Role destinačního managementu v období ekonomické recese

Role destinačního managementu není vůbec snadná. Přimět ke komunikaci a ke smysluplné spolupráci zástupce turistických oblastí, turistických informačních center, podnikatele z různých oborů cestovního ruchu i krajské a městské úředníky z celého regionu, tak aby výsledkem byla rostoucí turistická návštěvnost kraje, není lehký úkol. Krok za krokem se to daří Centrále cestovního ruchu Východní Moravy (CCRVM), a to i v období ekonomické recese. Jak je to možné, co bylo, je a bude nutné udělat pro další růst návštěvnosti kraje, ukázala výroční konference cestovního ruchu regionu Východní Moravy, která se uskutečnila 26. ledna v hotelu Baťov, Společenský dům v Otrokovicích.

Konference se konala pod záštitou náměstka hejtmana Zlínského kraje Ing. Jindřicha Ondruše, zodpovědného za cestovní ruch v kraji, a pozvání na ni přijali odborníci z celého kraje – zástupci turistických oblastí, hoteliéři, zástupci informačních center, lázeňských zařízení, cestovních kanceláří, úředníci městských úřadů – odborů cestovního ruchu. Sami pořadatelé byli počtem účastníků mile překvapeni.

A co se účastníci na konferenci dozvěděli? Téma konference Role destinačního managementu v období ekonomické recese je stále velmi aktuální, ale na konferenci jej pořadatelé uchopili jako návod, jak se chovat v recesi a jak ji využít pro přípravu na dobu, kdy bude lépe.

Slavnostní zahájení a úvodní slovo na téma Jak je organizován cestovní ruch ve Zlínském kraji patřilo Jindřichu Ondrušovi.

Po něm následovalo vystoupení Ing. Petra Zahradníka, ředitele kanceláře pro Evropskou unii České spořitelny a člena Národní ekonomické rady vlády (NERV). Jeho odhad vývoje návštěvnosti Zlínského kraje ve světle aktuálních trendů byl velmi pečlivě sledovaným referátem. Na základě krátké analýzy základních vývojových trendů a charakteristik cestovního ruchu v EU a České republice hovořil o dopadech na jednotlivé segmenty turismu na Východní Moravě (lázeňství, MICE, zimní turistika). Přiblížil jak standardní, tak krizový scénář vývoje turistiky v kraji. Upozornil na nejohroženější cílové skupiny zahraničního incomingu (Německo, Slovensko…), na potenciál, který mají Polsko, Rakousko a Nizozemsko, a především na prioritu, kterou by měl být tuzemský turista. Svoje vystoupení zakončil několika doporučeními vhodnými pro tento region.

Opodstatněnost jeho doporučení potvrdila ve svém vystoupení PhDr. Dana Daňová, ředitelka CCRVM. Hovořila o roli destinačního managementu v rozvoji cestovního ruchu kraje. Centrála cestovního ruchu Východní Morava pracuje na bázi principu partnerství veřejného a soukromého sektoru a spolupráce je vedena zdola nahoru. Podstatné zájmy a potřeby oblastí jsou přenášeny na vyšší úroveň a odtud kompletně koordinovány v zájmu globálního cíle kraje. Veškerá činnost CCRVM a jejích partnerů je orientována na výsledek a tím jsou v tomto období minimalizovány škody způsobené ekonomickou recesí. A důsledek? Pokles návštěvnosti nebyl na Východní Moravě v roce 2009 tak výrazný jako v jiných regionech ČR. V případě jednodenních návštěv došlo dokonce k nárůstu. Cestou k úspěchu jsou mimo jiné kontaktní kampaně a další systematická práce s klientem na informační a marketingové bázi. Marketingový slogan Východní Moravy „Letos se jezdí k nám!“ tak získává svůj hmatatelný obsah.

Ředitel hotelů Zálesí a Pohoda v Luhačovicích Josef Michálek převzal jedno z ocenění HIT sezony za produkt Seniorské léto Ředitel hotelů Zálesí a Pohoda v Luhačovicích Josef Michálek převzal
jedno z ocenění HIT sezony za produkt Seniorské léto

O tom, jaké konkrétní nástroje a prostředky k podpoře cestovního ruchu v kraji jsou již k dispozici, hovořil Ing. Zdeněk Urbanovský, konzultant CCRVM. V první řadě to je regionální on-line rezervační systém ubytování. CCRVM nabízí bezplatné zapojení do systému, po dobu dvou let bezplatnou licenci softwaru, který je pro rezervační systém potřebný. Velmi důležitou součástí spolupráce je prezentace podnikatelských subjektů na portálu www.vychodni-morava.cz , který je nosným informačním médiem tohoto turistického regionu. Dále to je spolupráce při účastech na veletrzích, prospektový servis, prezentace podnikatelských subjektů v tiskovinách vydávaných ­CCRVM atd. Zdeněk Urbanovský hovořil nejen o přednostech všech systémů a dosavadních zkušenostech, ale také o konkrétních podmínkách spolupráce.

