Spojené státy v mezinárodním turismu ztrácejí

Přestože dál – a zatím neotřesitelně – zůstávají na čele žebříčku příjmů z cestovního ruchu, v globálním turismu úloha Spojených států amerických v posledních letech pomalu slábne. Důvodů je více. Český trh však zatím krásami USA nasycen není, počty našinců cestujících za „velkou louži“ nadále rostou.

Přesná data za celý loňský rok v době uzávěrky tohoto vydání k dispozici nebyla, dá se však předpokládat, že celoroční údaje jen potvrdí pokles, který americké úřady zaznamenaly za první tři čtvrtletí roku 2019. Za prvních devět měsíců loňského roku přicestovalo do USA o 1,3 procenta návštěvníků méně než ve stejném období roku 2018. To v situaci, kdy cestovní ruch globálně roste, pochopitelně není dobře. A nic na tom nemění fakt, že na konci prvního pololetí byl pokles dokonce 1,7procentní, tedy že se v letních měsících vývoj mírně zlepšil. Stále platí, že motor amerického incomingu začal zadrhávat.

Důvodů je jako vždy vícero. Odborníci z U.S. Travel Association zmiňují na prvním místě globální ekonomické zpomalení, ale všímají si také napětí v obchodní oblasti, dlouhých čekacích lhůt na vydání vstupních turistických víz a v neposlední řadě také nejistot spojených s fungováním administrativy pod vedením prezidenta Donalda Trumpa. Pragmatici pak dodávají, že jedním z hlavních faktorů je silný dolar, který cestování do USA občanům mnoha zemí znepříjemňuje. Obecně cesty do USA v důsledku posilování dolaru za posledních pět let zdražily o cca 10 procent, občanům některých zemí ale mnohem výrazněji – Brazilcům o 42 procent, Mexičanům o 35 procent, Kanaďanům o 20 procent a Britům o 14 procent. Dodejme, že všechny tyto země patří do desítky hlavních zdrojových trhů amerického incomingu.

Svoji roli hraje obchodní válka mezi USA a Čínou. Ta může americký turismus mezi roky 2018 a 2020 připravit až o 1,9 mil. turistů a 11 mld. dolarů, spočítala poradenská společnost Tourism Economics, která je součástí Oxford Economics. Jen za první pololetí loňského roku se příjezdy do USA z Číny propadly o 5,7 procenta. Čína navíc v červnu varovala své občany před cestami do Spojených států kvůli obavám z násilností, krádeží a dalších nepříjemností. (Dlužno podotknout, že podobných varování se ve světě objevilo víc – po srpnových střeleckých útocích v Ohiu a Texasu k takovým krokům přistoupily třeba Uruguay či Venezuela.) Dopady pochopitelně nelze dost dobře vyčíslit, odborníci s nimi proto pracují jen velmi opatrně. Každopádně je téměř jisté, že letos bude situace ohledně příjezdů z Číny do USA mnohem dramatičtější, a sice v důsledku epidemie koronaviru v Číně.

Za poklesem příjezdů v loňských prvních třech kvartálech pochopitelně nejsou jen Číňané, ještě větší procentuální poklesy byly zaznamenány u turistů z Argentiny, Venezuely, Švédska či Saúdské Arábie. S ohledem na podstatně nižší srovnávací základy ale americké úřady poklesy příjezdů z těchto zemí tolik netrápí. Čína naopak byla v posledních letech pátým hlavním zdrojovým trhem amerického incomingu – v roce 2018 odsud do USA přicestovaly téměř 3 miliony turistů. ­Pokud jde o absolutní počty, největším problémem amerického incomingu je pokles příjezdů z Kanady – ten se od ledna do konce září snížil o 656 000 (o 3,9 procenta).

V příjmech na špici. Zatím…

Přestože se cestovní ruch v USA potýká v posledních letech s problémy, Spojené státy se i nadále mohou pyšnit titulem největší globální dálkové destinace, resp. bronzovou příčkou na žebříčku světových destinací bez ohledu na vzdálenost. Jejich podíl na globálním trhu cestovního ruchu ale slábne, neboť v řadě dalších světových destinací vykazuje turismus příznivější hodnoty. Jestliže v roce 2015 zaujímaly Spojené státy na globálním trhu 6,4% podíl, v roce 2018 byl tento vyčíslen na 5,6 procenta. Pokud bychom se zaměřili jen na vzdálené destinace, podíl USA se snížil z 13,8 procenta v roce 2015 na 11,7 procenta v roce 2018. Do roku 2022 se očekává další snížení na 10,9 procenta.

Tab.: Vývoj příjezdů do USA z TOP 15 zdrojových trhů v letech 2018 a 2019

Pořadí Zdrojové trhy (2018) Počet příjezdů v mil. osob (2018) Meziroční změna Zdrojové trhy (2019) Počet příjezdů v mil. osob (1-9/2019) Meziroční změna
1. Kanada 21,475 4,8 % Kanada 16,102 –3,9 %
2. Mexiko 18,523 3,9 % Mexiko 12,972 –3,2 %
3. Spojené království 4,659 2,5 % Spojené království 3,571 3,9 %
4. Japonsko 3,493 3,9 % Japonsko 2,814 7,2 %
5. Čína 2,992 –2,8 % Čína 2,353 –4,7 %
6. Jižní Korea 2,211 –5,7 % Jižní Korea 1,696 –1,6 %
7. Brazílie 2,209 15,5 % Německo 1,548 –0,7 %
8. Německo 2,062 –0,9 % Brazílie 1,554 –3,7 %
9. Francie 1,767 6,0 % Francie 1,404 4,3 %
10. Indie 1,378 7,2 % Indie 1,181 4,5 %
11. Austrálie 1,362 2,9 % Austrálie 1,004 –2,4 %
12. Itálie 1,073 4,0 % Itálie 0,829 1,2 %
13. Argentina 0,994 –2,4 % Španělsko 0,705 7,5 %
14. Kolumbie 0,943 12,0 % Kolumbie 0,678 4,2 %
15. Španělsko 0,876 6,0 % Argentina 0,672 –17,2 %

