Povídání o Alexandrii a Bulharsku

S panem Zdeňkem Markem, výkonným ředitelem cestovní kanceláře Alexandria, lze povídáním o Bulharsku, potažmo cestovní kanceláři Alexandria, která je naším největším touroperátorem na Bulharsko, strávit mnoho času. Na této straně naleznete alespoň několik témat s řadou zajímavých informací a několik úhlů pohledu nejen na tuto destinaci.

Jak hodnotíte loňskou sezonu a jak jste spokojeni s průběhem letošních prodejů?
Rok 2004 byl rekordním rokem pro naši společnost, a to jak pokud jde o tržby, tak o počty obsloužených klientů.
Jen do Bulharska s námi letecky odcestovalo více než 22 000 klientů. Zorganizovali jsme 190 charterových letů do Burgasu a Varny. Upevnili jsme tak výrazně pozici „jedničky“ na tuto destinaci v ČR. Průběh prvních měsíců v prodeji zájezdů na rok 2005 je opět velmi optimistický a již nyní je jisté, že zaznamenáme nemalý nárůst klientů. Podle našich očekávání se tak celkový počet českých občanů opět zvýší a poprvé by se mohl přiblížit počtu 100 000 turistů ročně, pokud mluvíme o letecké přepravě. Samozřejmě důležité bude, jak se budou vyvíjet prodeje v měsících, kdy se většina zájezdů prodává v akcích last minute, tedy hlavně v červnu a září. V těchto měsících je konkurence mezi destinacemi obrovská.

Co je výhodou a co naopak mínusem této
destinace?
Obrovskou výhodou je tradice, jen málokdo Bulharsko v minulosti nenavštívil. Klienti jsou velmi zvědavi, jak se tato země změnila. Řada jejich známých zde již byla, a tak jak platí v turistice – nejlepší reklama je živá reklama – mnoho z nich se vrátilo spokojeno a dovolenou zde doporučují. Druhou nespornou výhodou jsou ceny na místě, a to jak v obchodech, tak v restauracích, a tedy celkově ve službách. Momentálně je v tomto ohledu Bulharsko nejlevnější zemí pro Čechy v Evropě. Co se týká mínusu, tak je zde opravdový boj mezi touroperátory o ubytovací kapacity. Bulharsko nezaznamenává boom popularity jen v ČR, ale po celé Evropě, a to hlavně v Německu, Británii a Skandinávii. Takže hlavně v hotelových kapacitách obstojí jen velké a významné společnosti, které jsou schopny zaplnit větší kontingenty lůžek. Bulharsko v tomto připomíná Chorvatsko, kde je podobný problém, jen s tím rozdílem, že zde se ročně vystaví tisíce nových hotelových lůžek, na rozdíl od Chorvatska.

Dají se zde pozorovat určité trendy v poptávce zákazníků – klientů?
Samozřejmě. Vzpomínám si, jak ještě v druhé polovině devadesátých let byla drtivá většina klientů ubytována v soukromí. Postupně začali klienti vyhledávat hotelové kapacity a nyní jsou nejoblíbenější kategorií ubytování tříhvězdičkové hotely s bazény a s polopenzí, takže v tomto trendu se Bulharsko vyrovnalo okolním vyspělým turistickým destinacím. Bulharské Černomoří začíná přitahovat i klientelu ryze apartmánového typu s vlastním stravováním, která dosud trávila dovolenou hlavně v Chorvatsku a Itálii. Někdy je velmi obtížné jim vysvětlit, že v Bulharsku se opravdu nevyplatí vařit, že za stejnou cenu mohou jít do restaurace a že je lépe na dovolenou odcestovat letecky než vlastní dopravou. Na místě však nám již dají za pravdu.

Je zde poptávka i po jiných speciálních programech, např. jako agroturistika?
Český klient je v tomto směru hodně konzervativní. Agroturistika zatím příliš populární není, ale pokud vím, tak je stejná situace ve všech destinacích. Agroturistika je oblíbená spíše u jiných národů, tento styl turistiky mají v oblibě hlavně skandinávské země. Čas agroturistiky teprve přijde, a proto i my se na tento typ klientů již připravujeme. Orientujeme se nyní na speciální programy, jako například kombinace hory – moře, kdy klienti stráví jeden týden v překrásném pohoří Pirin, které je mimo jiné lokalitou zapsanou v seznamu UNESCO, a jeden týden u moře. Dále pořádáme poznávací zájezdy po Bulharsku nebo kombinace s pobytem v tureckém Istanbulu. Díky zrušení víz očekáváme speciálně o tento produkt velký zájem.

