Spojit síly a vydělat na tom – idea platformy Zachraňme turismus

Na konci dubna vzniknul projekt Zachraňme turismus, který má za cíl propojit firmy napříč cestovním ruchem, dát jim šanci na výdělek a přispět tak k záchraně skomírajícího oboru. O detailech jsme hovořili se zakladateli této platformy, tedy Tomášem Barčíkem a Zdeňkem Blažkem ze společnosti OutdoorTrip SE. 

Platformu najdete na www.zachranmeturismus.cz

Co je podstatou projektu Zachraňme turismus? V čem se liší od dalších platforem, které mají podobné cíle?

Když jsme přemýšleli o záměru Zachraňme turismus, chtěli jsme vytvořit nějakou univerzální nadstavbovou platformu, která by zastřešila více segmentů turismu a přitom nebyla tak konkrétní. Tím máme na mysli její obecnou povahu. Firmy v cestovním ruchu, které stejně jako náš core business nečekaně zastihla pandemie COVID-19, jež nám téměř ze dne na den zamíchala karty k nepoznání, se mohou přes jednoduchý formulář zaregistrovat, specifikovat svoje potřeby a nabídnout pomoc. Právě v takové výměně potřeb a příležitostí spočívá podstata naší iniciativy. Nechceme tvořit nějaké tržiště poptávek a nabídek, to v žádném případě. Naopak chceme slyšet o tom, co firmy trápí, sdílet společně know-how, zkušenosti, data, přemosťovat zdánlivé propasti mezi segmenty cestovního ruchu, které by k sobě za jiných okolností třeba hledaly cestu dlouho a možná ani nenašly, a vytvářet nová partnerství a projekty. A to se nám již daří, byť jsme to celé spustili teprve 30. dubna 2020. Datum to mělo být symbolické, tedy původně očekávané ukončení nouzového stavu a postupné navracení k normálu, což ale v podnikatelské sféře znamená konečně si vyhrnout rukávy a odrazit se víceméně ode dna.

 

Proč jste se ale odhodlali k realizaci tohoto projektu a jako řada dalších podnikatelů nespoléháte na to, že cestovnímu ruchu pomůže vláda?

Náš běžný pracovní život je úzce spjat s cestovním ruchem. Provozujeme globální agregátor zážitků OutdoorTrip.com a s nástupem pandemie jsme se ocitli na křižovatce. Přestalo se létat, přestalo se cestovat, objednávky šly rapidně dolů. Všude pak logicky rezonovaly teze, že je třeba se na nějaký čas soustředit na domácí trhy, že lidé nebudou letos moci vycestovat, nebo se alespoň budou bát, i když cestovat bude za určitých okolností možné. Oba se v businessu pohybujeme už dost dlouho na to, abychom věděli, že si většinou firmy musí pomoci samy. Samy za sebe, ale také vzájemnou spoluprací. V krizi se často z konkurentů stávají parťáci, ze vzdálených neznámých jsou náhle blízcí příbuzní. Viděli jsme mnoho dílčích projektů zaměřených na konkrétní komoditu či obor s určitým obchodním modelem. Také se začaly objevovat iniciativy velkých a silných hráčů v turismu, ty zas ale nesplňovaly náš komerční pohled na věc, šlo a jde spíše o takové informační zdroje. My razíme cestu konkrétní pomoci s konkrétními výsledky pro co nejširší spektrum subjektů. Spojit síly a vydělat na tom, protože to, co teď firmy nejvíce potřebují, jsou peníze, cash. Informace, obecné apely a otevřené dopisy vládě jsou jistě bohulibé, ale z krátkodobého pohledu peníze nevydělají. A než jednání dosáhnou nějakých reálných výsledků, uteče spousta času, takže i peněz. Mnoho firem bude mít vážné existenční problémy, jiné nepřežijí. My se v rámci Zachraňme turismus chceme spojovat, vědět o sobě, abychom buď nyní, nebo v budoucnu byli schopni pohotově zareagovat, být připraveni na další možné krize, kooperovat a generovat finanční zdroje. V blízké době pochopitelně chceme využít svůj mandát k tomu, abychom mohli promluvit hlasem kritické masy malých a středních firem k vládním institucím a apelovat na přímou podporu českému turismu. Chceme být tzv. „voice of industry”.

