická kronika:
Orebić: První století turistiky
Orebić, turistické středisko na poloostrově Pelješac, kromě intenzivní činnosti v oblasti rozvoje turistické nabídky, má v roce 2003 ještě jeden úkol: přípravu oslav stého výročí turistiky! Jinými slovy příští rok uplyne přesně sto let od založení Spolku pro zvelebování a rozvoj Orebiće, což bylo jasným výrazem vědomí potřeby poskytnout tehdy ještě řídkým hostům co nejlepší podmínky k pobytu. V prvních letech existence Spolku získal Orebić dva parky, v celém městě byla provedena elektrifikace, vybudovány silnice do sousedních míst a na vrch sv. Ilija, kde byla postavena i hezká horská chata. Práce spolku byla přerušena pouze v průběhu první světové války.
V roce 1923 Orebić navštívila první větší skupina hostů 150 českých studentů a 50 domácích turistů. Krása a upravenost města přiváděly stále více turistů – Čechů, Rakušanů, Němců, Angličanů… a tak Orebić a celý poloostrov Pelješac dodávaly ke své dávné turistické úloze rychlý a kvalitní rozvoj, na základě kterého jsou dnes zařazeny mezi atraktivní a turisty velmi oblíbená cílová místa.
Z materiálů CHTS vybrala Lenka Vargová
www.htz.hr