Niche tourism je celosvětově na vzestupu

Mezinárodní cestovní ruch v posledních letech neustále roste a překonává rekordy. Dle Světové organizace cestovního ruchu (UNWTO) v loňském roce stoupl počet příjezdů zahraničních turistů o 7 procent na 1,3 miliardy. A letošní rok má dle prognóz velkou šanci toto číslo překonat. Přestože většina lidí i nadále míří především na poznávací a pobytové dovolené, menšinové formy cestovního ruchu se stávají mnohem populárnějším a vyhledávanějším způsobem trávení volného času.

Niche tourism neboli výklenkový turismus – právě pod tímto pojmem se skrývají všechny netradiční, nové a specializované formy cestovního ruchu, jejichž popularita posledních několik letech roste. Přestože dovolenou u moře tradičně preferují až tři čtvrtiny turistů, nejsou nové formy cestování již tak marginální, jako tomu bylo v minulosti. Zájem o jednotlivé druhy turismu této kategorie se přitom liší nejen v rámci kontinentů, ale odlišné požadavky mohou mít i lidé z napohled blízkých zemí jednoho regionu. To je dáno jak kulturními a společenskými zvyklostmi jednotlivých národností, tak i skutečností, že netradičních forem turistiky je až neuvěřitelné množství. Umožňují totiž lidem s konkrétnějšími potřebami a užšími zájmy zažít tematickou dovolenou odpovídající jejich požadavkům.

Tradiční formy turistiky nadále vedou

Kde tedy končí individuálně pojatá dovolená a kde je již možné uvažovat o nové formě cestovního ruchu, se pokusila odhalit společnost GlobalData v rámci výzkumu Consumer Trends: Niche Tourism, jehož výsledky zveřejnila v loňském roce. Zúčastnilo se jej téměř 27 000 respondentů z 36 zemí světa, mezi nimiž byla zohledněna i Česká republika, z níž se do průzkumu zapojilo 705 lidí.

Jak ukázaly výsledky, v mezinárodním kontextu zájem o tradiční formy turistiky i nadále drtivě převažuje, jelikož 76 % respondentů se na dovolenou vydává kvůli odpočinku a relaxaci, 65 % cestuje za sluncem a mořem, 60 % respondentů se nejčastěji oddává městské turistice a podobný podíl (57 %) vyhledává zajímavé kulturní zážitky. Z netradičních forem cestování dle výzkumu roste zájem především o gastroturistiku, zdravotně orientovanou turistiku a wellness. Nejméně vyhledávaným způsobem trávení volného času je poté zejména nábožensky orientovaná turistika, kterou by si zvolilo pouze 22 % respondentů (podrobně v grafu 1). To je dáno skutečností, že tento segment cestovního ruchu formují a ovlivňují především muslimové se svými tradičními poutěmi do Mekky.
 

Dalšími netradičními formami cestovního ruchu může být např. turistika filmová, dobrovolnická, svatební, nákupní, lovecká, venkovská, vysokohorská, temná (návštěva míst spojených se smrtí či tragickou událostí), akční či z důvodu návštěvy sportovní události. Zájem o tyto formy se v globálních kontextu pohybuje pouze v jednotkách procent.

 
Poněkud očekáváným poznatkem může být skutečnost, že s přibývajícím věkem se zvyšuje u turistů touha po odpočinku, a to napříč různými národnostmi. Jako hlavní motivaci svých cest uvádějí tento důvod turisté z Jižní Afriky (87 %) a z Číny (86 %). Největší zájem o cesty do přímořských a exotických destinací byl zaznamenán především u turistů z východní Evropy (Polsko, Rusko, Ukrajina, Maďarsko). Moře a slunce však uvedla jako hlavní motivaci dovolené nadpoloviční většina respondentů ze všech zemích, které byly ve výzkumu zohledněny. Tedy s jedinou výjimkou. Tou se stali turisté z Japonska, jelikož podíl těch, kdo by preferovali dovolenou u moře, dosáhl pouze 23 %. Japonští turisté se při svých cestách obecně věnují spíše gastroturistice a poznávání kultury navštíveného místa. Za kulturou také mnohem častěji míří cestovatelé z Turecka (68 %) a většina z nich se z tohoto důvodu obvykle vydává do evropských metropolí.

