Tištěné turistické materiály mají opodstatnění i v digitální době

Informace o Praze hledají turisté převážně na internetu – častým zdrojem jsou sociální média a portály typu TripAdvisor nebo oficiální turistický web Prahy. Generace lidí nad 50 let však raději spoléhá na tištěné materiály. Mobilní zařízení při svém pobytu v české metropoli využilo kolem 60 % dotazovaných. Vyplývá to z třetí vlny kvalitativního průzkumu, který na přelomu roku provedla agentura GfK pro Prague City Tourism.

Turisté do 50 let výrazně více sázejí na použití elektronických informací, turisté nad 50 let pak spoléhají na tištěné materiály – např. z tištěného průvodce čerpá jen 17 procent turistů ve věku 20–29 let, oproti 41 procentům turistů ve věkové skupině 60–69 let. Jen 10 procent Rusů se před cestou inspirovalo v tištěném průvodci, což je ani ne poloviční hodnota, než v případě zbylých regionů; současně ale Rusové ve srovnání s ostatními častěji čerpají z tištěných propagačních materiálů. V rámci jednotlivých zemí vyčnívají v používání tištěného průvodce Japonci (69 %), Belgičané (54 %), Kanaďané (43 %), Francouzi, Rakušané (shodně 41 %) a Nizozemci (38 %).

Američané dají výrazně více na neoficiální informace na internetu, 76 % turistů ze Severní Ameriky a 74 % z Jižní a Střední Ameriky navštívilo před cestou cestovatelské portály typu TripAdvisor nebo sociální sítě, oproti tomu Rusové se na těchto stránkách inspirovali jen ze 46 procent.

Polovina turistů chce papírovou mapu

Nejvíce turistů spoléhá při cestování v Praze na elektronická zařízení – celých 70 procent. Nejčastěji se tak chovají turisté ve věku 20 až 29 let (75 %) a turisté ze Severní Ameriky (83 %) a Asie (75 %). Jen 9 procent z těch, kdo hledají informace na elektronických zařízeních, zároveň v Praze zaplatí i za služby profesionálního průvodce. Zároveň ale každý pátý z této skupiny nahlíží i do knižního průvodce a 43 procent vedle elektronických informací využívá i papírovou mapu. Elektronicky se poměrně málo informují Italové (51 %), Francouzi a Nizozemci (54 %). S elektronickým způsobem získávání informací pak vystačí 66 procent těch, kdo v Praze nepřenocují. Papírovou mapu používá 48 procent turistů. V jejím používání nejsou z hlediska věku nebo pohlaví výrazné rozdíly, z pohledu regionů v ní hledají nejméně Rusové (39 %) a Asiati (41 %), nejvíce pak turisté z Jižní a Střední Ameriky (66 %) a Severní Ameriky (61 %). V papírové mapě hledá 58 procent těch, kdo přijeli v první řadě kvůli architektuře a památkám. Obzvláště oblíbená je u těch, kdo zároveň čerpají i z tištěného průvodce (73 %) nebo navštěvují informační centra (62 %).

Nejvíce informací hledají Američané

Více než každý čtvrtý turista (26 %) se spoléhá na tištěného průvodce, nejvíce turisté ve věku 60–69 let (41 %) a 50–59 let (38 %), nejméně kategorie 20–29 let (20 %), regionálně pak Rusové (16 %). Tento informační zdroj využívá bezmála třetina těch, kdo přijeli kvůli architektuře. Více ho rovněž vyhledávají individuální turisté (27 %). Informační centra signifikantněji více navštěvují turisté, kteří přijeli do Prahy hlavně za architekturou (19 %), a ve věku 70 let a více (40 %). Osobu průvodce pak používá jen 12 procent turistů, kteří si cestu zorganizují sami. Pokud přijedou se zahraniční cestovní kanceláři, využívá ji 32 procent návštěvníků.

Nejvíce informačních zdrojů při své cestě Prahou používají Američané – přesně dva zdroje používá průměrně každý Severoameričan, turisté z Jižní a Střední Ameriky se pak inspirují průměrně v 2,1 zdroje, zatímco celkový průměr je 1,8 zdroje.

Více než dvě třetiny turistů jsou věrni způsobu, jakým vyhledávali informace před cestou – 74 procent těch, kdo před odjezdem používali neoficiální internetové stránky (cestovatelské portály, sociální sítě atd.), a 72 procent těch, kdo se inspirovali na oficiálních internetových stránkách, dává i v Praze přednost před elektronickým zařízením. Naopak 70 procent těch, kdo před cestou studovali tištěného průvodce, používá papírovou mapu, a 66 procent dále čerpá právě z tištěného průvodce.
 

Sociodemografická fakta o respondentech

Třetí vlny kvalitativního průzkumu PCT se zúčastnilo 1 513 respondentů. Nejvíce turistů přijelo z Velké Británie (8 %), Ruska, Itálie, České republiky, Francie a Německa (7 %). Celkem byly uskutečněny rozhovory s návštěvníky z 81 zemí světa. Z pohledu větších územních celků přijely téměř dvě třetiny turistů z Evropy (62 %), dále pak zimní atmosféra Prahy přilákala poměrně velké množství Asiatů (16 %).

Nejvíce návštěvníků z ČR přijelo do Prahy z Moravskoslezského kraje (15 %), Olomouckého (13 %), Středočeského, Jihomoravského a Plzeňského kraje (10 %). Průzkumu se zúčastnilo 52 % mužů a 48 % žen. Nejvíce zastoupena byla věková skupina 20–29 let.

Foto: Prague City Tourism

www.praguecitytourism.cz 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nejnovější články z rubriky Incoming

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Praha získá díky FlyArystan přímé spojení s Kazachstánem

Kazašská nízkonákladová společnost FlyArystan spustí od 12. června přímé spojení mezi Prahou a kazašským Aktau. Odlety Airbusu A320 pro 180 cestujících jsou plánované vždy v neděli, od 6. července přibude ještě čtvrteční let. Dopravce si Českou republiku vybral jako...

Číst více