Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel
Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.
Více výsledků...
S předsedou představenstva cestovní kanceláře ESO travel jsme navázali na loňské interview a rozebrali trendy v prodejích poznávacích zájezdů.

Jednoduše poptávkou. My jsme loni nabídku pobytových zájezdů sice utlumili, ovšem po několika měsících jsme dospěli k závěru, že klienti, kteří s námi ročně absolvují jeden či dva poznávací zájezdy, ve většině případů vyjíždějí i na zájezdy pobytové. Mám na mysli třeba klienty ve věku nad šedesát let, kteří s sebou berou vnoučata, stejně jako klienty středního věku, kteří cestují s dětmi. Rozhodnutí kompletně odbourat pobytové zájezdy jsme proto přehodnotili a i v budoucnu budeme nabízet pobytové zájezdy postavené na pravidelných linkách kvalitních leteckých společností a s ubytováním v top hotelových kapacitách.
Pojďme se ale věnovat vašemu hlavnímu byznysu, tedy poznávacím zájezdům. Kam nejčastěji vaši klienti směřují?
V nabídce máme aktuálně 164 destinací celého světa. Z pečlivé analýzy prodeje nicméně vychází jednoznačné výsledky: již několikátým rokem jsou pro nás číslem jedna Spojené státy americké, kam ročně odvezeme více než 2 000 osob. Tržby za zájezdy do této destinace u nás loni poprvé překročily 100 milionů korun. Na druhém místě jsou poznávací zájezdy do Číny, kam z českého a slovenského trhu vozíme téměř 1 500 klientů ročně. Na třetí příčku se nám pak v důsledku omezení pobytových zájezdů propadlo Thajsko, které pro nás bylo více než dvacet let hlavní destinací.
Dá se tedy v případě USA a Číny mluvit o obecném trendu?
Ne, spíš se tím zúročila práce našich produktových manažerů v rámci konkurenčního boje. V případě USA jde o zásluhu Radka Adamce, našeho hlavního manažera a dnes již také místopředsedy představenstva ESO travel. Ten v USA delší dobu pobýval a působil tam na českém velvyslanectví. Je to jeden z největších tuzemských odborníků na USA. Během dvanáctiletého působení v ESO travel si kolem sebe navíc vybudoval skvělý tým, který je podepsán pod kvalitou našeho produktu – zatímco konkurence nabízí zájezdy po USA minivany s ubytováním v levných motelech na okrajích měst, naši klienti cestují plnohodnotnými autobusy, přespávají v kvalitních hotelech v centrech měst a provázejí je nejlepší možní průvodci. A trh to oceňuje. U Číny je to dáno naší dlouhodobou cenově velmi příjemnou nabídkou – týdenní pobyty v Pekingu a okolí začínají na 29 990 korunách, což je cenově nejzajímavější nabídka na trhu.
Může v budoucnu nějaká destinace ohrozit Thajsko na třetí příčce?
To si nemyslím. Už proto, že Thajsko je naše srdeční záležitost a nabídku cest do této destinace aktuálně podstatně rozšiřujeme o poznávací zájezdy kombinující Thajsko s dalšími asijskými destinacemi, konkrétně s Myanmou (Barmou), Kambodžou, Laosem, Vietnamem či Malajsií. To ale neznamená, že nesledujeme u některých destinací zajímavé nárůsty. Hovořím zejména o oblasti jižní Afriky v čele s Jižní Afrikou (JAR) v kombinaci s Namibií, Botswanou či Mosambikem. Růstovou tendenci mají také Austrálie a Nový Zéland v kombinaci s okolními ostrovními státy, jako jsou Fidži, Nová Kaledonie či Vanuatu. Hodně zajímavý trend pozorujeme u extrémně dálkových destinací – klienti jsou ochotni takovým zájezdům věnovat 3–4 týdny, což dříve nebylo, a mívají zájem závěrečnou část zájezdu pro odlehčení strávit v některé koupací destinaci.
Je český trh s poznávacími zájezdy něčím specifický v porovnání se Západem?
Ano, český trh byl z hlediska touroperátorů vždy stavěn tzv. českou cestou, tedy s nejlevnější přepravou a s hotely na okrajích měst. To ale nikdy nebyl případ ESO travel. My jsme naopak od počátku kopírovali vyspělé trhy a kvalitní touroperátory, jako jsou švýcarské Kuoni či německé cestovky, které se zaměřují na kompletní kvalitu zájezdů. Český náročný klient již nechce ušetřit dvacet procent z ceny tím, že bude třeba při zájezdu do New Yorku dojíždět na Manhattan dvě hodiny z motelu na periférii. Přesto jsme stále do určité míry fascinováni tím, jak dobře se prodávají naše vrcholné produkty typu cesty kolem světa soukromým letadlem. To je mimochodem produkt, který s úspěchem nabízíme již osmým rokem a který byste marně hledal i na takových trzích, jako jsou Rakousko či Švýcarsko. Jen pro zajímavost – vzhledem k tomu, že zhruba dvě třetiny klientů s námi na tuto cestu vyrážejí opakovaně, musíme každý rok obměňovat destinace a hledat takové, které naši klienti nejspíš nikdy předtím nenavštívili. Příští rok tak s námi klienti cesty kolem světa zavítají třeba do Belize, na Tongu, do Bahrajnu, na ostrov Guam či do Macaa. Z podobného ranku je i náš úspěšný zájezd Ledoborcem na severní pól. Ten sice na západoevropských trzích koupíte, ale pouze individuálně. My jsme jediná cestovní kancelář, která tento produkt nabízí skupinově a s průvodcem. Český klient totiž vyžaduje kompletní servis.
Foto: Jakub Hněvkovský

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Kazašská nízkonákladová společnost FlyArystan spustí od 12. června přímé spojení mezi Prahou a kazašským Aktau. Odlety Airbusu A320 pro 180 cestujících jsou plánované vždy v neděli, od 6. července přibude ještě čtvrteční let. Dopravce si Českou republiku vybral jako...

Ras Al Khaimah doslova znamená špička stanu. Tento emirát skutečně na mapě tvoří severní špičku Spojených arabských emirátů, s nimiž sousedí se všemi vyjma Abu Dhábí. Místo na špici má ovšem i z hlediska udržitelnosti a zážitků.