Produkty cestovního ruchu – Na jižní Moravě existují, nemá je ale kdo nabízet

Destinační managementy v jednotlivých regionech mají připravenou řadu klíčových produktů z různých oblastí, které mohou následně rozpracovat a v podobě balíčků nabídnout na trhu cestovní kanceláře a další komerční subjekty cestovního ruchu. Výjimkou není ani jižní Morava, kde se na tvorbu a rozvoj klíčových produktů zaměřuje Centrála cestovního ruchu – Jižní Morava. O jaké konkrétní produkty se jedná? Daří se jihomoravské centrále dostatečně motivovat komerční subjekty k využívání těchto produktů? A je o ně ze strany cestovních kanceláří vůbec zájem? Odpovědi na tyto otázky hledá následující text.

Nabídka zajímavých produktů z oblasti cestovního ruchu je na jižní Moravě stejně široká jako tematické oblasti, jež jižní Morava pomyslně spojuje. Určitě velmi důležitým tématem je pro jižní Moravu vinařská turistika, která jistým způsobem nahrazuje chybějící lyžařskou turistiku. Proto je na víno a všechno s ním spojené řada produktů zaměřena. Například v letech 2011 až 2014 vznikl ve spolupráci s dolnorakouskou organizací Weinviertel Tourismus GmbH projekt Otevřené sklepní uličky vyprávějí příběhy. Jeho cílem bylo vytvořit příhraniční turistický program s vazbou na Zemskou výstavu, která se v roce 2013 uskutečnila v Dolním Rakousku, a na vinařský charakter obou regionů. Vedle toho si kladl za cíl více zapojit sklepní uličky obou regionů do cestovního ruchu.

Díky projektu Po stopách moderny se zase podařilo vytvořit novou kulturní stezku spojující významné objekty jižní Moravy a Dolního Rakouska. Kulturní stezka turisty provede po místech spojených s nejvýznamnějšími osobnostmi, které přispěly k rozvoji evropské kultury v první polovině 20. století a vytyčovaly směr vývoje moderny. Jednotlivá zastavení představují tvorbu umělců a zároveň skýtají možnost nahlédnout do jejich soukromí, poznat místa, kde žili a pracovali. Hlavním partnerem projektu bylo Muzeum užitého umění ve Vídni, Moravská galerie v Brně a Europaforum.

 V letech 2011 až 2014 vznikl projekt Otevřené sklepní uličky vyprávějí příběhy

V letech 2011 až 2014 vznikl projekt Otevřené sklepní uličky vyprávějí příběhy

Pro všechny, kdo chtějí svá netradiční setkání rozšířit o novou dimenzi a odnést si z nich co nejtrvalejší zážitky, vybrala Centrála cestovního ruchu – Jižní Morava v projektu Netradiční místa pro netradiční setkání dvě desítky atraktivních míst. V propagačním letáku, podrobném katalogu a také prostřednictvím video spotů na webových stránkách je nabídla pozornosti pořadatelů společenských akcí. Netradiční místa pro netradiční setkání zavedou zájemce například do Valtic, k Brněnské přehradě, do brněnského podzemí, na Pálavu či na hrady Veveří nebo Bítov.

„Z nejnovějších projektů bych připomněla Živé prameny jižní Moravy, představující tištěnými propagačními materiály zahraničním trhům jižní Moravu jako místo k načerpání nové energie jak v nových místech klasické lázeňské péče, jako je Hodonín a Lednice, tak v místech využívajících nevyčerpatelného pramene zdraví ukrytého v jihomoravských vínech, ať už jsou konzumována nebo užívána k zábalům, koupelím a podobně,“ vyjmenovává ředitelka Centrály cestovního ruchu – Jižní Morava Zuzana Vojtová. Atraktivní cíl poznávací turistiky a místa i akce připomínající období napoleonských válek vrcholících na území dnešní České republiky v roce 1805 bitvou u Slavkova představuje projekt s názvem Morava napoleonská. Umožnil vznik podrobného tištěného průvodce s mapovými podklady, ale i trvale aktualizovaných webových stránek. Na letošní rok tým spolupracovníků Zuzany Vojtové pro cestovní kanceláře s velkým předstihem připravil produkt Po stopách moravských Lucemburků, provázející turisty místy spojenými s působením příslušníků lucemburské dynastie v roli moravských markrabat. To je jen několik z turistických produktů, jež na jižní Moravě v posledních letech vznikly. Centrála cestovního ruchu – Jižní Morava ale nabízí nejen k inspiraci i řadu dalších témat poznávací turistiky souvisejících s velkou koncentrací hradů a zámků, ale i památek moderní, především funkcionalistické architektury. Stranou nezůstávají ani příležitosti k relaxační turistice s nabídkou služeb lázní v Hodoníně a Lednici nebo třeba i moderních akvacenter, z nichž největší je Aqualand Moravia v Pasohlávkách, využívající místní zdroj termální vody.

