Trendy v aktivní turistice

Několik hlavních směrů, kterými se může v příštích letech ubírat cykloturistika:

1. Globalizace 

Česko už mají v hledáčku incomingové cestovní kanceláře. Pokud budou schopni síťovat, mohou oslovit nejen evropský trh, ale také klienty ze zámoří. To ale předpokládá, že jednotlivé součásti „rodinného stříbra“ se spojí pod značkou, která bude ve světě respektovaná. Pro úspěšné regiony bude klíčové připravit také obchodovatelné nabídky, které mohou zahraniční touroperátoři nabízet v zahraničí.

„Kde k čertu leží ta Morava,“ napsal Američan Steve Chang, původem z Tchaj-wanu, do svého blogu. Popisuje v něm svoji zkušenost z cesty podél řeky Moravy, odkud se vrátil domů nadšený nejen z množství památek, především ale z místní gastronomie i zájmu a pomoci, kterého se mu od Moravanů dostalo. Na nápad ho přitom přivedla dálková trasa napříč Evropou, během které narazil jen tak mimochodem na region pro něj velmi exotický – Moravu. Pro lidi jako je on bude důležité najít jasně odlišitelné nabídky českých regionů u touroperátorů v zahraničí.

„K lepší orientaci v nabídce možností pro aktivní trávení dovolené v Česku pomůže nová podoba portálu Česko jede, na které budou sdruženy možnosti pro cykloturistiku, horská kola, pěší turistiku, ale třeba i in-line brusle,“ říká o společné propagaci Martin Šlajchrt, který má v CzechTourism na starosti aktivní turistiku. Portál Česko jede bude v několika jazykových mutacích, cílit bude především na blízké trhy, ale díky angličtině bude dostupný i turistům ze vzdálenějších částí světa.

2. Cykloturistika jako oddych pro bohaté (a přepracované)

Český trh se blíží tomu německému. Mění se průměrný klient směrem k vyšším příjmům a není výjimkou, že na kola vyráží i třígenerační rodina. V době, kdy se potýkáme s civilizačními chorobami způsobenými stresem a nedostatkem pohybové aktivity, je dovolená vítanou možností, jak zlepšit svoji pohybovou bilanci. Ušetřené peníze za dopravu se dají dobře uložit třeba do suvenýrů nebo zážitků jiného druhu. Po celodenní fyzické námaze přijde vhod dobré jídlo a víno nebo pivo z místního pivovaru. Výzkum v Jihomoravském kraji ukázal, že průměrná denní útrata na osobu a den je 1 247 Kč (přenocující turisté) a 582 Kč u jednodenních výletníků.  

3. Služby na míru

Vyšší pracovní tempo a změna životního stylu směrem k individualismu vede k tomu, že klienti mohou postupně požadovat, podobně jako ve zbytku Evropy, nabídky na míru. V domácím prostředí vyrážejí často více nebo méně organizované skupiny, jejichž vedení se ujme neformální vůdce. Průzkumy opakovaně potvrdily, že Češi sice uvítají doporučení vhodné trasy, jejich ochota platit za profesionálního průvodce v tuzemsku je ale mizivá. Naplánovat dovolenou a zamluvit ubytování chce ale čas. Služba dodaná v podobě individuálně navržené trasy doplněné o převoz zavazadel a spaní v hotelích vybrané cenové úrovně může být přesně tím, co Češi uvítají.

4. Produkt tvoří emoce

Dobrý produkt od excelentního odděluje zážitek, který si klient odváží. Vybudovat silnou značku vyžaduje dlouhodobou práci, a to nejen v profesionálně odvedené práci. Prožité emoce sdílené na sociálních sítích mají lavinový dopad – v tom pozitivním i v tom negativním smyslu. Přidaná hodnota značek bude hrát čím dál větší roli.

foto
Ing. Jitka VrtalováCentrum dopravního výzkumu, Asociace měst pro cyklisty
jitka.vrtalova@email.cz
www.cdv.cz, www.dobramesta.cz
 

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více