Rodinu ničím nenahradíš. Ani v turismu

Když jsme letošní květnové téma měsíce pojmenovali „Rodina je základ turismu“, brali jsme to trochu s nadsázkou. Jenže ono se to s rodinami má přesně tak – jsou vůbec nejčetnějším segmentem globálního turismu. Opomíjet jejich potřeby si dnes prakticky nikdo nedovolí. Mimo jiné proto, že jejich ekonomická síla ve většině zemí světa roste.

Zpráva společnosti GlobalData uvádí, že v roce 2017 uskutečnily rodiny celosvětově víc než 300 milionů cest. Staly se tak největší cílovou skupinou světového outgoingu, jejich podíl byl vyšší než 30 procent. V této souvislosti je třeba připomenout, že zatímco většině z nás se pod pojmem rodina vybaví rodiče se školou povinnými dětmi, obecné pojetí je širší. Slovem rodina jsou označováni příbuzní cestující společně. Může tedy jít třeba i o prarodiče s vnoučaty, rodiče s dospělými (a ekonomicky činnými) dětmi i další myslitelné kombinace příbuzných. To je podstatné pro pochopení dalších řádků věnovaných cestovatelským zvyklostem, výdajům a dalším charakteristikám. Je jasné, že vydají-li se do světa manželé se svými odrostlými potomky, budou mít zřejmě jiné potřeby, nároky i výdaje než matka samoživitelka cestující se svou ratolestí.

Jedno je však všem rodinám, bez ohledu na jejich složení, společné – motivace pro cestování. V dnešní hektické době, kdy na sebe nemají rodinní příslušníci během roku tolik času, se rodiny vydávají na cesty právě v důsledku touhy po společných zážitcích. Ovšem motivů pro rodinné cestování je samozřejmě mnohem víc, jak si přečtete dále.

Odkud se berou?

Rodiny lze mezi turisty vyrážejícími do světa najít prakticky všude ve světě, poněkud překvapivý je ale rozptyl, jakého podílu dosahují v jednotlivých zemích rodiny na celkovém počtu turistů. Absolutně největší podíl mají rodiny v Saúdské Arábii – 73 procent. Pro ­Saúdy je totiž rodina na prvním místě, a to se projevuje i během cestování. Své o tom koneckonců vědí třeba i někteří tuzemští provozovatelé lázní. Mohou mimo jiné potvrdit, že rodina v saúdskoarabském pojetí neznamená rodiče a dvě děti, ale opravdu velkou skupinu společně cestujících příbuzných, která je schopna v hotelu obsadit řadu pokojů najednou. Hosté z této části světa jsou pro podnikatele v cestovním ruchu zajímaví i svojí bonitou, na druhé straně je potřeba počítat s tím, že se jedná o velmi náročné zákazníky, kteří za své peníze chtějí získat maximum.

Velmi zajímavým zdrojovým trhem, pokud jde o rodinné cestování, je Čína. Tam představují rodiny víc než polovinu (53 %) všech turistů vydávajících se za hranice. Podle zprávy GlobalData to souvisí se stoupajícím podílem muslimského obyvatelstva v Číně a jejich nábožensky i jinak motivovanými cestami do oblasti Blízkého východu, například do Mekky a Mediny. Z tohoto nového fenoménu těží řada dopravců, hotelů i dalších poskytovatelů služeb v cestovním ruchu na Blízkém východě, nabízejí totiž čínským muslimským rodinám na míru sestavené kombinace služeb zahrnující vedle náboženského programu také řadu dalších volnočasových aktivit.

Graf 1 – Světový cestovní ruch dle segmentů v roce 2017 (v mil. cest)

 Graf 1 – Světový cestovní ruch dle segmentů v roce 2017 (v mil. cest)

Zdroj: GlobalData

Složitější to naopak mají ti, kdo chtějí nabízet své služby v oblasti cestovního ruchu rodinám z Argentiny. Ta se ocitla na opačném konci žebříčku, podíl rodin na celkových výjezdech je tam jen dvanáctiprocentní. Ne že by Argentinci neuznávali rodinné hodnoty, právě naopak, na cesty se však v posledních letech vydávají spíše sólo, případně v párech. To souvisí s oslabením kurzu argentinského pesa vůči americkému dolaru, euru i dalším měnám a tedy se snahou o úspory. Nepříliš vysoký (byť v porovnání s Argentinou dvojnásobný) je podíl rodin na outgoingovém trhu v USA. Přehled trhů s nejvyšším a nejnižším podílem cestujících rodin najdete v grafu č. 2.

