Připravte se na tuzemské návštěvníky památek. Pomůžeme vám!

Vzhledem k tomu, že letošní léto bude především ve znamení domácího cestovního ruchu, dá se očekávat také zvýšený zájem o návštěvy památek. Ty jsou dlouhodobě jedním z hlavních motivů pro cesty Čechů po rodné hroudě. Pojďme si tedy připomenout, kdo a jak se na cesty za památkovými objekty vydává. Pomůže vám to třeba v zacílení marketingových aktivit.

Na úvod připomeňme, že za památkami a historickými místy cestuje vůbec největší část domácích turistů. Podle průzkumu společnosti Ipsos pro agenturu CzechTourism z roku 2017 je celkový roční potenciál tohoto produktu téměř 21,5 mil. osob (dospělých i dětí).

Graf 1 – Co je rozhodující při výběru místa návštěvy? (v procentech)

Graf 1 – Co je rozhodující při výběru místa návštěvy? (v procentech)

Zdroj: CzechTourism, Ipsos (n = 610)

Na cesty za památkami a historickými místy lidi ženou zájem o historii (43 %), touha poznávat krásy Česka (29 %), případně snaha poznávat nové věci (18 %). Památky lidé vyhledávají zejména pro jejich atmosféru, resp. estetickou stánku. Sami přiznávají, že konkrétní historická fakta či názvy si po návštěvě obvykle nepamatují. Mnozí navíc památky obdivují jen zvenčí, aniž by si kupovali vstupenky. Z jednotlivých druhů památek se největšímu zájmu Čechů těší zachovalé hrady a zámky či jiná panská sídla (97 %), památky světového dědictví, resp. památky zapsané na seznam UNESCO (93 %) a zámecké zahrady, parky a obory (92 %). Nejméně atraktivní jsou pro Čechy sakrální památky (66 %) a památky technické či industriální (67 %). Při výběru konkrétního místa je každopádně důležité, zda je možné v okolí navštívit i něco dalšího, roli hraje také historie či příběh daného místa. Na třetí příčce je pak cena.

Pozitivní je, že drtivá většina lidí se na takto motivované cesty vydává několikrát během roku. Zhruba 39 % vyjede 2–3× ročně, čtvrtina 4–5× do roka a 12 % realizuje dokonce 6–10 cest za památkami během jednoho roku. Jen 15 % Čechů absolvuje pouze jednu takovouto cestu ročně. Horší zpráva je, že se jedná spíše jen o krátké výlety. Asi 44 % respondentů uvedlo, že jejich cesty za památkami jsou jednodenní, 16 % dokonce přiznalo, že jde jen o krátké výlety, jež zaberou pouze část dne.

Graf 2 – Kde lidé hledají informace a které zdroje využívají (v procentech)

 Graf 2 – Kde lidé hledají informace a které zdroje využívají (v procentech)

Zdroj: CzechTourism, Ipsos (n = 1 001)

Potěšitelná je naopak informace, že jen 10 % lidí vyráží na cesty po památkách a historických místech osamoceně. Nejčastěji cestují ve dvojici s partnerem či partnerkou (45 %), třetina s partnerem či partnerkou a s dětmi. Panují přitom určité rozdíly mezi muži a ženami – ženy častěji než muži vyrážejí za památkami s rodiči či v doprovodu kamarádek nebo kama­rádů. Jen 3 procenta respondentů se na takto motivované cesty vydala organizovaně se skupinou. Nepřekvapí informace, že drtivá většina (87 %) cest probíhá po vlastní ose, jen 5 % je organizováno cestovními kancelářemi.

Hodláte-li se na segment turistů cestujících za historickým dědictvím České republiky zaměřit, měli byste vědět, že jejich rozhodnutí o cestě a jejím cíli bývá obvykle spontánní, tedy s maximálně několikadenním předstihem. Naopak jen 39 % lidí své cesty za památkami plánuje několik týdnů či měsíců předem.

Cesty za památkami lze kombinovat i s dalšími produkty. Šetření totiž ukázalo, že 67 % návštěvníků památek a historických míst se věnuje také rekreační turistice, 62 % regionální turistice, 30 % aktivně sportuje a 27 % vyjíždí na ozdravné pobyty (např. do lázní). V závěrečné zprávě k citovanému průzkumu se proto objevilo toto doporučení: „Návštěva kulturních památek, rekreační a regionální turistika mají společného jmenovatele a turisté je od sebe striktně neoddělují. V nabídce by tedy neměly chybět tipy na výlety kombinující od každého produktu něco tak, aby turistům nabídly komplexní a autentický zážitek.“

Foto: Shutterstock.com

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více