Podřízla vláda mexickému turismu větev?

Mexický cestovní ruch v uplynulých letech stoupal raketovou rychlostí k výšinám a očekávalo se, že do roku 2021 země překoná hranici 50 milionů příjezdů ze zahraničí. A to navzdory neutěšené bezpečnostní situaci. Jenže loni přišlo překvapivé rozhodnutí zrušit národní marketingovou agenturu a vše může být jinak…

Mexiko v praxi boří veškeré teorie o tom, že cestovní ruch se může rozvíjet jen v bezpečných destinacích. Přestože byl rok 2017 nejčernějším za posledních dvacet let, pokud jde o bezpečnost (v zemi došlo k 29 000 vražd, z nichž většina přišla na vrub bojům mezi drogovými kartely), cestovního ruchu se to prakticky nedotklo. Do Mexika předloni přicestovalo rekordních 39,3 mil. zahraničních turistů, tedy asi o 4,2 mil. více než v roce 2016. Tempo růstu cestovního ruchu dosáhlo vysoce nadprůměrné hodnoty – v Mexiku se počet turistů zvýšil o 12 procent, celosvětově přitom předloni turistů přibylo „jen“ 7 procent. Jen pro zajímavost: v roce 2017 bylo Mexiko šestou nejnavštěvovanější světovou destinací, zato v žebříčku Globálního indexu míru (GPI) mu patřila 140. příčka v rámci 163 sledovaných zemí světa…

Na růst jsou mexičtí podnikatelé v cestovním ruchu zvyklí, rekordních hodnot dosáhl tamní incoming (i co se týká příjmů) pátým rokem v řadě. Mimo jiné i díky změně kurzu mexického dolaru vůči americkému – mexická měna v roce 2016 oslabila o 30 procent, což bylo samozřejmě pro příjezdový cestovní ruch výrazným stimulem. Svoji roli sehrála také kampaň „Mi Mexico“, kterou mexický touristboard cílil na hispánskou menšinu v USA s cílem přimět její příslušníky k návštěvě země jejich předků. Z 34 milionů Hispánců na území Spojených států je 63 procent mexického původu. A zapomenout nesmíme ani na nemalé investice do dopravní infrastruktury, které byly motivovány snahou o lepší dostupnost turistických cílů. Činili se rovněž hoteloví investoři, díky kterým jen mezi roky 2015 a 2017 přibylo víc než 41 000 hotelových pokojů. Ubytovací kapacita rostla především v hlavním městě, v Cancúnu a v Los Cabos, přičemž nejvíce přibývalo pokojů v hotelech vyššího až luxusního standardu.

Mimochodem – názorným důkazem boomu turismu v Mexiku je žebříček návštěvnosti jednotlivých světových destinací sestavovaný Světovou organizací cestovního ruchu (UNWTO). V něm figurovalo Mexiko v roce 2013 na 15. příčce, o čtyři roky později bylo již šesté, když předhonilo i takovou turistickou velmoc, jakou je Turecko.

Zhruba polovina turistů (cca 18,5 mil.) zamířila v roce 2017 do Mexika letecky, oproti roku 2016 jich přibylo 9,9 procenta. Přibylo příletů z hlavního zdrojového trhu, tedy USA, ale také z Kanady, Argentiny, Kolumbie a z Velké Británie.

Ještě rychleji ale přibývalo těch, kteří přijížděli po zemi – zhruba o 17 procent! Podíl letecké a pozemní dopravy se tak ve struktuře mexického incomingu téměř vyrovnal. Počet turistů, kteří se do Mexika dopravili po moři, se meziročně zvýšil o 18,3 procenta.

Výhled do budoucna

Odhady hovoří o tom, že do roku 2021 by mohlo Mexiko překročit magickou hranici 50 milionů mezinárodních příjezdů ročně a stát se tak pátou nejnavštěvovanější destinací světa. A zatím poslední dostupné údaje hovoří o tom, že i v uplynulém roce se země vezla na přílivové vlně – od ledna do března 2018 navštívilo Mexiko rekordních 10,6 mil. zahraničních turistů, meziročně o 12,6 procenta víc. Jenže zda tomu tak bude i nadále, závisí na celé řadě faktorů. Vedle bezpečnostní problematiky třeba i na domácí a zahraniční politice. Není žádným tajemstvím, že po příchodu ­Donalda Trumpa do Bílého domu se vztahy USA a Mexika výrazně zhoršily. Jablkem sváru je zejména plot, který hodlá Trump vybudovat na americko-mexické hranici. Navíc za mexické peníze. A když si uvědomíme, že USA jsou pro Mexiko zdaleka nejdůležitějším zdrojovým trhem, je jasné, že jednoduché to mexické instituce odpovědné za rozvoj cestovního ruchu mít nebudou.

Graf – Příjezdy do Mexika v letech 2003–2017 (v mil. osob)

 Graf – Příjezdy do Mexika v letech 2003–2017 (v mil. osob)

Zdroj: UNWTO, zpracování vlastní

V úvahu je třeba vzít i nedávnou prezidentskou volbu v Mexiku. V prosinci loňského roku se úřadu ujal nový prezident Andrés Manuel López Obrador, bývalý starosta Mexico City. Tento levicový politik, mezi jehož předvolební témata patřilo i snižování závislosti Mexika na USA, vzbuzuje řadu otazníků. Jeho kritici se obávají tzv. vene­zuelského vývoje, který by zemi ekonomicky i v dalších segmentech vrátil o desítky let zpět. A že by to pro cestovní ruch neznamenalo nic dobrého, je nabíledni. 

