Připravte se na tuzemské návštěvníky památek. Pomůžeme vám!

Vzhledem k tomu, že letošní léto bude především ve znamení domácího cestovního ruchu, dá se očekávat také zvýšený zájem o návštěvy památek. Ty jsou dlouhodobě jedním z hlavních motivů pro cesty Čechů po rodné hroudě. Pojďme si tedy připomenout, kdo a jak se na cesty za památkovými objekty vydává. Pomůže vám to třeba v zacílení marketingových aktivit.

Na úvod připomeňme, že za památkami a historickými místy cestuje vůbec největší část domácích turistů. Podle průzkumu společnosti Ipsos pro agenturu CzechTourism z roku 2017 je celkový roční potenciál tohoto produktu téměř 21,5 mil. osob (dospělých i dětí).

Graf 1 – Co je rozhodující při výběru místa návštěvy? (v procentech)

Graf 1 – Co je rozhodující při výběru místa návštěvy? (v procentech)

Zdroj: CzechTourism, Ipsos (n = 610)

Na cesty za památkami a historickými místy lidi ženou zájem o historii (43 %), touha poznávat krásy Česka (29 %), případně snaha poznávat nové věci (18 %). Památky lidé vyhledávají zejména pro jejich atmosféru, resp. estetickou stánku. Sami přiznávají, že konkrétní historická fakta či názvy si po návštěvě obvykle nepamatují. Mnozí navíc památky obdivují jen zvenčí, aniž by si kupovali vstupenky. Z jednotlivých druhů památek se největšímu zájmu Čechů těší zachovalé hrady a zámky či jiná panská sídla (97 %), památky světového dědictví, resp. památky zapsané na seznam UNESCO (93 %) a zámecké zahrady, parky a obory (92 %). Nejméně atraktivní jsou pro Čechy sakrální památky (66 %) a památky technické či industriální (67 %). Při výběru konkrétního místa je každopádně důležité, zda je možné v okolí navštívit i něco dalšího, roli hraje také historie či příběh daného místa. Na třetí příčce je pak cena.

Pozitivní je, že drtivá většina lidí se na takto motivované cesty vydává několikrát během roku. Zhruba 39 % vyjede 2–3× ročně, čtvrtina 4–5× do roka a 12 % realizuje dokonce 6–10 cest za památkami během jednoho roku. Jen 15 % Čechů absolvuje pouze jednu takovouto cestu ročně. Horší zpráva je, že se jedná spíše jen o krátké výlety. Asi 44 % respondentů uvedlo, že jejich cesty za památkami jsou jednodenní, 16 % dokonce přiznalo, že jde jen o krátké výlety, jež zaberou pouze část dne.

Graf 2 – Kde lidé hledají informace a které zdroje využívají (v procentech)

 Graf 2 – Kde lidé hledají informace a které zdroje využívají (v procentech)

Zdroj: CzechTourism, Ipsos (n = 1 001)

Potěšitelná je naopak informace, že jen 10 % lidí vyráží na cesty po památkách a historických místech osamoceně. Nejčastěji cestují ve dvojici s partnerem či partnerkou (45 %), třetina s partnerem či partnerkou a s dětmi. Panují přitom určité rozdíly mezi muži a ženami – ženy častěji než muži vyrážejí za památkami s rodiči či v doprovodu kamarádek nebo kama­rádů. Jen 3 procenta respondentů se na takto motivované cesty vydala organizovaně se skupinou. Nepřekvapí informace, že drtivá většina (87 %) cest probíhá po vlastní ose, jen 5 % je organizováno cestovními kancelářemi.

Hodláte-li se na segment turistů cestujících za historickým dědictvím České republiky zaměřit, měli byste vědět, že jejich rozhodnutí o cestě a jejím cíli bývá obvykle spontánní, tedy s maximálně několikadenním předstihem. Naopak jen 39 % lidí své cesty za památkami plánuje několik týdnů či měsíců předem.

Cesty za památkami lze kombinovat i s dalšími produkty. Šetření totiž ukázalo, že 67 % návštěvníků památek a historických míst se věnuje také rekreační turistice, 62 % regionální turistice, 30 % aktivně sportuje a 27 % vyjíždí na ozdravné pobyty (např. do lázní). V závěrečné zprávě k citovanému průzkumu se proto objevilo toto doporučení: „Návštěva kulturních památek, rekreační a regionální turistika mají společného jmenovatele a turisté je od sebe striktně neoddělují. V nabídce by tedy neměly chybět tipy na výlety kombinující od každého produktu něco tak, aby turistům nabídly komplexní a autentický zážitek.“

Foto: Shutterstock.com

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Moravskoslezské Convention Bureau

Pro svou další událost si vyberte Ostravu a Moravskoslezský kraj

Nezaměnitelná atmosféra průmyslových lokalit, kvalitní služby a dostatečná kapacita činí z Ostravy a Moravskoslezského kraje ideální místo pro pořádání kongresů, konferencí i menších firemních a společenských akcí všeho druhu. Stačí si jen vybrat.

Číst více
Foto: Hradec Králové Region Convention Bureau

Královéhradecký kraj? Firemní akce od A do Z

Na pořádání konferencí, seminářů, workshopů, eventů či teambuildingů jsme tu my. A s námi v tom jede více než 50 partnerů z celého kraje! Společně vám vaši velkou i malou firemní akci připravíme na míru, a to včetně pestré nabídky doprovodných...

Číst více
Foto: Martin Peterka

Východní Morava – inspirující místo pro výjimečná setkání

Autentický region Východní Morava by se vám měl dostat do hledáčku míst, pokud hledáte opravdový zážitek pro své pracovní partnery. Jeho jedinečnost a pestrost pramení ze spojení oblastí – Kroměřížska, Slovácka, Valašska, Zlínska a Luhačovicka.

Číst více