Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel
Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.
Cestovní ruch v roce 2014 tvořil necelá 3 % HDP České republiky a pracovalo v něm více než 225 000 osob. Celková spotřeba vnitřního cestovního ruchu na území ČR ve stejném roce dosáhla hodnoty 238 mld. Kč. Vyplývá to z aktuálních dat Satelitního účtu cestovního ruchu (TSA), která zveřejnil Český statistický úřad.
Cestovní ruch je na národní i regionální úrovni významnou ekonomickou činností. V roce 2014 podíl cestovního ruchu na tvorbě hrubé přidané hodnoty činil 2,7 procenta, k hrubému domácímu produktu české ekonomiky přispěl podílem 2,8 procenta.
Celková spotřeba vnitřního cestovního ruchu je souhrnným ukazatelem poptávky všech návštěvníků, kteří tráví svou dovolenou v Česku. Vyjadřuje celkový objem výdajů za cestovní ruch v národním hospodářství (tj. všechny výdaje realizované za účelem cestovního ruchu v České republice). V roce 2014 dosáhla hodnoty 238 mld. Kč, což bylo v meziročním srovnání o 1,5 procenta více.
Graf 1 – HPH a HDP cestovního ruchu a podíl v národním hospodářství ČR
Zdroj: Český statistický úřad, 2016
Příjezdový cestovní ruch z toho tvořil necelých 61 procent (144 mld. Kč), zbylé dvě pětiny generovali tuzemští návštěvníci prostřednictvím domácího cestovního ruchu (94 mld. Kč). Zahraniční návštěvník průměrně přinesl české ekonomice za každý den svého pobytu 2 270 Kč, český účastník cestovního ruchu utratil na den 510 Kč. Na první pohled patrný rozdíl je ovlivněn mnohem vyšším počtem jednodenních výletů u rezidentů, ale také českým specifikem trávení volného času v podobě chataření a chalupaření, kde náklady nebývají tak vysoké.
Počet cest a přenocování podle typu cestovního ruchu a kategorie návštěvníka v roce 2014 (v tis.)
Ukazatel | Počet cest | Počet přenocování | 2014/20131) | Počet přenocování | 2014/20131) | |||
Jednodenní návštěvníci | Turisté | Celkem | Jednodenní návštěvníci | Turisté | Celkem | Turisté | Turisté | |
Příjezdový CR | 16 518 | 10 649 | 27 166 | 103,0 | 103,4 | 103,2 | 36 216 | 104,0 |
Domácí CR | 46 646 | 29 412 | 76 059 | 101,1 | 100,7 | 100,9 | 106 606 | 103,5 |
Výjezdový CR | 2 748 | 7 393 | 10 141 | 102,3 | 97,0 | 98,4 | 48 078 | 95,1 |
1) Index změny v procentech
Zdroj: Český statistický úřad, 2016
Obecně však lze v obou skupinách návštěvníků pozorovat v posledních dvou letech pokračující pokles výdajů. V případě nerezidentů je to navíc dáno změnami ve struktuře návštěvníků. Českou republiku ve velké míře opustila ruská klientela, která byla z hlediska ekonomických přínosů jednou z nejvýznamnějších. Vysoké průměrné útraty Rusů navíc pozitivně násobila i nadprůměrná délka jejich pobytů (5,9 dne).
Ve struktuře spotřeby vnitřního cestovního ruchu převládaly v roce 2014 podobně jako v ostatních letech výdaje na zboží (30 %). Sem patří potraviny a nápoje zakoupené v obchodech, tabákové výrobky, oděvy a oblečení, oblíbeným sortimentem zůstalo i sklo, výrobky ze skla, keramika, porcelán a nezřídka luxusní zboží. Zahrnuty jsou v této kategorii rovněž útraty za pohonné hmoty.
Návštěvníci vynaložili nemalé finanční prostředky také na služby osobní dopravy (19%), stravování (19 %) a ubytování (18 %), přičemž položka ubytovací služby zahrnuje i tzv. imputované nájemné za druhé domovy. Marže cestovních kanceláří, agentur či průvodců tvořily ve stejném roce zhruba 3 procenta spotřeby vnitřního cestovního ruchu.
Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.
Po pandemii koronaviru lidé začali víc cestovat. Podle tabulek na portálu tourdata.cz, které vycházejí z dat publikovaných včera Českým statistickým úřadem, přijelo do tuzemských hotelů v letošním prvním čtvrtletí 2,8 milionu hostů. Tedy asi desetkrát víc než...
Asociace hotelů a restaurací ČR (AHR) ve spolupráci se společností Data Servis – informace zveřejnila výsledky vývoje tržeb v ubytovacích a stravovacích zařízeních za první čtvrtletí letošního roku. Z průzkumu vyplývá, že provozovatelé restaurací zažívají postupný návrat hostů na...