Bude turismus zabit Mayským vlakem?

Ovšem potenciálně největší ránu zasadila nedávno mexickému turismu tamní vláda. Rozhodla totiž o zavření Tourism Promotion Council (CPTM), tedy marketingové agentury, která měla na starosti propagaci Mexika coby turistické destinace, a o zrušení jejích 21 zahraničních zastoupení. Její agenda přešla nově na velvyslanectví a konzuláty. Důvody jsou finanční. Z uspořených peněz (roční rozpočet agentury byl 295 mil. USD) bude částečně financován kontroverzní projekt Maya Train, tedy vysokorychlostní železnice o délce 1 500 km, která má do čtyř let protnout Yukatánský poloostrov. Mexická odborná veřejnost se obává, že se tento výpadek zahraniční propagace rychle podepíše na poklesu příjezdů ze zahraničí a tím pádem na propadu obsazenosti hotelů, cen a příjmů z cestovního ruchu. Podle některých odborníků se tento scénář již začíná naplňovat – server Mexiconewsdaily.com citoval prezidenta National Tourism Business Council Pabla Azcárraga, podle kterého došlo k propadu rezervací na letošní letní sezonu o 20–30 procent.

Připomeňme, že cestovní ruch je pro Mexiko jedním z klíčových odvětví – přispívá 8,8 procenta k HDP a dává práci 10 milionům lidí, v turismu tedy pracuje zhruba desetina Mexičanů.

Češi a Mexiko

Zajímá-li vás, kolik Čechů ročně vycestuje do Mexika, zklameme vás. Touto informací nedisponuje (resp. nezveřejňuje ji) ani mexický statistický úřad. Čeští turisté navíc nepotřebují pro cesty do Mexika víza, nelze tudíž použít ani tuto metriku. Dá se pouze odhadovat, že počty Čechů vyjíždějících do Mexika se pohybují v řádu tisíců, resp. od pandemie prasečí chřipky v roce 2009 se jen pomalu zvedají. Nepřekvapí informace, že nejčastějšími cíli českých turistů v Mexiku jsou Cancún a oblast Mayské riviéry. „Infrastruktura tu funguje velmi dobře, pláže jsou skvělé a hotely nabízejí vysoký standard za přijatelné ceny,“ komentuje Michal Kužel, majitel cestovní kanceláře America Tours. Pro tu však není Mexiko klíčovou destinací a více klientů do této země odveze v rámci zájezdů na zakázku, než katalogových.

 Většina českých turistů míří v Mexiku do Cancúnu či na Mayskou riviéru

Většina českých turistů míří v Mexiku do Cancúnu či na Mayskou riviéru
 

S ohledem na bezpečnostní situaci nedoporučuje naše ministerstvo zahraničních věcí cestovat do mexických států na hranicích s USA (Durango, Coahuila, Tamaulipas, Nuevo León, Sonora, Baja California Norte a Chihuahua) a do státu Michoacán. V platnosti je stále také doporučení dbát zvýšené opatrnosti při cestách do oblasti Cancúnu a Playa del Carmen na poloostrově Yukatán. Ministerstvo turistům doporučuje pohybovat se pouze v bezpečně střežených turistických zónách. Zvýšené opatrnosti mají turisté dbát i v hlavním městě Mexika. Michal Kužel z America Tours však Mexiko nepovažuje za extrémně nebezpečnou zemi. „Odedávna tu platí, že na turisty se během místních konfliktů ‚nesahá‘, protože jsou přínosem pro všechny, a kdyby přestali jezdit, trpí tím zase všichni,“ vysvětluje a dodává, že příkladem může být třeba Acapulco. O tom se sice můžete na některých zahraničních serverech dočíst, že tam turisty vystřídaly drogové kartely, podle Kužela ale platí, že pokud se držíte turistických tras a míst, je velmi nepravděpodobné, že se vám něco špatného přihodí. „Návštěva místních slumů je ale poukázkou na problém, tak jak to platí kdekoli jinde na světě,“ doplňuje jednatel America Tours. Návštěvu Mexika Michal Kužel dle svých slov vřele doporučuje, neboť se jedná o krásnou zemi se spoustou atrakcí. Tamní ceny jsou navíc v porovnání s USA a Kanadou velmi příjemné. „Jen bych doporučil samostatným cestovatelům napřed se naučit aspoň základům španělštiny, pokud chtějí opustit letoviska a vyrazit do vnitrozemí. Tam jim angličtina nevystačí,“ uzavírá Kužel.

Foto: Shutterstock.com

foto
Petr Manuel UlrychC.O.T. media
šéfredaktor časopisu COT a portálu iCOT.cz
petr.ulrych@cot.cz
 

Autor

Nejnovější články z rubriky Destinace

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Ras Al Khaimah – emirát na špici

Ras Al Khaimah doslova znamená špička stanu. Tento emirát skutečně na mapě tvoří severní špičku Spojených arabských emirátů, s nimiž sousedí se všemi vyjma Abu Dhábí. Místo na špici má ovšem i z hlediska udržitelnosti a zážitků.

Číst více