Tomáš Barčík Zdeněk Blažek

Jak přesně bude projekt fungovat a kolik lidí se mu bude věnovat?

Kdybychom se na náš projekt dívali optikou startupu v rané fázi, byly by (a jsou) naše kapacity dostačující. Pro fungování stačí jednoduchý web, databáze firem s personalizovaným přístupem, trocha automatizace v mailingu, e-maily a telefony. Zatím na to kapacitně stačíme, do budoucna ale není vyloučené, že přibereme do party někoho z kolegů z OutdoorTripu nebo spřátelených firem, jednáme teď třeba se SmartGuide.

 

Vezměme to ryze prakticky: ozvu se vám třeba jako majitel penzionu na Vysočině s tím, že bych potřeboval nahradit rakouskou klientelu, na které moje aktivity dosud stály. Co bude konkrétně následovat?

To je takový úsměvný precedent. Nejsme kouzelníci a nahradit rakouskou klientelu mávnutím kouzelné hůlky neumíme. Máme však kolem sebe stávající síť kontaktů a novou vytváříme, takže je dost pravděpodobné, že najdeme způsob, jak tomuto konkrétnímu penzionu nabídnout možnosti. Máme nápady a zkušenosti, v tom cítíme naši přidanou hodnotu. Mnohdy nemusíme chodit daleko. Nabídli bychom vám jako majiteli penzionu třeba možnost orientovat se na rodiny s dětmi, což vychází z analýz a predikcí cílových skupin, propojili bychom ubytování, nějaké zajímavé stravovací zařízení a zážitkovou agenturu v okolí a jako balíček bychom to mohli prodávat na našem agregátoru. Takto si představujeme konkrétní pomoc, která má hlavu a patu.

 

Budou podle vás mít čeští podnikatelé o zapojení do projektu a hlavně pak o aktivní spolupráci zájem?

Velký zájem vidíme už nyní a věříme, že bude jen narůstat. Zatím o nás ví mizivé procento subjektů, protože si jako nekomerční iniciativa nemůžeme dovolit velké promo kampaně, a tak využíváme sdíleného potenciálu našich partnerů a podporovatelů. Jde o takovou příjemnou symbiózu, vlastně ani není potřeba investovat do reklamy, šíří se to spádově samo. Příležitosti jsou obrovské. Cestovní ruch se pokud ne nadobro, tak určitě na pořádně dlouhou dobu změní k nepoznání. Bude třeba k věcem přistupovat nově, chytře. Trh se pročistí, některé firmy a projekty zaniknou, ale o to víc jich bude vznikat. Z obchodního pohledu bude mnohem více spolupracujících firem, protože nejen ve dvou se to lépe táhne. 

Nastupující mladá generace podnikatelů je velmi schopná a vzdělaná, digitálně gramotná, má elán a chuť přistupovat k podnikání poněkud revolučně, což přinese nový vítr do plachet. Z toho vychází základní premisa naší iniciativy, tj. když už se něco takového stalo, pojďme s tím společně něco udělat a pomáhejme si. Stačí se podívat na příklad roušek, respirátorů a štítů. To je úžasná ukázka solidarity a obchodního ducha. Navíc jsme si pomohli tak nějak sami, dalo by se tomu říkat „podnikatelský sektor sobě”. Především v businessu nemůžete spoléhat na individualismus, ale naopak musíte hledat synergie a spolupracovat. To tu bylo vždy.

 

Vnímáte i nějaké hrozby?

