
Mezinárodní svaz autobusové turistiky – RDA – se za dobu své více než 55leté existence rozšířil z německy hovořících oblastí snad do všech koutů Evropy, a dokonce i do zámoří. Mezi členy najdeme přes 3 000 členských firem a tisíce dalších přidružených organizací z více než 30 zemí. Tím se řadí RDA mezi největší organizace evropské turistiky.

RDA pravidelně informuje své členy o nových trendech a perspektivách v autobusové turistice, provádí výzkumy chování klientů autobusové dopravy, zjišťuje jejich potřeby, oblíbené destinace atd. Kromě pravidelných výjezdních zasedání v různých zemích Evropy pořádá RDA odborné semináře k různým tématům autobusové turistiky. Nejdůležitějším obchodním setkáním členů RDA je každoročně RDA workshop – setkání organizátorů autobusových zájezdů a dovolených, touroperátorů a zástupců mnoha evropských destinací, na který se letos počátkem srpna sjelo do Kolína nad Rýnem téměř 1 250 vystavovatelů z více než 30 zemí.

Početné české zastoupení reprezentovali na RDA především tradiční incomingoví touroperátoři, ale nechyběli ani zástupci hotelů, lázeňských zařízení nebo regionů. O kupní síle německých turistů a důležitosti 80milionového německého trhu pro náš incoming už toho bylo popsáno hodně. Pokud se však vloni téměř o 1 milion Němců více než v roce 2005 rozhodlo pro letní dovolenou, pak jistě stojí za to, bojovat o turisty sousední země, zvláště když patříme k nejlépe dosažitelným autobusovým destinacím v Evropě.
Mezi vystavovateli na českém stánku bylo i naše vydavatelství C.O.T. media. Potřebám českého incomingu významně přispívá zejména náš časopis Czech Traveloque, který každé 2 měsíce informuje touroperátory po celém světě o zajímavostech a novinkách v České republice a na Slovensku.
Zahraniční dovolené německých turistů 2006
1. Španělsko – (14 %)
2. Itálie – (7,3 %)
3. Rakousko – (5,8 %)
4. Turecko – (5,7 %)
5. Řecko – (3,1 %)
„Autobusové cíle“ německých turistů 2006
Itálie – (14,9 %)
Rakousko – (8,4 %)
Španělsko – (6,7 %)
Polsko – (6,2 %)
Francie – (4,4 %)
Chorvatsko – (3,7 %)
Maďarsko – (2,8 %)
Česká republika – (2,5 %)
Velká Británie – (1,4 %)
Švýcarsko – (1,7 %)
Zdroj: Reiseanalyse 2007
V Německu samotném nám ovšem vyrostl velký soupeř. Německo se již několik let snaží výrazně posílit incoming a domácí cestovní ruch. Tomu odpovídalo i složení vystavovatelů na letošním workshopu RDA. Německé regiony výrazně převyšovaly svou nabídkou ostatní evropské země.
Od roku 2000 trvale stoupá počet návštěvníků Německa. Počet přenocování se v Německu v roce 2006 oproti 2005 zvýšil o 2 % – v DCR na 298,5 milionů a v incomingu na 52,9 milionů. Německo je podle World Travel Monitor v současnosti druhou nejoblíbenější evropskou zemí při cestování za kulturou a historií – mezi hlavní důvody patří návštěvy muzeí a výstav. Druhým nejčastějším důvodem k návštěvě Německa jsou vedle dovolených obchodní cesty.
Text a foto: Petr Frindt