Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel
Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.
S předsedou představenstva cestovní kanceláře ESO travel jsme navázali na loňské interview a rozebrali trendy v prodejích poznávacích zájezdů.
Loni jsme hovořili o přerodu ESO travel z globálního touroperátora v CK specializovanou výhradně na poznávací zájezdy. Na vašich stránkách je však pobytových zájezdů stále dost. Čím to?
Jednoduše poptávkou. My jsme loni nabídku pobytových zájezdů sice utlumili, ovšem po několika měsících jsme dospěli k závěru, že klienti, kteří s námi ročně absolvují jeden či dva poznávací zájezdy, ve většině případů vyjíždějí i na zájezdy pobytové. Mám na mysli třeba klienty ve věku nad šedesát let, kteří s sebou berou vnoučata, stejně jako klienty středního věku, kteří cestují s dětmi. Rozhodnutí kompletně odbourat pobytové zájezdy jsme proto přehodnotili a i v budoucnu budeme nabízet pobytové zájezdy postavené na pravidelných linkách kvalitních leteckých společností a s ubytováním v top hotelových kapacitách.
Pojďme se ale věnovat vašemu hlavnímu byznysu, tedy poznávacím zájezdům. Kam nejčastěji vaši klienti směřují?
V nabídce máme aktuálně 164 destinací celého světa. Z pečlivé analýzy prodeje nicméně vychází jednoznačné výsledky: již několikátým rokem jsou pro nás číslem jedna Spojené státy americké, kam ročně odvezeme více než 2 000 osob. Tržby za zájezdy do této destinace u nás loni poprvé překročily 100 milionů korun. Na druhém místě jsou poznávací zájezdy do Číny, kam z českého a slovenského trhu vozíme téměř 1 500 klientů ročně. Na třetí příčku se nám pak v důsledku omezení pobytových zájezdů propadlo Thajsko, které pro nás bylo více než dvacet let hlavní destinací.
Dá se tedy v případě USA a Číny mluvit o obecném trendu?
Ne, spíš se tím zúročila práce našich produktových manažerů v rámci konkurenčního boje. V případě USA jde o zásluhu Radka Adamce, našeho hlavního manažera a dnes již také místopředsedy představenstva ESO travel. Ten v USA delší dobu pobýval a působil tam na českém velvyslanectví. Je to jeden z největších tuzemských odborníků na USA. Během dvanáctiletého působení v ESO travel si kolem sebe navíc vybudoval skvělý tým, který je podepsán pod kvalitou našeho produktu – zatímco konkurence nabízí zájezdy po USA minivany s ubytováním v levných motelech na okrajích měst, naši klienti cestují plnohodnotnými autobusy, přespávají v kvalitních hotelech v centrech měst a provázejí je nejlepší možní průvodci. A trh to oceňuje. U Číny je to dáno naší dlouhodobou cenově velmi příjemnou nabídkou – týdenní pobyty v Pekingu a okolí začínají na 29 990 korunách, což je cenově nejzajímavější nabídka na trhu.
Může v budoucnu nějaká destinace ohrozit Thajsko na třetí příčce?
To si nemyslím. Už proto, že Thajsko je naše srdeční záležitost a nabídku cest do této destinace aktuálně podstatně rozšiřujeme o poznávací zájezdy kombinující Thajsko s dalšími asijskými destinacemi, konkrétně s Myanmou (Barmou), Kambodžou, Laosem, Vietnamem či Malajsií. To ale neznamená, že nesledujeme u některých destinací zajímavé nárůsty. Hovořím zejména o oblasti jižní Afriky v čele s Jižní Afrikou (JAR) v kombinaci s Namibií, Botswanou či Mosambikem. Růstovou tendenci mají také Austrálie a Nový Zéland v kombinaci s okolními ostrovními státy, jako jsou Fidži, Nová Kaledonie či Vanuatu. Hodně zajímavý trend pozorujeme u extrémně dálkových destinací – klienti jsou ochotni takovým zájezdům věnovat 3–4 týdny, což dříve nebylo, a mívají zájem závěrečnou část zájezdu pro odlehčení strávit v některé koupací destinaci.
Je český trh s poznávacími zájezdy něčím specifický v porovnání se Západem?
Ano, český trh byl z hlediska touroperátorů vždy stavěn tzv. českou cestou, tedy s nejlevnější přepravou a s hotely na okrajích měst. To ale nikdy nebyl případ ESO travel. My jsme naopak od počátku kopírovali vyspělé trhy a kvalitní touroperátory, jako jsou švýcarské Kuoni či německé cestovky, které se zaměřují na kompletní kvalitu zájezdů. Český náročný klient již nechce ušetřit dvacet procent z ceny tím, že bude třeba při zájezdu do New Yorku dojíždět na Manhattan dvě hodiny z motelu na periférii. Přesto jsme stále do určité míry fascinováni tím, jak dobře se prodávají naše vrcholné produkty typu cesty kolem světa soukromým letadlem. To je mimochodem produkt, který s úspěchem nabízíme již osmým rokem a který byste marně hledal i na takových trzích, jako jsou Rakousko či Švýcarsko. Jen pro zajímavost – vzhledem k tomu, že zhruba dvě třetiny klientů s námi na tuto cestu vyrážejí opakovaně, musíme každý rok obměňovat destinace a hledat takové, které naši klienti nejspíš nikdy předtím nenavštívili. Příští rok tak s námi klienti cesty kolem světa zavítají třeba do Belize, na Tongu, do Bahrajnu, na ostrov Guam či do Macaa. Z podobného ranku je i náš úspěšný zájezd Ledoborcem na severní pól. Ten sice na západoevropských trzích koupíte, ale pouze individuálně. My jsme jediná cestovní kancelář, která tento produkt nabízí skupinově a s průvodcem. Český klient totiž vyžaduje kompletní servis.
Foto: Jakub Hněvkovský
Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.
Kazašská nízkonákladová společnost FlyArystan spustí od 12. června přímé spojení mezi Prahou a kazašským Aktau. Odlety Airbusu A320 pro 180 cestujících jsou plánované vždy v neděli, od 6. července přibude ještě čtvrteční let. Dopravce si Českou republiku vybral jako...
Ras Al Khaimah doslova znamená špička stanu. Tento emirát skutečně na mapě tvoří severní špičku Spojených arabských emirátů, s nimiž sousedí se všemi vyjma Abu Dhábí. Místo na špici má ovšem i z hlediska udržitelnosti a zážitků.