Přestože je jízda na kole v Čechách třetí nejoblíbenější sport a kolo má asi každý druhý Čech, stávající prezentace pro cykloturisty se region od regionu liší, zejména kvalitou. Asi největší mezery má Česko v poskytování informací zahraničním cykloturistům na internetu. Společně připravovaný projekt Centra dopravního výzkumu, v. v .i., a Asociace turistických regionů (ATUR) s pracovním názvem Česko jede by měl situaci změnit.
Ing. Jaroslav Martinek, koordinátor rozvoje cyklistické dopravy v ČR (nebo též národní cyklokoordinátor), byl jmenován do funkce ministrem dopravy 22. 6. 2009. Rozhovor s ním připravujeme do dalšího vydání.
Kontakt: Jaroslav.Martinek@cdv.cz,
www.cyklostrategie.cz
|
Na konferenci v úvodu veletrhu BIKE Brno se na pozvání národního cyklokoordinátora Jaroslava Martinka z Centra dopravního výzkumu sešli zástupci regionů, destinačních managementů i neziskových organizací podporujících cyklistiku. První programový blok konference se zaměřil právě na cykloturistiku. Analýza stávající nabídky pro cyklisty z Česka i ze zahraničí nedopadla pro turistické prezentace krajů na internetu až na výjimky vůbec dobře a většina přítomných si to uvědomovala. „Je čas na další revoluci,“ připomněl Jaroslav Martinek motto ze závěru národní cyklokonference, která proběhla letos v květnu ve Špindlerově Mlýně.
„Měli bychom s tím něco dělat,“ prohlásil v úvodu svého vystoupení Aleš Hozdecký z ATUR. „Turistické regiony a destinace by měly být víc vidět. Měli bychom vytipovat TOP nabídky přibližně pro tři cílové skupiny konzumentů cykloturistiky a tyto cykloprodukty prezentovat. Kraje a regiony by se měly podílet na tvorbě nabídek, aktualizaci informací a jejich smysluplné propagaci, ne vydávat mapy – to by měly ponechat komerční sféře,“ zdůraznil. Jako ideální a zatím nedoceněné řešení se jeví společná internetová prezentace nabídky pro cyklisty za celé Česko. „Cyklisté jsou totiž oproti průměrnému turistovi internetově gramotnější,“ uvedla Jitka Vrtalová z portálu NaKole.cz: „Oproti 83 % cyklistů používá internet pouze 55 % lidí v obecné populaci. Za sebe mohu navíc říci, že do našeho bohatého archivu tištěných propagačních materiálů chodím tak dvakrát ročně.“ K celonárodní prezentaci je nutné spojit síly všech regionů ČR a vytvořit centrální datový sklad. Zkušenosti s takovým projektem, ovšem jen na úrovni středních Čech, zmínil Radomír Dvořák z o. p. s. Rakovnicko: „Bohužel jsme ale realizovali jen první, analytickou fázi projektu, na tu další, představující realizaci datového skladu a jeho využití, se již nedostalo. Projekt byl novým politickým vedením Středočeského kraje po volbách zastaven.“ Česko má několik zdařilých internetových prezentací, které nabízejí cyklistům to, co chtějí a potřebují, někdy i cizojazyčně. Zkušenosti s vytvářením takového portálu zmínila Jitka Mattyašovská z destinační agentury Vysočina Tourism. „Pro tipy na výlety na internetu připravujeme trochu jiné podklady než pro ty tištěné. Počítáme s tím, že internetové informace by měly být aktualizovány jednou za rok až dva,“ říká Jitka Mattyašovská. „Cyklistům hodně pomáhají i komentáře od těch, kdo trasu již projeli. Předávají si tak zkušenosti,“ dodává.
„Starostové často vybudují stezky, vyznačí cyklotrasy, ale ta hlavní práce následuje v marketingu, a to si ne vždy uvědomují,“ postěžovala si Renata Šedová z Cyklo&in-line království na Orlicko-Třebovsku. „Proto bychom chtěli být takovou laboratoří v terénu, která bude tuto situaci řešit dlouhodobě a koncepčně,“ dodává.
Z reakcí zástupců regionů bylo zřejmé, že situaci budou muset řešit; mnozí již na zlepšení cykloturistické nabídky pracují. Kvalitní cykloturistická prezentace Česku opravdu chybí. Zatímco zahraniční turistické centrály již český trh s nabídkou pro cyklisty oslovují, CzechTourism má dosud k dispozici jediný tištěný materiál, na dalším pracuje. Centrum dopravního výzkumu spolu s ATUR chce připravit projekt Česko jede do IOP a umožnit tak vytvoření komplexní nabídky s kvalitními produkty, která kromě cyklistů zahrne třeba i in-line bruslaře, vodáky a pěší turisty. Podobný koncept se osvědčil ve Švýcarsku (www.schweizmobil.ch ) a Švýcaři z něj stále profitují.
Text: Radka Žáková
Foto: Jitka Vrtalová
www.cyklostrategie.cz , www.NaKole.cz , www.plzenskonakole.cz