Ohlédnutí za veletrhem Czech Travel Market 2019

  • Prohlédnout galerii (14 fotografií)

Čtvrtý ročník mezinárodního odborného kontraktačního veletrhu cestovního ruchu Czech Travel Market se za účasti bezmála 180 vysta­vovatelů odehrál 30.–31. října tohoto roku na výstavišti PVA Expo v pražských Letňanech.

Veletrh proběhl podle zaběhnutého scénáře – stejně jako v uplynulých letech byl víc než čímkoli jiným informační, nákupní a prodejní příležitostí pro cestovní kanceláře a agentury, destinace, dopravce, hotely, poskytovatele služeb a další subjekty z oblasti cestovního ruchu. Letos bylo možno se setkat se 177 vystavovateli, počet odborných návštěvníků se vyšplhal na 1 048. Do Letňan letos pro informace zamířilo také 31 novinářů. A aby statistika byla kompletní, dodejme, že celkově se na veletrhu prezentovaly subjekty z 18 zemí světa.

Pořadatelé z ABF se při přípravě letošního ročníku veletrhu zjevně přidrželi hesla o tom, že co funguje, se nemění. Návštěvníky tak nečekala žádná závratná překvapení a i organizátoři mohli být spokojeni. A byli, jak dosvědčují slova generálního ředitele a místopředsedy představenstva ABF Tomáše Kotrče: „Zdařilý čtvrtý ročník potvrdil důležitou roli veletrhu Czech Travel Market na trhu cestovních kanceláří, agentur a dalších poskytovatelů služeb v cestovním ruchu. Jako čistě odborný a kontraktační veletrh zprostředkoval setkání téměř dvou stovek klíčových hráčů na českém trhu. Jsme rádi, že na veletrhu vždy přispíváme k prohlubování mezinárodních kontaktů a objevování nových obchodních příležitostí, ať už formou prezentačních stánků, tak prezentací a workshopů jednotlivých partnerů. Ve spolupráci s významnými institucemi, jako jsou CzechTourism, Ministerstvo pro místní rozvoj nebo Asociace cestovních kanceláří ČR, chceme i nadále posilovat obchodní vztahy mezi domácími a zahraničními odborníky, kterých jsme letos na veletrhu přivítali více než tisíc.“

[fotogalerie2]

Nezaujatému pozorovateli, pokud by se na tuto čistě odborníkům vyhrazenou akci nějakým záhadným způsobem dostal, by se možná mohl veletrh zdát jako podezřele poklidná akce, proti které je i filatelistická burza rušným místem. Jistě, s mumrajem panujícím na veletrzích určených široké veřejnosti se atmosféra na Czech Travel Market nedá srovnávat, ale to je pochopitelně dáno B2B charakterem akce, která má být především dějištěm obchodních schůzek mezi představiteli cestovních kanceláří a agentur a jejich dodavateli. A dlužno podotknout, že klidu pro jednání měli účastníci víc než dost, zejména pak během druhého dne, což některé trochu překvapilo. „Veletrh byl skvěle zorganizovaný. Vše probíhalo hladce a i pro nás jako zahraniční účastníky bylo vše snadné. Druhý den bohužel nebyl tak aktivní jako první a dokonce i vystavovatelé začali balit 2–3 hodiny před oficiálním koncem otevírací doby. Přesto jsme si veletrh užili a určitě ho budeme považovat za vydařenou B2B akci,“ uvedla například Corina Raducu z IATA. A podobnou reakci jsme obdrželi i od Jana Pohaněla, vedoucího Německé turistické centrály (DZT) pro ČR. Historicky první Německý workshop, který DZT na veletrhu uspořádala, se potýkal s asymetrickým rozložením návštěvnosti. „Schůzky byly rozloženy poměrně nerovnoměrně v čase – drtivá většina návštěvníků dorazila v první polovině workshopu, ve druhé nepřišel téměř nikdo. Tři němečtí vystavovatelé se účastnili i druhého dne veletrhu, kdy ale počet návštěvníků v porovnání s prvním dnem rapidně poklesl,“ konstatoval Jan Pohaněl. Přesto byl s premiérovou účastí Německa na Czech Travel Market spokojen: „Oceňuji velmi dobrou organizaci, vydařený koncept workshopové haly, solidní účast českých návštěvníků, vstřícnost pořadatelů i catering. Němečtí účastníci i čeští návštěvníci kvitovali dobrou organizaci workshopu i kvalitu schůzek, spousta z nich získala nové cenné obchodní kontakty.“

Je pravda, že předčasné opouštění veletrhů je v našich zeměpisných šířkách poměrně rozšířeným nešvarem a i v zahraničí za to bývají tuzemští vystavovatelé kritizováni. Kdo jednou přijde s funkčním řešením tohoto problému, toho aby pořadatelé veletrhů na rukou nosili. Minimálně v případě destinačních workshopů na Czech Travel Market by možná nebylo pro příště od věci zauvažovat nad použitím některého z on-line systémů plánování schůzek…

Ale zpět k programu. Jeho tradiční součástí byly i další workshopy, konkrétně chorvatský a slovenský. Druhého jmenovaného se zúčastnily dvě desítky slovenských poskytovatelů služeb, do Prahy přivezli (jak jim podmínky velely) komplexně zpracované cenové nabídky a zvýhodněné produktové balíčky. A Klára Badinková, ředitelka tuzemského zastoupení slovenského cestovního ruchu, byla po skončení akce spokojená: „Realizování takovéto formy pracovních jednání považujeme za relevantní a efektivní.“

Krom workshopů proběhla na veletrhu i tradiční série prezentací nových katalogů – nové nabídky se svým prodejcům rozhodly představit cestovní kanceláře AGL Travel, Orbis Link, America Tours a skupina Travel Family. A speciální seminář si pro účastníky připravila Asociace turistických informačních center ČR – představena byla nejen historie tohoto profesního svazu, ale zejména jeho aktuální činnost. A především pak skutečnost, že staré známé označení v podobě bílého „i“ v zeleném poli mohou nově používat jen certifikovaná turistická informační centra, neboť A.T.I.C. ČR se tento symbol podařilo zaregistrovat jakožto ochrannou známku.

Foto: -pmu-

foto
Petr Manuel UlrychC.O.T. media
šéfredaktor časopisu COT a portálu iCOT.cz
petr.ulrych@cot.cz
 

Autor

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Kvíz: Poznejte Česko – 5 tipů, které vám zpříjemní dovolenou

Jak dobře znáte Čechy a Moravu? Vyzkoušejte si náš kvíz! Nebojte se, není to nic těžkého. Správnou odpověď najdete vždy v nápovědě (článku) u každé otázky a po zodpovězení všech otázek v kvízu si můžete v klidu projít všechny odpovědi. Přejeme...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Vysoká návštěvnost hradů i zoo v Olomouckém kraji

Správci památek v Olomouckém kraji si zatím pochvalují prázdninovou návštěvnost, kterou pomáhá zvyšovat příznivé počasí i vyšší počet lidí trávicích letní dovolenou v ČR. Spokojeno je s počtem návštěvníků také vedení zoologické zahrady na Svatém Kopečku, která je nejnavštěvovanějším...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Nárůst poptávky u rezervačních portálů

Rezervační portály u domácích pobytů v současné době zaznamenávají až extrémní nárůst poptávky. Například Slevomat o uplynulém víkendu evidoval oproti předchozím letům trojnásobný zájem o ubytování, portál Hotel.cz pak v posledním červencovém týdnu zaznamenal nejvyšší návštěvnost a počet telefonických rezervací za...

Číst více