Senioři: vědí, co chtějí a nebojí se za to zaplatit

Rádi poznávají tradiční destinace, nebojí se na výlet vyrazit až pětkrát do roka, za kvalitní služby jsou si ochotni připlatit a stále více propadají moderním vymoženostem, které se dají v cestování využít. Pokud máte pocit, že jsme vám předložili ten nejobecnější popis cestovatele-mileniála, pravděpodobně vás dnes čeká ještě několik překvapení.

Ať si otevřete jakýkoliv článek nebo studii věnující se aktuálním trendům v turistice, nejpozději během úvodních vět se vám dostane poučení, že globálně hrají v cestovním ruchu prim mladí lidé, kteří jsou pořád ještě označováni za mileniály. Ale jak dlouho může jejich nadvláda trvat? Lidská populace pomalu stárne, což se vztahuje i na mileniály, kteří navíc začínají mít poněkud jiné starosti a potřeby, do nichž musí investovat svůj čas a finance. A jelikož mladší generace Z ještě nemá (alespoň cestovním ruchu) takovou tržní sílu, do centra pozornosti se stále více začínají posouvat senioři. Nebo spíše lidé ve věku od 55 let výše, na něž typická představa seniora úplně nesedí.

Stejně jako typizovaná charakteristika jejich nákupních zvyklostí platná třeba ještě před třemi lety. Seniorská populace totiž neustále roste, takže v roce 2018 tvořila zhruba pětinu českého obyvatelstva – tedy asi dva miliony lidí. A nemalá část z nich chce poznávat nové dálky, přičemž jejich chování se v porovnání s minulostí mění. Už dávno se nerozhodují pouze na základě ceny, ale výrazně častěji si za službu a dovolenou, přizpůsobenou na míru jejich potřebám a touhám, připlatí.

Co na to svět?

Jestli chcete poznat typického účastníka seniorního cestovního ruchu v roce 2019, měli byste na chvíli zabrousit do Spojených států amerických. Tedy alespoň obrazně. Právě zde totiž pravidelně každý rok organizace AARP Research zveřejňuje výsledky celonárodního průzkumu mezi Američany, který se pokouší zjistit, jaké trendy budou hýbat cestováním seniorů v následujících měsících. Ten kupříkladu odhalil, že generace lidí ve věku 54–72 let, která je v anglofonních zemích označovaná jako tzv. baby boomers, každoročně utratí za služby spojené s cestováním více než 157 miliard dolarů. To je dáno zejména tím, že starší Američan se vydává na dovolenou až pětkrát ročně, přičemž celkem za to dokáže utratit více než 6 600 dolarů. Z tohoto důvodu se také generace baby boomers o svých cestách rozhoduje ve výrazně větším předstihu než dříve. Často tak svou dovolenou bookují ještě před začátkem období prodejů v režimu first minute, především pak v případě cest do zahraničí. Oproti roku 2017 se podíl dovolených zakoupených do září roku předcházející termínu cesty zvýšil o téměř dvojnásobek na 31procentní podíl (viz graf 1).

Graf 1 – Podíl dovolených zabookovaných do září roku předcházejícího cestě v letech 2017–2019

Graf 1 – Podíl dovolených zabookovaných do září roku předcházejícího cestě v letech 2017–2019

Zdroj dat: AARP Research

Kromě toho, že se na nákup vrhají dříve, tak mají senioři velmi jasnou představu o tom, kam chtějí cestovat a čemu se tam chtějí věnovat. Ano, jsou náročnými klienty, které uspokojí jen ty nejlepší služby, na druhou stranu se nebojí za poskytnuté pohodlí zaplatit nemalé částky. Na cesty do zahraničí totiž nevyrážejí pouze proto, aby si odpočinuli nebo oživili svou každodenní rutinu, ale i proto, že si chtějí určité destinace odškrtnout ze seznamu svých přání. Z tohoto důvodu se vydává na dovolenou většina Američanů (24 %). Nemůže být proto velkým překvapením, že nejpopulárnějšími destinacemi jsou především ty v Evropě a v Karibiku (podrobně v grafu 2).

Využití moderních technologií

Zajímavým zjištěním je pak skutečnost, že starší cestovatelé se přestávají bát moderních technologií. Nadpoloviční většina z nich si například neumí představit, že by se vydala na cestu či dovolenou do zahraničí bez svého smartphonu. Používají jej zejména pro pořizování fotografií (83 %), k volání a SMS (51, resp. 61 %), vyřizování e-mailů (55 %) či pro hledání v mapách (48 %) a on-line check-in (41 %). A ani senioři už se nebojí aplikace sdíleného ubytování Airbnb. Pokud na chvíli zabrousíme do tuzemska, tak počet rezervací českých uživatelů Airbnb ve věku nad 60 let dosáhl v roce 2017 celkově téměř 4 000. A podle celosvětových statistik společnosti se počet rezervací seniorů zvýšil v daném roce o 64 procent. Je však třeba říci, že v případě amerických turistů mířících do zahraničí i nadále téměř třetina upřednostňuje ubytování v hotelu, zatímco do sdíleného ubytování míří i nadále zhruba 13 % z nich. Tento podíl by se však mohl do budoucna překlápět spíše na stranu Airbnb.

