Severoamerický paradox ČSA

Trh letecké dopravy v USA se stále ještě nevzpamatoval z recese, která jej postihla na podzim roku 2001. Zatímco ostatní společnosti omezují své transatlantické lety, České aerolinie naopak přidávají nové frekvence a plánují další rozvoj. Po pozadí tohoto paradoxu jsem pátrala společně s ředitelem ČSA pro oblast Severní Ameriky Miroslavem Bělovským. Hovořili jsme také o severoamerických perspektivách ČSA po blížícím se rozšíření aliance SkyTeam o dva nové americké členy, o novinkách v nabídce ČSA i o rizicích plynoucích z požadavků „nejbohatších odborářů v České republice“.

Jaká je současná situace na americkém trhu letecké dopravy? V loňském rozhovoru jste říkal, že nabízená kapacita byla o 25 % menší než v roce 2001. Jak je tomu letos? Z důvodů, do určité míry pochopitelných, Američané podle statistik ani letos příliš necestují za oceán…

Ani letošní rok skutečně nepřinesl celosvětové oživení letecké přepravy přes Atlantický oceán. Kupříkladu naši hlavní partneři ve SkyTeamu nabízejí stále menší kapacitu než v roce 2001, Air France konkrétně o 12 % a Delta Airlines dokonce o 20 %. Hlavním důvodem je přetrvávající strach Američanů z cestování letadlem, ke kterému se nyní přidává slabý kurz amerického dolaru vůči euru, který cesty do Evropy prodražuje.

Některé americké letecké společnosti se v uplynulém roce potýkaly s dosti značnými ekonomickými problémy? Už se situace stabilizovala?

Krize letecké přepravy v USA pokračuje, i když je již vidět určité náznaky možného oživení. Většina amerických leteckých společností hlásí i nadále, čtvrtletí po čtvrtletí, finanční ztráty, které pouze porovnává s výší ztrát v minulých obdobích. V zásadě zde platí přímá úměra, že čím větší letecká společností, tím větší finanční ztráty. Při hodnocení této situace však musíme mít na paměti, že klasický americký dopravce typu American Airlines, United Airlines či Delta Airlines žije především z výsledků vnitrostátní dopravy na domácím americkém trhu a do Karibiku, kde produkuje zhruba 85 % svých celkových výnosů. Tam je třeba hledat onu sílu a primární zdroj finančních úspěchů či neúspěchů leteckých dopravců v USA.

Navzdory těmto trendům ČSA ale několikrát avizovaly další rozšiřování aktivit na americkém trhu…

Pro ČSA je bezesporu štěstím, že jsou dobře zavedeny na trzích v oblasti střední a východní Evropy. Tam sice směřuje pouze 5 % objemu letecké přepravy z USA, ale vykazují stabilitu a v důsledku migrace obyvatel této části Evropy do USA se potenciál těchto trhů dynamicky rozvíjí. Jedná se o etnické trhy Čechů, Slováků, Ukrajinců, Bulharů, Chorvatů a jiných východoevropských etnik, které jsou historicky značně mentálně otužilé a od cestování za návštěvou domova nebo svých blízkých je hned tak něco neodradí. K oslovení těchto zdrojů se nám podařilo vybudovat silnou distribuční síť prodejních agentur, kterou nám závidí řada konkurentů. Hlavně díky přepravě etnické klientely, která v současné době činí přes 65 % z celkového objemu námi přepravovaných cestujících na transatlantických linkách, byly naše linky do USA, ale i Kanady téměř po celý loňský rok vyprodané. Díky tomu jsme si také letos mohli dovolit navýšit nabídnutou kapacitu na linkách do Severní Ameriky o téměř 30 %. Od poloviny června tohoto roku jsme rozšířili provoz linek z Prahy na další newyorské letiště, takže nyní kromě denního spojení na letiště JFK létáme také v pondělí, pátek a neděli na letiště Newark. Na linkách do Kanady, kam létáme z Prahy do Montrealu a Toronta, jsme zvýšili v letní sezoně kapacitu dokonce o 50 %, když oproti loňským čtyřem letům týdně létáme letos šestkrát týdně. A musím zdůraznit, že jsme jedinou leteckou společností, která létá z Prahy do New Yorku, Montrealu a Toronta přímo, bez mezipřistání. Výhody přímého leteckého spojení dovede řádně ocenit jen ten, kdo si již zkusil cestovat s jinou leteckou společností a přestupoval na některém velkém evropském letišti.

Abych tedy svoji odpověď shrnul – ČSA se na rozdíl od většiny jiných leteckých společností na severoamerickém trhu daří dobře. Je to díky šťastně a včas zvolené obchodní strategii zaměřené na etnické trhy. Američané omezili letecké cesty z různých důvodů a jejich opětovný rozvoj na úroveň před 11. zářím 2001 bude otázkou poměrně vzdálené budoucnosti.

