Smartwings: O vstup státu nestojíme!

Kolem případné státní pomoci skupině Smartwings Group se v posledních dnech šíří řada spekulací. Firma sama dnes v prohlášení rozeslaném médiím odmítla majetkový vstup státu. Žádá stát o úvěr, nebo garanci za úvěr u komerční banky. Podle firmy je totiž v současné krizi problém získat nové půjčky na bankovním trhu. 

Skupina Smartwings Group žádá stát o úvěr či garanci za úvěr u komerční banky

Ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček v neděli uvedl, že by stát mohl koupit až 100procentní podíl, do konce června by to měla projednat vláda. Pro ČTK dnes ale uvedl, že  kapitálový vstup státu je až poslední variantou, poskytnutí pomoci prostřednictvím záruky či úvěru by mělo mít přednost. 

„Společnost Smartwings prohlašuje, že nemá a nikdy neměla zájem o vstup státu do společnosti Smartwings. Nic takové od vedení společnosti nikdy nezaznělo,“ uvedla dnes společnost. Úvěr od státu, nebo garance za úvěr u komerční banky jsou podle firmy od počátku jedinou variantou žádané pomoci. „Důvodem, proč se společnost, která do této doby byla zdravá a nikdy stát o pomoc nežádala, obrací na stát, je fakt, že pro aerolinky je dnes velmi těžké získat nové půjčky na bankovním trhu,“ píše se v prohlášení firmy. Využití programů COVID I a COVID II, které jsou určeny pro podporu provozního financování malých a středních podniků, nejsou možné kvůli velikosti společnosti, poskytovaných garancí a částek poskytovaných těmito fondy. 

„Vždy jsme jednali o tom, že nejlepší variantou je vyřešení situace stávajícími vlastníky, poté běžné nástroje podpory typu záruk a úvěrů. Kapitálový vstup je vždy až poslední varianta, ale my chceme být připraveni na všechny možnosti,“ sdělil dnes pro ČTK Havlíček. 

Ministr v neděli připustil možnost odkupu celého podílu firmy, ten by však podle něj musel být za částku blížící se nule. Záchrana společnosti by nicméně stát vyšla na „nízké miliardy korun“. Podle Havlíčka stát o pomoci letecké společnosti uvažuje proto, že firma má strategický význam pro státní i další letiště. „Je strategická s ohledem na to, že to je klíčový dopravce našich obyvatel a firem. Je to firma, která zde zaměstnává několik tisíc lidí a váže na sebe stovky dalších servisních institucí v oblasti leteckého průmyslu,“ uvedl ministr. Opozice takový postup kritizuje. Předseda Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula uvedl, že Smartwings strategickou firmou rozhodně není.

Skupina Smartwings, do níž patří dopravci Smartwings a České aerolinie (ČSA), loni na svých linkách přepravila 8,2 milionu cestujících. Letecké společnosti po celém světě odstavily nyní z provozu většinu letadel, aby jim rychle neubývala hotovost. Řada zemí totiž rozšířila omezení v letecké dopravě, aby zpomalila šíření epidemie onemocnění způsobeného koronavirem.

Foto: Shutterstock.com

Čtěte také: STEM/MARK: Podle Čechů by měl stát podpořit své dopravce

ČSA dnes obnoví provoz prvních tří linek

 
 

Nejnovější články z rubriky Doprava

Foto: Shutterstock.com

Předvolební otázka za miliardy: Jak pomoct cestovnímu ruchu?

Česká unie cestovního ruchu zve na online tiskovou konferenci s názvem „Předvolební otázka za miliardy: Jak pomoct cestovnímu ruchu?". Kromě novinářů jsou zváni i zástupci odborné veřejnosti. Tisková konference proběhne 22. června od 15 hodin.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Letiště Praha: nový šéf by měl nastoupit do začátku srpna

Nový šéf pražského letiště by měl do funkce nastoupit do poloviny letních prázdnin. Nyní ve výběrovém řízení skončil příjem přihlášek uchazečů, přesný počet ovšem ještě není znám. Následovat bude jejich zhodnocení a pohovory. Na dotaz ČTK...

Číst více
Foto: Letiště Praha

Aegean Airlines začaly létat do Heráklionu

Pro cesty na řecký ostrov Kréta lze od včerejška využít pravidelného spojení letecké společnosti Aegean Airlines. Linku z Letiště Václava Havla Praha do Heráklionu bude tento dopravce obsluhovat dvakrát týdně, vždy ve čtvrtek a sobotu. V plánu je...

Číst více