Kam a za čím cestují?

Pokud jde o to, kam rodiny nejčastěji směřují, jednoznačně vede Evropa. Alespoň tedy podle průzkumu, který společnost GlobalData provedla v závěru roku 2016 a v němž se rodičů tázala, kam pravděpodobně zamíří na svoji zahraniční dovolenou. Evropu jako cíl cesty uvedlo 36,5 procenta z nich. Druhá příčka patřila s velkým odstupem Severní Americe a Karibiku (17 procent). Tento stav je ovlivněn do značné míry tím, že Evropané víc než obyvatelé ostatních světových regionů cestují po svém kontinentu (52,1 procenta). Naopak rodiny z dalších částí světa častěji míří do zámoří.

Graf 2 – Státy s nejvyšším a nejnižším podílem rodin ve výjezdovém cestovním ruchu

 Graf 2 – Státy s nejvyšším a nejnižším podílem rodin ve výjezdovém cestovním ruchu

Zdroj: GlobalData, zpracování vlastní

Zájem o Evropu souvisí mimo jiné s tím, že mezi rodinami je poměrně velký zájem o poznávání kulturních rozdílů jednotlivých zemí. Zároveň starý kontinent rodinám vyhovuje díky rozvinuté infrastruktuře, komfortu a bezpečnosti. Roli samozřejmě hraje i neustále se zlepšující dostupnost Evropy leteckou dopravou, a to nejen linkami nízkonákladových dopravců, ale i klasických aerolinií, což se podepisuje například na zvýšeném přílivu rodin z oblasti Blízkého východu. A je zřejmě zbytečné hovořit o tom, že rostoucímu zájmu rodin přizpůsobují své produkty cestovní kanceláře, hotely i další subjekty z cestovního ruchu. To se rozumí samo sebou. S ohledem na preference rodin to znamená rostoucí nabídku balíčků kombinujících pobyty u moře s poznáváním kultury a tradic jednotlivých evropských destinací.

Citovaný průzkum GlobalData z roku 2017 potvrdil, že absolutně největší zájem mají rodiny o klasickou letní dovolenou u moře. Na takto zaměřenou cestu se podle výsledků průzkumu chystalo 54 procent rodin. Na druhém místě šlo o návštěvy známých a příbuzných (34 procent), na třetím o městskou turistiku (28 procent). Do první pětice se vešly ještě cesty za sportem či dobrodružstvím (26 %), případně za kulturou (24 %).

Poptávka po aktivněji zaměřených cestách roste zejména u rodin z vyšší a střední třídy. U rodin s nižším disponibilním příjmem pak byla výraznější poptávka po návštěvách známých či příbuzných, což globálně souvisí i s fenoménem migrace pracovních sil – rodiny jezdí navštěvovat své živitele, kteří na delší dobu vycestovali do zahraničí za prací.

Jedním ze specifických rysů rodin jako účastníků cestovního ruchu je poptávka po pohodlí.

Jedním ze specifických rysů rodin jako účastníků cestovního ruchu je poptávka po pohodlí. Zmiňovaný průzkum ukázal, že pro 49,5 % rodin je komfort důležitým faktorem při výběru leteckého dopravce, při volbě ubytování je tento podíl dokonce 55,1 %. Turisté cestující bez dětí si na pohodlí tolik nezakládají – leteckou dopravu si dle tohoto kritéria vybírá 39,9 % z nich, ubytování pak 46,6 %. Tyto výsledky by měli při tvorbě a marketingové podpoře svého produktu samozřejmě zohlednit ti podnikatelé, kteří svými aktivitami cílí na rodiny s dětmi.

