STEM/MARK: Podle Čechů by měl stát podpořit své dopravce

 

Naprostá většina české populace považuje za správné, že státy pomáhají svým národním1  dopravcům, kteří se v souvislosti s koronavirovou krizí dostali do úzkých. Myslí si to devět z deseti dotázaných. Podobně smýšlejí lidé i v případě tuzemských dopravců, tedy Český aerolinií a Smartwings – 85 % z nich je toho názoru, že by stát měl zasáhnout a aerolinky podpořit. Vyplývá to z výzkumu, který k aktuálnímu tématu zpracovala agentura STEM/MARK2.

85 % Čechů si myslí, že stát by měl podpořit tuzemské aerolinky

O případné státní podpoře leteckým dopravcům se zejména na sociálních sítích vedou vzrušené debaty. Průzkum agentury STEM/MARK ovšem napovídá, jaký názor na tuto problematiku převládá. „O potřebnosti podpory českých dopravců panuje mezi lidmi shoda, názory na její formu už se ale liší – napříč věkovými i vzdělanostními skupinami,“ uvádí Jan Tuček, ředitel STEM/MARK. Největší skupina respondentů považuje za vhodný způsob podpory kapitálový vstup státu, na druhém místě je bezúročná půjčka, následuje nenávratná dotace a státní záruka na komerční úvěr.

 

Dvě třetiny dotazovaných se obávají zdražení letenek či leteckých zájezdů, pokud by české společnosti zkrachovaly

Vzhledem k tomu, že leteckou přepravu používají Češi stále primárně k cestám na dovolenou (a nejčastěji v rámci zájezdu pořádaného cestovní kanceláří), pocítili by případné zdražení v rodinných rozpočtech. Následně by se tak mohlo promítnout do poklesu poptávky po zahraničních leteckých zájezdech.

 

Češi věří nejvíce českým a německým aerolinkám

Průzkum také ukázal, že ačkoliv jsou dnes většinou všechny aerolinky v soukromých rukou, lidé stále silně vnímají jejich národní příslušnost a podle ní k nim také přistupují. Tento národní aspekt je důležitý pro 60 % dotázaných. Když si lidé vybírali, s kterým dopravcem by letěli, získali největší podporu čeští dopravci, následovaní německými a britskými. Na opačném konci se umístili dopravci z Etiopie, Kazachstánu a Bangladéše. 

Průzkum STEM/MARK se zaměřil vedle aerolinek i na letiště. Pro dvě třetiny lidí je důležité létat z Prahy, a ne z letišť v okolních zemích. Pokud by lidé museli cestovat na letiště do okolních zemí, sedm z deseti dotázaných uvedlo, že by buď částečně, nebo zásadně museli létání omezit. „Překvapivé je, že neochotu létat odjinud či naopak tendenci omezit v tomto případě létání deklarují významně i lidé s vysokoškolským vzděláním,“ říká Jan Tuček.

1 Pro případ průzkumu byl národní dopravce definován jako společnost, která je historicky pevně spjatá s danou zemí, ať už v ní má daný stát podíl, nebo je plně v soukromých rukou (tedy Lufthansa – německý národní dopravce, British Airways – britský národní dopravce atd.).

2 Průzkum realizovala agentura STEM/MARK prostřednictvím kombinace telefonického a on-line dotazování na Českém národním panelu na vzorku 1 212 osob ve věku 18 a více let. Výzkum je reprezentativní dle pohlaví, věku, vzdělání, velikosti místa bydliště a regionu a probíhal mezi 7. a 10. květnem letošního roku.

 

Foto: Shutterstock.com

 

Nejnovější články z rubriky Doprava

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Praha získá díky FlyArystan přímé spojení s Kazachstánem

Kazašská nízkonákladová společnost FlyArystan spustí od 12. června přímé spojení mezi Prahou a kazašským Aktau. Odlety Airbusu A320 pro 180 cestujících jsou plánované vždy v neděli, od 6. července přibude ještě čtvrteční let. Dopravce si Českou republiku vybral jako...

Číst více
Foto: Letiště Praha

Letiště Praha nabere až 200 nových zaměstnanců 

Letiště Praha v letošním roce plánuje odbavit dvojnásobek cestujících oproti roku 2021.  S předpokládaným nárůstem provozu je pro zachování komfortu nutné navýšit počet spolupracovníků, a to až o 200 zaměstnanců a o desítky pracovníků na dlouhodobé brigády formou dohod mimo...

Číst více