 Platí to i pro české turisty?

Podobně jako se tomu děje jinde ve světě, i v případě České republiky představují senioři stále podstatnější část klientů cestovních kanceláří a agentur. „Senior je ideální zákazník. Má dost času, pravidelný příjem a chuť cestovat.

Křivka aktivity seniorů se navíc posouvá do vyššího věku, takže máme i klienty osmdesátníky, kteří jsou aktivními cestovateli,“ uvedl již dříve Petr Krč, výkonný ředitel CK Atis. Podíl seniorů na celkovém počtu klientů rok od roku roste, přičemž v letos se u velkých cestovních kanceláří pohybuje mezi pětinou až třetinou. Lidé, kteří se aktuálně dostávají do penzijního věku, totiž nejsou omezeni špatným zdravotním stavem a disponují větším množstvím peněz. Navíc se jedná o generaci, která si již na cestování do zahraničí zvykla. „Je to dané tím, že se do seniorního věku dostává generace lidí, která je zvyklá trávit svůj život aktivně a s cestováním už má zkušenosti. Často od nich také slyšíme, že za mlada bohužel cestovat nemohli, tak si to teď chtějí vynahradit,“ objasnil Jan Bezděk z cestovní kanceláře Fischer.

Míří stále dál…

Konstantou, která je však již mnoho let neměnná, je skutečnost, že senioři se na dovolenou vydávají spíše mimo hlavní sezonu. Jednak proto, že mohou hůře snášet vysoké teploty, které ve většině populárních destinací v létě panují, a jednak proto, že mají na rozdíl třeba od rodin s dětmi volno i mimo období prázdnin. Což je naplno v souladu s tím, že hledají primárně klid, nikoli davy turistů. A oproti mladším cestovatelům lidé nad 60 let nadále preferují organizované zájezdy, kde mají zajištěné i ubytování a stravu a nemusejí se téměř o nic starat. Naopak chtějí, aby bylo maximálně postaráno o ně. Třeba i z hlediska jejich zdravotních potřeb či fyzických omezení. Jelikož patří mezi rizikovější klienty vzhledem k možným zdravotním komplikacím, vyžadují také větší angažovanost delegátů cestovních kanceláří.

Graf 2 – Nejpopulárnější destinace volené americkými turisty v roce 2019 (v %)

Graf 2 – Nejpopulárnější destinace volené americkými turisty v roce 2019 (v %)

Zdroj dat: AARP Research

Dávno už také neplatí heslo: „Všude dobře, doma nejlépe“. Starší turisté již nejsou tak fixovaní na cesty po tuzemsku, ale mnohem častěji vyrážejí spíše do zahraničí. A rozhodně nejezdí jen po Evropě, ale více se vydávají například i do USA a do Číny, kde vyhledávají národní parky, velká města i památky. S tím souhlasí i Jan Bezděk – podle něj je škála destinací, které senioři volí, široká a záleží na preferencích každého zákazníka. Roli ve výběru může hrát i délka letu. V poslední době u této věkové skupiny nejsou výjimkou ani cesty do vzdálených exotických destinací. „Dá se říci, že starší generace tráví dovolenou často aktivněji než mladší ročníky nebo rodiny s dětmi. I na pobytovém zájezdu chtějí danou destinaci a oblast poznat a už dopředu zjišťují možnosti výletů,“ dodal.

To, že mají senioři pro cestovní kanceláře výrazně větší význam, dokládá i to, že pro ně prodejci zájezdů připravují zvláštní katalogy se zlevněnými zájezdy mimo hlavní sezonu. Je to i proto, že na rozdíl od mladší generace turistů senioři i nadále daleko častěji kupují zájezdy klasickou formou, tedy nikoliv na internetu, ale při osobním kontaktu s prodejcem.

Foto: Shutterstock.com

Nejnovější články z rubriky Outgoing

Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Praha získá díky FlyArystan přímé spojení s Kazachstánem

Kazašská nízkonákladová společnost FlyArystan spustí od 12. června přímé spojení mezi Prahou a kazašským Aktau. Odlety Airbusu A320 pro 180 cestujících jsou plánované vždy v neděli, od 6. července přibude ještě čtvrteční let. Dopravce si Českou republiku vybral jako...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Ras Al Khaimah – emirát na špici

Ras Al Khaimah doslova znamená špička stanu. Tento emirát skutečně na mapě tvoří severní špičku Spojených arabských emirátů, s nimiž sousedí se všemi vyjma Abu Dhábí. Místo na špici má ovšem i z hlediska udržitelnosti a zážitků.

Číst více