Prezident ČSA Ing. Kůla v rozhovoru pro COT Business naznačil, že aliance SkyTeam by se mohla výhledově rozrůst o společnosti Northwest a Continental, což by ČSA dalo šanci k dalšímu rozvoji. Jaká je pravděpodobnost tohoto rozšíření? Jak budete postupovat, pokud k rozšíření nedojde?

Letecké společnosti Northwest a Continental Airlines již dostaly spolu s KLM oficiální pozvání do aliance SkyTeam, které přijaly. Letecká společnost KLM dokonce nedávno deklarovala, že vstup do SkyTeamu je pro ni otázkou několika týdnů. Společnosti Northwest a Continental Airlines zatím uzavřely společnou marketingovou dohodu s Delta Airlines, kterou postupně začínají naplňovat na linkách po USA. V další fázi se dá očekávat rozšíření jejich spolupráce i na mezinárodních linkách směrem k alianci SkyTeam. ČSA současně se zahájením provozu na letiště Newark obnovily obchodní spolupráci s Continental Airlines na jejich linkách po USA. Letiště Newark je totiž vedle texaského Houstonu hlavním leteckým uzlem Continentalu, který odtud vypravuje více než 300 letů denně do všech koutů USA.

Vloni jste říkal, že Praha by se měla stát ještě významnějším přestupním bodem pro cesty do Ameriky a že ČSA budou muset pořídit další dálkový letoun schopný doletět bez mezipřistání do Atlanty. Zatím ovšem k tomuto kroku nedošlo, flotila se rozrůstá o další airbus.

Je pravda, že i po rozšíření flotily stále nedisponujeme dálkovým letadlem, jehož parametry by umožnily přímý let z Prahy do Atlanty, která je pro našeho amerického aliančního partnera, Delta Airlines, hlavní základnou pro lety po Americe. Musíme se tedy spokojit s kompromisním řešením, kdy si dveře do Ameriky musíme otevírat přes zatím nealiančního partnera Continental Airlines a využívat jeho výhodné spojení po USA přes letiště Newark. Věřím však, že se podaří naplnit střednědobý plán rozvoje letadlového parku a do tří let si pořídíme dálkové letadlo, se kterým zahájíme přímé spojení do Atlanty a budeme tak moci našim zákazníkům nabídnout výhodné spojení do všech míst v USA jak přes Newark s Continentalem, tak přes Atlantu s Delta Airlines.

Jaké jsou další plány ČSA na americkém trhu? Na jaké novinky se mohou vaši cestující těšit?

Dobré služby, spolehlivost, bezpečnost a vstřícnost k zákazníkům jsou devizy, které platí všude a na americkém vypjatém trhu zejména. Proto jsme vedle rozšíření nabídky počtu linek a nového spojení na Newark zavedli v USA bezplatnou telefonní službu, díky které si mohou zákazníci sedm dní v týdnu včetně svátků zjistit veškeré informace potřebné k plánované cestě, a dokonce si zakoupit letenku, kterou mu zašleme na jeho adresu. Dalším krokem k přiblížení se zákazníkům a prohloubení toho, čemu v Americe říkají být „customer friendly“, bude v letošním roce zahájení prodeje elektronických letenek. Přes internetovou stránku ČSA si budou moci klienti, a to nejen v Americe, zarezervovat a zaplatit letenku a pak se již dostavit přímo na letiště k odbavení na let, který si objednali.

České aerolinie vstoupily do 80. roku své existence zdravé, s plným elánem a s plány na další rozvoj. Jako jedna z mála leteckých společností dokázaly zatím úspěšně projít celosvětovou krizí letecké dopravy a vytvořit si vlastní zdroje potřebné pro další rozvoj. Bohužel využití této skutečnosti ve vlastní prospěch si vzala za cíl profesní skupina pilotů, „nejbohatších odborářů v České republice“, sdružených v organizaci CZALPA. Jejich nehoráznémzdové požadavky ohrožují nejen další rozvoj firmy, ale i samou podstatu její existence.

Gabriela Ben Ahmed

Nejnovější články z rubriky Doprava

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Praha získá díky FlyArystan přímé spojení s Kazachstánem

Kazašská nízkonákladová společnost FlyArystan spustí od 12. června přímé spojení mezi Prahou a kazašským Aktau. Odlety Airbusu A320 pro 180 cestujících jsou plánované vždy v neděli, od 6. července přibude ještě čtvrteční let. Dopravce si Českou republiku vybral jako...

Číst více
Foto: Letiště Praha

Letiště Praha nabere až 200 nových zaměstnanců 

Letiště Praha v letošním roce plánuje odbavit dvojnásobek cestujících oproti roku 2021.  S předpokládaným nárůstem provozu je pro zachování komfortu nutné navýšit počet spolupracovníků, a to až o 200 zaměstnanců a o desítky pracovníků na dlouhodobé brigády formou dohod mimo...

Číst více