Zdroj: U.S. Department of Commerce, National Travel and Tourism Office

Zmiňovaný pokles je povážlivý, uvědomíme-li si význam cestovního ruchu pro americkou ekonomiku. Příjmy USA ze zahraničního cestovního ruchu dosáhly předloni hodnoty 186 mld. USD a díky zahraničním turistům mělo v zemi práci 1,2 mil. lidí, jejichž roční mzdy byly statistiky vyčísleny na 33,4 mld. USD. Za povšimnutí přitom stojí zejména turisté ze zámoří, jejichž podíl na mezinárodních příjezdech je zhruba padesátiprocentní, na kontě ale mají asi 84 procent všech příjmů země z mezinárodního turismu. „Každý zámořský turista utratí během návštěvy USA asi 4 200 USD a zůstává v průměru osmnáct dnů,“ uvádí ve svých materiálech U.S. Travel Association. Mimochodem – u čínských turistů je průměrná útrata ve výši cca 6 700 USD. Někteří zasvěcenci ovšem tvrdí, že čínští turisté utrácejí pouze u čínských obchodníků a že jejich reálné přínosy pro americké hospodářství jsou téměř mizivé…

Touristboard měl namále

Zpoza oceánu byla loni v prosinci slyšet velká rána. To když spadl obří kámen ze srdce všem americkým podnikatelům z cestovního ruchu poté, co americký Kongres odhlasoval nová pravidla pro financování činnosti Brand USA, tamní organizace mající na starosti marketing země jako turistické destinace. Vládní návrh totiž počítal s tím, že touristboard přijde o 100 milionů USD, které ročně získává z peněz, které zahraniční turisté platí za elektronickou cestovní registraci (ESTA), která na řadě trhů včetně našeho nahradila víza. Turistická centrála sice není financována jen z těchto zdrojů, peníze získává i od soukromého sektoru, zázraky by ale dělat nemohla. Kongresmani nakonec odhlasovali, že Brand USA o peníze nepřijde, změní se ale pravidla. Dosud se za ESTA platilo 14 USD, z čehož 10 USD putovalo na konto turistické centrály. Nově bude vybírán poplatek 21 USD a na marketingové účely Brand USA půjde 7 USD. Celková roční suma určená na propagaci USA jako turistické destinace ale zůstane stejná jako v minulých letech. Tato pravidla budou platit do roku 2027.

Češi proti proudu

Z českých turistů musejí mít v USA radost. Jistě, nepřijíždějí jich statisíce, ani se nemohou pochlubit nadprůměrnými výdaji, ale přijíždí jich rok od roku více. Podle předběžných informací, které jsme získali z obchodního oddělení amerického velvyslanectví v Praze, dosáhl v loňském roce počet výjezdů z Česka do USA hodnoty 127 000, což představuje meziroční nárůst o 6,4 procenta.

 Cestování do USA je u nás zkrátka v kurzu. Usnadňují ho pravidelná spojení. Připomeňme, že díky trojici amerických dopravců už mohou Češi přímými pravidelnými (byť sezonními) lety cestovat do New Yorku, Newarku a Filadelfie. A že letos v květnu se tento výčet rozšíří o Chicago. Všechna tato města na východním pobřeží jsou nejen oblíbenými cíli, ale také přestupními body při cestách do dalších destinací v USA. „V roce 2019 cestovalo na všech linkách z Prahy do Severní Ameriky více než 250 000 cestujících v obou směrech, což znamenalo nárůst oproti roku 2018 o 28,3 %. Do USA potom zamířilo za oba směry více než 193 000 lidí,“ uvádí Kateřina Pavlíková, tisková mluvčí Letiště Praha a dodává, že společnost u všech stávajících linek do USA usiluje o prodloužení provozu na celoroční.

Tab.: Letní letový řád linek z Prahy do USA

Dopravce Destinace Přílet do Prahy Odlet z Prahy Typ letadla Dny
Delta Air Lines New York / JFK 11.45 13.30 B767 denně
United Airlines New York / Newark 8.25 10.10 B767 denně
American Airlines Filadelfie 9.15 11.20 A330 denně
American Airlines Chicago
(první přílet 10. 5.)
10.25 13.05 B787-8 Dreamliner út, st,
čt, pá, ne

Zdroj: Letiště Praha

„Zajímáme se také například o přímé lety do Miami, Los Angeles, San Francisca či Bostonu,“ poodkrývá plány Pavlíková. Pro českou klientelu je podle ní stále zajímavější také celá Florida, kam čím dál víc našinců míří během zimy. „Například přímé spojení do Filadelfie, které provozuje American Airlines a které bude v následující sezoně prodloužené až do ledna 2021, umožňuje jednoduchý přestup do různých destinací právě na Floridě, jež nejsou operované evropskými dopravci,“ avizuje tisková mluvčí Letiště Praha.


Foto: Shutterstock.com

foto
Petr Manuel UlrychC.O.T. media
šéfredaktor časopisu COT a portálu iCOT.cz
petr.ulrych@cot.cz
 

Autor

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více