Zaregistroval jsme vaši nabídku na zimní zájezdy. Řada lidí však ani neví, že se v Bulharsku může
lyžovat…
CK Alexandria začala s pořádáním zájezdů do zimních bulharských středisek již v roce 1994 a jako jediná cestovní kancelář v ČR jsme udrželi kontinuitu až do dnešních dnů. Máte pravdu: když řeknete někomu, „jedu si zalyžovat do Bulharska“, tak minimálně zakroutí hlavou. Přitom lyžařské podmínky jsou zde fantastické. Speciálně střediska jako Bansko a Borovec se ničím neliší od svých alpských konkurentů. V posledních letech zde proběhla velká investiční činnost. Hlavně městečko Bansko je toho nejlepším příkladem. Máme velkou radost, že český lyžař, který je mimo jiné velmi náročný, tato místa objevil. Již nyní připravujeme rozsáhlou nabídku pobytů na rok 2006.

Je Bulharsko výhradně leteckou destinací?
Jsem přesvědčen, že ano, a čísla to také dokazují. Myslím si, že trend k letecké dopravě bude ještě sílit. My zájezdy vlastní dopravou a busem také organizujeme, ale našim klientům doporučujeme letecké zájezdy. Chceme zajistit komfortní dovolenou, ale za přijatelnou cenu, a to nám letecká přeprava umožňuje.

Proč si myslíte, že Češi až nyní znovu Bulharsko „objevili“?
Češi „neobjevili“ Bulharsko až nyní, ale postupně. Postupný roční nárůst zaznamenáváme nepřetržitě od roku 1998, ale vše potřebuje svůj čas. V Bulharsku musela proběhnout privatizace a následná rekonstrukce hotelových kapacit. Tím se zvýšila kvalita služeb. Logicky se také český občan chtěl podívat nejprve do míst, kam dříve nesměl, takže Bulharsko bylo až na dalším místě. Teď se ale situace obrátila a my jsme byli na ni velmi pečlivě připraveni.

Které místo v Bulharsku máte vy osobně
nejraději?
Já osobně preferuji klidnější místa, protože když už sem nejedu služebně, tak si chci odechnout. Mám rád atmosféru menších přímořských míst s místními rybáři, jako tomu je například v Lozeneci nebo Obzoru. Služby jsou zde také kvalitní, ale atmosféra poklidnější. Nejromantičtějším místem je pro mne však Starý Sozopol, kde vždy v první polovině září probíhá velký hudební festival Apolonia, který má neopakovatelnou atmosféru. Mám k Bulharsku velmi silný vztah. Studoval jsem zde vysokou školu a od roku 1985 se zde objevuji nepřetržitě. Velmi si vážím přátelského charakteru místních lidí.

Jak je to s propagací Bulharska v České republice?
Bulharská centrála cestovního ruchu zde bohužel nesídlí, a tak je i hodně na nás, abychom s propagací země pomohli. Každým rokem pořádáme speciální cesty pro novináře, vydali jsme knihu o Bulharsku, natočili profesionální dokument a celkově jsme v oblasti public relations velmi aktivní. Naše pomoc však nekončí jen v oblasti turistiky. Podporujeme místní bulharské spolky v České republice, sponzorovali jsme vydání knih bulharských autorů nebo výstavy fotografií s tematikou Bulharska, prostě se snažíme aby slova Alexandria – Bulharsko byla synonymum.

Jaké jste připravili novinky pro letní sezonu?
Nově jsme otevřeli charterové lety z Pardubic do Burgasu a poprvé také let z Ostravy a Brna do Varny, který tady moc chyběl. Klienti do Albeny a Zlatých Písků tak nebudou muset absolvovat dlouhý transfer z Burgasu. Výrazně jsme zvýšili nabídku hotelů se službami all inclusive, které se staly hitem minulé sezony. V naší nabídce se také poprvé objevila nejjižnější místa Černomoří – letoviska Carevo a Sinemorec. Na místě nestojíme, každým rokem přicházíme s něčím novým a klienti to od nás i očekávají.

-jak-

Nejnovější články z rubriky
Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/celyoturismu.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264

Warning: Attempt to read property "name" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/celyoturismu.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264


Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/celyoturismu.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/celyoturismu.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více