Druhý blok po přestávce na kávu byl věnován produktu a jeho marketingu. Vytvořit kvalitní produkt je pouze první část, tou druhou, zcela nedílnou součástí je jeho prodej – distribuce až ke klientovi. Distribuci produktu se věnoval Robert Kohlmann, ředitel cestovní kanceláře Pressburg, Bratislava. Ve svém vystoupení popsal všechny články spojené s distribucí produktu a jejich úkol v distribučním řetězci. Následně se věnoval tvorbě ceny produktu, která musí obsahovat nejen produkt jako takový, ale také např. jeho propagaci, podporu prodeje, administrativní úkony atd. Z toho pak bylo patrné, proč nemohou mít všechny články řetězce stejnou cenu a jaká jsou východiska.

Sami pořadatelé nečekali při prvním ročníku takový zájem, sál byl plný Sami pořadatelé nečekali při prvním ročníku takový zájem, sál byl plný

Se zajímavými výsledky dotazníkového šetření provedeného v obdobích březen a červenec 2009 a jejich srovnáním seznámil účastníky Ing. Luděk Ogoun, projekt manažer agentury Motýl Media. Turisticky nejvíce známou oblastí zůstávají stále s výrazným náskokem Beskydy před Valašskem a Luhačovicemi. Mezi pojmy spojovanými s Východní Moravou vede slivovice před folklorem. On-line na webu si rezervovalo svůj pobyt 48 % dotázaných, telefonicky pak 33 %, přes CK 15 %. To je jen část prezentovaných údajů z průzkumu.

Na výsledky provedeného šetření navázal Jindřich Motýl, jednatel agentury Motýl, a představil marketingové komunikační aktivity v roce 2010. Prezentoval jednotlivé aktivity komunikačního mixu včetně nákladů s nimi spojených a jejich načasování v průběhu roku.

Příjemným odlehčením v průběhu konference byly tři vstupy mladých herců na téma cílové skupiny. S humorem, ale zcela výstižně ukázali specifika seniorů, mladých a rodin s dětmi.

Slavnostní tečkou celé konference bylo předání ocenění v prvním ročníku soutěže HIT sezony.

Text: Eva Frindtová
Foto: Zdeněk Urbanovský


HIT sezony Východní Moravy

Valašská Bike Tour a Seniorské léto v Luhačovicích – tyto dva turistické produkty zvítězily v prvním ročníku soutěže HIT sezony, kterou vyhlásila Centrála cestovního ruchu Východní Moravy. Vedle toho porota ještě udělila zvláštní cenu za významný počin v oblasti cestovního ruchu produktu Luhačovice – Janáčkův zdroj inspirace. Vyhlášení výsledků se uskutečnilo v úterý večer na první Výroční konferenci cestovního ruchu v Otrokovicích.

Soutěž HIT sezony 2010 byla vypsána ve dvou kategoriích – veřejný sektor a soukromý sektor. Přihlášeno do ní bylo 13 produktů ze všech čtyř turistických oblastí Zlínského kraje. Zejména v podnikatelském sektoru byly předloženy kvalitní produkty a o vítězi rozhodla délka pobytu. Cílem soutěže bylo v současné ekonomicky obtížné době motivovat podnikatele v cestovním ruchu k tvorbě neotřelých a zajímavých speciálních nabídek, které mohou podpořit zájem turistů o region. Ocenění byla předána na výroční konferenci 26. ledna v Otrokovicích.

„Všechny tři oceněné produkty přinášejí neotřelé a zajímavé turistické nabídky návštěvníkům regionu – cyklistům, seniorům a v případě zvláštní ceny ještě milovníkům historie a vážné hudby. Jejich velkou předností je, že cílí na ‚vícedenní‘ turisty a jsou zpracovány tak, že se mohou dobře prodávat. Aktivně je využijeme při propagaci regionu a získávání návštěvníků,“ uvedla ředitelka Centrály cestovního ruchu Východní Moravy Dana Daňová.

Centrála cestovního ruchu Východní Moravy věnuje vítězům prostředky pro dopracování produktu – zajistí tvorbu tištěného letáku, zveřejnění na webu a mediální kampaň. Další ceny věnovali partneři soutěže, cestovatelský web www.turistika.cz věnuje reklamu na svých stránkách, vydavatelství COT media inzerci v časopise COT business.

Nejnovější články z rubriky
Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/celyoturismu.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264

Warning: Attempt to read property "name" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/celyoturismu.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264


Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/celyoturismu.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/celyoturismu.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více