Jedinou hrozbu, nebo spíše obavy vidíme v tom, že s námi nebudou tak trochu ochotny aktivně spolupracovat vládní instituce, což nikdo z nás nepředpokládá, takže se zatím vezeme na vlně nadšení a prvních hmatatelných výsledků.

 

Kolik aktuálně registrujete zájemců o zapojení do projektu a kolik subjektů předpokládáte, že se zapojí?

Děláme vše proto, aby se zapojilo co nejvíce firem a partnerů. Není vyloučené, že vzniknou nové kategorie, do kterých budeme postupně firmy zvát. Aktuálně máme po asi 14 dnech fungování kolem 50 registrací, přičemž některé značky zastřešují větší počet spolupracujících subjektů – namátkou třeba Hotel.cz má v portfoliu přes 6 600 hotelů a Brewee se pyšní stovkami minipivovarů v ČR. Záleží tedy na nás, jak s tím budeme společně pracovat, efekt může být dost atomický. Nyní jsme na začátku.

 

Zájemci se mohou hlásit do osmi předdefinovaných kategorií. Jak má postupovat ten, kdo se ani v jedné ze „škatulek“ nenašel a přesto by se rád zapojil? Osobně mě napadají třeba lázně, průvodci, horští vůdci apod…

Pro nás je naprosto zásadní co nejužší kontakt se zájemci a zpětná vazba. Po registraci vše prochází validací, zda firmy splňují kritéria výběru, tedy zda mají svou činností cosi společného s cestovním ruchem. Vše se snažíme vměstnat do stávajících kategorií, pokud však nějaká chybí, je velmi jednoduché ji vytvořit. Klademe všem na srdce, aby co nejpřesněji formulovali své potřeby a také možnosti, jak se zapojit a pomoci ostatním. Zářným příkladem může být právě COT, který se nám aktuálně „nevejde do škatulky”, přesto jsme vaši registraci přijali a nyní už aktivně spolupracujeme. Díky tomu mohl vzniknout i tento rozhovor, abychom o sobě dali světu vědět. Ale abyste dostal konkrétní odpověď na svou otázku, právě dnes jsme doplnili kategorii „Ostatní“ pro ty, kteří se nenajdou v těch specifických.

 

Je zapojení do projektu nějak zpoplatněno?

Vše je zdarma. Nechceme nic zpoplatňovat, chceme pomáhat.

 

Jak je ale projekt financován?

Pokud se vše bude dařit podle našich plánů, tak peníze přijdou ze společných obchodních projektů pro naše komerční aktivity. Nevytváříme nějaký klub výjimečných nebo příspěvkovou organizaci. Zachraňme turismus přináší příležitosti bavit se otevřeně o problémech a hledat na ně řešení. Viz příklad s penzionem na Vysočině. Zatím nepotřebujeme žádné peníze, investujeme do toho svůj čas, protože věříme, že se to časem vrátí. Nicméně pokud by se projekt rozrostl a potřeboval by provozní kapitál, bude jistě načase poohlédnout se po nějakém investorovi. Investičních peněz na úspěšné růstové projekty je na českém trhu dost.

 

Jak dlouho by měla platforma fungovat?

Myslíme si, že tento projekt a vše, co je za tím, má potenciál dlouhodobého fungování. Teď se na něj díváme jako na iniciativu, která si klade za cíl pomoci v tom nejhorším, rozhodně ale letoškem nic nekončí a neskončí, takže se bavíme řekněme o pětiletém časovém horizontu, kdy není vyloučené, že z něj do budoucna vznikne nějaká odnož či samostatný projekt s monetizačním modelem a komerčním záměrem.

Foto: OutdoorTrip SE, Shutterstock.com (koláž: COT media)

foto
Petr Manuel UlrychC.O.T. media
šéfredaktor časopisu COT a portálu iCOT.cz
petr.ulrych@cot.cz
 

Autor

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více