Jižní Morava nemá nouzi ani o památky židovské kultury, a to hned na několika místech regionu, především v Boskovicích a v Mikulově, kde bylo v době působení rabiho Jehudy Löwa ben Becalela významné středisko židovské vzdělanosti. Další okruh témat a produktů se váže k technickým památkám a přírodním pozoruhodnostem, mezi nimiž dominuje rozsáhlý jeskynní systém Moravského krasu v těsné blízkosti Brna. Svoji přitažlivost mají i místa působení vynikajících osobností vědy, kultury i politiky. Za všechny zmíníme třeba objevitele zákonů genetiky Gregora Mendela, skladatele Leoše Janáčka či prezidenta T. G. Masaryka. „Zmíněné okruhy, mnohdy s uceleným propagačním instrumentáriem, jaké patří například k projektu Živé prameny jižní Moravy, jsme připraveni představit především českým incomingovým cestovním kancelářím, které mají vazby na zahraniční partnery. Jsou to většinou právě tyto kanceláře, které připravují nabídky do zahraničí. Často však mají zaběhlé partnery v regionu už z 90. let minulého století a mají tedy pocit, že vše funguje, jak má. Pokud se nám jejich zástupce podaří přesvědčit a zlákat na jižní Moravu v rámci některého fam tripu, jsou často mile překvapeni, co všechno a co nového region nabízí, ať už jde o nové turistické cíle, vinařské nabídky, nebo ubytování. Bohužel během jednoho tripu je možné navštívit jen malou část atraktivních cílů,“ uvádí Zuzana Vojtová. Podle ní existuje ale jen velmi málo cestovních kanceláří, které umějí nebo chtějí nabízet turistům zajímavosti v regionech. Ideálním partnerem pro jihomoravskou centrálu cestovního ruchu by byl incomingový touroperátor, který by sledoval vývoj v regionu soustavněji. „Často slyším, že v regionech nejsou odpovídající služby, není dostatek programové nabídky, chybí infrastruktura. Mnohdy je to ovšem tvrzení vycházející z neznalosti situace v regionu a také z velmi malé pozornosti, věnované přípravě takového programu. Důsledkem jsou pak přeplněné ulice a restaurace Českého Krumlova a poloprázdno na jiných atraktivních místech naší země,“ říká Zuzana Vojtová.

Výjimky se prý ale najdou. Příkladem může být jistá cestovní kancelář, která nemá problém prodávat po celou sezonu programy na jižní Moravě, trvající pět až devět dnů, především německým, rakouským a polským cestovním kancelářím. Jde přitom jak o poznávací cesty, tak o stále populárnější cykloturistiku i jinak profilované pobyty. „Jižní Morava v těchto programech nefiguruje jen jako místo levného ubytování, jídla a pití. Je představena jako pestrý region plný zážitků, hudby, jako kraj s přívětivou atmosférou. Proto mi nezbývá než vyjádřit přání, aby cestovní kanceláře v celé České republice vnímaly tyto řádky jako pozvání na jižní Moravu. V naší centrále najdou ruku podanou ke spolupráci. Rádi pomůžeme a budeme se věnovat každému, kdo bude chtít některý z našich produktů přeměnit v konkrétní nabídku turistických balíčků. Společně máme na to, představit naši republiku nejen jako zemi s nádhernou metropolí, ale také jako zemi kvetoucích a velmi osobitých regionů. Jižní Morava je nesporně jedním z nich,“ dodává Zuzana Vojtová.

Foto: CzechTourism

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více