Trendy v poptávce

Jak už bylo naznačeno, jedním z nových trendů v poptávce rodin s dětmi je rostoucí zájem o cesty za poznáním cizích kultur, během kterých si děti prohloubí a rozšíří znalosti nabyté ve škole. Nemluvě o tom, že během takovýchto cest vznikají nezapomenutelné zážitky, které přispívají k prohlubování vztahů uvnitř rodiny.

Touha po zážitcích a po seznámení s jinými kulturami na jedné straně a poptávka po komfortu na straně druhé se logicky prolínají v rostoucí poptávce po okružních plavbách. Tento trend se podle GlobalData mezi rodinami ještě prohloubí v důsledku rostoucích vládních investic do dopravní infrastruktury, resp. do lepšího napojení přístavů na další druhy dopravy.

Kam rodiny cestují?

 Kam rodiny cestují?

Je-li řeč o rodinném cestování, nelze si nevšimnout ani sílícího fenoménu multigeneračního turismu. S tím, jak se průběžně v globálním hledisku zvyšuje kvalita života seniorů, roste počet případů, kdy se na cestu pospolu vydávají příslušníci více než dvou generací. Z pohledu podnikatelů je zajímavé, že multigenerační cestovatelé zůstávají v destinaci zpravidla déle, více utrácejí a rezervují si více pokojů než ostatní segmenty. V rámci multigeneračního cestování se rozmáhá fenomén, který společnost Virtuoso ve své zprávě 2019 Virtuoso Luxe Report nazvala „grampingem“. Tímto termínem označuje cesty, během kterých příslušníci tří generací tráví volný čas v campu či během outdoorově zaměřených výletů.

Možná poněkud překvapivým trendem, kterého si výzkumníci GlobalData všimli ve své zprávě o rodinném cestování, je rostoucí obliba dobrovolnického turismu jakožto menšinové formy cestovního ruchu. Ten je specifickým prostředkem, jak se důvěrněji seznámit s kulturou a tradicemi místních komunit a zároveň nástrojem k prohloubení sociální odpovědnosti dětí. Předpokladem pro rozvoj takto zaměřeného cestování je partnerství subjektů z cestovního ruchu s patřičně zaměřenými neziskovými organizacemi.

Společnost Virtuoso k uvedeným trendům přidává ještě jeden – cesty za rodinnými kořeny. Stále více rodin z různých koutů světa se podle této firmy vydává do míst, odkud přišli jejich předci. Mnohé rodiny tyto výlety spojují s genealogickým pátráním, které může rodinnému výletu dodat prvek jisté dobrodružnosti.

Bez zajímavosti není ani fakt, že do plánování rodinných dovolených jsou čím dál častěji přímo zapojovány děti. Jejich přání bývají zohledňována při výběru destinace, ubytování i programu.

Je logické, že uvedené trendy nejsou univerzální a na každém trhu rezonují s jinou intenzitou. Cílíte-li na české rodiny, nejspíš se s většinou těchto tendencí nesetkáváte – slunění na chorvatských plážích asi v dohledné době jen tak něco nenahradí. Máte-li ale v hledáčku rodinnou klientelu ze zámoří, s popisovanými tendencemi se už možná setkáváte. Nebo brzy budete…

Foto: Shutterstock.com


(Článek vznikl mimo jiné na základě dat poskytnutých agenturou CzechTourism.)

foto
Petr Manuel UlrychC.O.T. media
šéfredaktor časopisu COT a portálu iCOT.cz
petr.ulrych@cot.cz
 

Nejnovější články z rubriky Outgoing

Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Praha získá díky FlyArystan přímé spojení s Kazachstánem

Kazašská nízkonákladová společnost FlyArystan spustí od 12. června přímé spojení mezi Prahou a kazašským Aktau. Odlety Airbusu A320 pro 180 cestujících jsou plánované vždy v neděli, od 6. července přibude ještě čtvrteční let. Dopravce si Českou republiku vybral jako...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Ras Al Khaimah – emirát na špici

Ras Al Khaimah doslova znamená špička stanu. Tento emirát skutečně na mapě tvoří severní špičku Spojených arabských emirátů, s nimiž sousedí se všemi vyjma Abu Dhábí. Místo na špici má ovšem i z hlediska udržitelnosti a zážitků.

Číst více