Pojišťovny po krachu Thomas Cook přitahují šrouby

Konec subjektu velikosti a renomé CK Thomas Cook (resp. Neckermann) by mohl za určitých okolností pořádně zamíchat kartami na outgoingovém trhu, teoreticky by se ale mohl také podepsat na (ne)ochotě pojišťoven pojišťovat cestovním kancelářím záruku pro případ úpadku. Případně na změně podmínek garančního fondu. Stane se tak?

Jeden z Murphyho zákonů říká, že končí-li novinový titulek otazníkem, odpověď je vždy ne. U perexů (tedy úvodních odstavců) už tato poučka neplatí beze zbytku. Někteří touroperátoři to již pocítili, další to nejspíš čeká. „Některým pojišťovnám se podmínky zajištění tohoto rizika na zajistném trhu zhoršily, tyto pojišťovny jsou tedy nuceny pojistné sazby pojištění záruky pro případ úpadku CK mírně zvýšit,“ říká například Patricia Lepšíková ze Slavia pojišťovny. A Štěpán Landík z ERV Evropské pojišťovny přitakává: „Velmi úzce spolupracujeme se všemi zajistiteli, kterých se úpadek CK Thomas Cook na evropských trzích podstatně dotkl, takže již zhruba tři měsíce pociťujeme tlak na růst cen zajistného. Jeho výše má zásadní vliv na pojistné, a proto jsme bohužel nuceni jej obecně navyšovat. V sazbách jde obvykle jen o desetiny procenta, protože i my se snažíme zahraničním zajistitelům neúnavně vysvětlovat, že české cestovní kanceláře patří svými hospodářskými výsledky k těm zdravějším v Evropě.“

Zástupci námi oslovených pojišťoven se ale zároveň shodují, že krach CK Neckermann neměl vliv na jejich přístup k cestovním kancelářím jako celku. „Stejně jako každý rok budeme uplatňovat individuální přístup ke každé cestovní kanceláři. Před jejím přijetím do pojištění se zaměříme na skutečně důkladnou analýzu hospodářské situace a také finanční stability konkrétní cestovní kanceláře,“ říká například Jan Marek z Generali Česká pojišťovna. A podobně se vyjadřují i ostatní. Pokud tedy snaha některého touroperátora pojistit se vyjde naprázdno, nemůže za to úpadek CK Neckermann, ale skutečnost, že pojišťovny vyhodnotily plány dané cestovní kanceláře jako nereálné a její hospodářské výsledky jako nedostatečné.

Podle Evy Svobodové z UNIQA pojišťovny se nicméně dá předpokládat, že trh bude nyní ostražitější. Už proto, že i ze strany zajišťoven lze očekávat přísnější postoj a detailnější zkoumání každého obchodního případu. „Navzdory tomu, že finanční škody spojené s úpadkem CK Thomas Cook / Neckermann jsou zdaleka nejvyšší v historii, věříme, že evropský trh cestovního ruchu tuto událost snadno absorbuje a z dlouhodobého hlediska bude i nadále stabilně fungovat,“ neskrývá optimismus Štěpán Landík a dodává, že je zřejmé, že vedle tlaku na růst zajistného vyvolá tento krach diskusi o systémech jištění zákazníků cestovních kanceláří. Politickým cílem pak podle něj bude, aby klienti byli v rámci nastavení pravidel v jednotlivých členských státech EU vždy 100% odškodněni, a to nejlépe bez použití peněz daňových poplatníků: „Právě v Německu je tato diskuse již v plném proudu. U nás doma jsme ji s předstihem absolvovali už před dvěma roky, kdy výsledkem byl vznik garančního fondu jako druhého stupně jištění zákazníků tuzemských cestovních kanceláří.“

Logicky se na mysl vkrádá dotaz, zda se události z podzimu loňského roku nějak podepíšou na podmínkách garančního fondu, tedy nástroje, který má sloužit k zajištění finančních prostředků pro úhradu takových nároků klientů cestovních kanceláří v úpadku, které by převýšily pojistné limity. Nabízí se například otázka, zda se zvýší suma, od které bude fond považován za naplněný. Původně se počítalo s částkou 50 mil. korun, loni byla tato suma navýšena o 10 milionů. Jenže to není z důvodu úpadku CK Neckermann, tato částka byla pracovní skupinou ke garančnímu fondu dohodnuta již loni v červnu – šlo o reakci na celkový růst tržeb za zájezdy. „Původní částka byla kalkulována pro celkový objem ve výši cca 25 miliard korun. Během roku 2019 však došlo ke značnému nárůstu tržeb za zájezdy a sdílené cestovní služby na cca 31 miliard korun, čemuž bylo nutné uzpůsobit také cílovou částku peněžních prostředků sdružených v garančním fondu,“ vysvětluje ředitelka odboru cestovního ruchu Ministerstva pro místní rozvoj ČR (MMR ČR) Renata Králová. Pro úplnost dodejme, že na účtu fondu je nyní dle informací MMR ČR víc než 60 milionů korun, přičemž k 16. lednu tohoto roku do fondu přispělo 735 z celkového počtu 863 cestovních kanceláří koncesovaných v České republice.

Pokud jde o další úpravy pravidel garančního fondu, cestovní kanceláře mohou být klidné. K případným změnám dojde až ve chvíli, kdy bude možné vyhodnotit praktické fungování garančního fondu. „Je třeba si také uvědomit, že každá změna pravidel si vyžádá novelu zákona o některých podmínkách podnikání a o výkonu některých činností v oblasti cestovního ruchu,“ upozorňuje Renata Králová. A dodává, že i v souvislosti s úpadkem CK Thomas Cook je možné konstatovat, že zajišťovací mechanismus cestovních kanceláří v České republice se jeví jako dostatečně obezřetný a zákazníci mají v případě zakoupení zájezdu u české cestovní kanceláře jistotu navrácení všech vložených finančních prostředků.

Foto: Shutterstock.com

foto
Petr Manuel UlrychC.O.T. media
šéfredaktor časopisu COT a portálu iCOT.cz
petr.ulrych@cot.cz
 

Autor

Nejnovější články z rubriky Outgoing

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Praha získá díky FlyArystan přímé spojení s Kazachstánem

Kazašská nízkonákladová společnost FlyArystan spustí od 12. června přímé spojení mezi Prahou a kazašským Aktau. Odlety Airbusu A320 pro 180 cestujících jsou plánované vždy v neděli, od 6. července přibude ještě čtvrteční let. Dopravce si Českou republiku vybral jako...

Číst více