A co tedy netradiční turistika?

Jednou z méně tradičních forem cestovního ruchu, který zažívá v posledních letech výraznější vzestup, je zdravotně orientovaná turistika. Dle analýzy World Travel Monitor společnosti IPK International se v roce 2016 v rámci tohoto segmentu uskutečnilo více než 11,4 milionu mezinárodních cest. Více než 70 % z nich přitom tvořily wellness a ozdravné pobyty. Hlavním zdrojovým trhem je v tomto případě Německo, následované Ruskem, Francií a Itálií. Výzkum GlobalData také potvrdil, že zájem o zdravotně orientovanou turistiku se výrazně zvyšuje s rostoucím příjmem, a to v průměru až o 15 %.

Graf 1 – Preferované způsoby trávení dovolené mezinárodních turistů (v %)

 Graf 1 – Preferované způsoby trávení dovolené mezinárodních turistů (v %)

Zdroj dat: GlobalData
Pozn.: Procentuálně vyjádřený podíl zahrnuje všechny odpovědi na kladné straně škály možností.
 

Mnohem menší zájem mají naopak evropští turisté o gastroturistiku, kdy touha poznávat regionální pochutiny motivuje v cestování pouhých 37 % Evropanů. Motivace cestovat za gastronomickými zážitky je dle očekávání mnohem vyšší u turistů z Asie, kde dosahuje nadpolovičního podílu kladných odpovědí těchto respondentů. Spíše na okraji zájmu zůstává u evropských cestovatelů také ekoturistika. Dovolenou zaměřenou na poznávání přírodních oblastí a chráněných území, a to s ohledem na místní obyvatele a životní prostředí, by si zvolilo pouze 28 % turistů z Evropy. Největší zájem o takovýto způsob trávení volného času naopak láká cestovatele z Malajsie (76 %), Číny (67 %) a Turecka (65 %).

Preference českých turistů

Pokud se podíváme na české turisty a jejich zvyklosti, lze říci, že kopírují světové trendy. Až 81 % z nich chce svou dovolenou strávit odpočinkem, přičemž 68 % Čechů se chce vydat do zahraničí za sluncem. „Většina našich klientů u nás hledá klasickou plážovou dovolenou. A to jak u bližších destinací, zejména u Středozemního moře, tak i v exotických destinacích,“ potvrdil výsledky analýzy tiskový mluvčí cestovní kanceláře Fischer Jan Bezděk. Z méně tradičních forem cestovního ruchu poté dle něj zažívají boom především plavby. „Stále oblíbenější jsou plavby na velkých lodích, u kterých roste zájem v desítkách procent. Je to celosvětově velmi rychle rostoucí odvětví cestovního ruchu a v poslední době mu přicházejí na chuť i Češi. Plavby jsou ideální možností, jak za poměrně krátkou dobu a velmi rozumné peníze poznat hned několik destinací,“ dodal mluvčí CK Fischer. S tím souhlasí i majitel cestovní kanceláře ESO travel Tomáš Cikán, dle kterého se celosvětově vydávají na různé typy plaveb až 4 % turistů. „U plaveb registrujeme největší nárůst. Loni jsme v tomto segmentu obsloužili víc jak 2 300 klientů a příštích letech čekáme další významný růst. Na druhou stranu je třeba říct, že plavby jsou segmentem, v kterém se také začíná projevovat overtourism se všemi svými dopady,“ doplnil.

Graf 2 – Přehled preferencí českých turistů při výběru dovolené (v %)

 Graf 2 – Přehled preferencí českých turistů při výběru dovolené (v %)

Naopak nejméně vyhledávanou formou cestovního ruchu je u Čechů nábožensky orientovaná či církevní turistika. Dle průzkumu GlobalData o ni má zájem pouhých 6 % z respondentů. Jedná se o dlouhodobý trend, který by však v následujících letech chtěl změnit např. projekt Církevní turistika. Doprovodné webové stránky totiž nabízejí přehled možností ubytování na farách, v klášterech a poutních domech či v dalších budovách patřících církvi po celé ČR, jež nemusí lákat pouze duchovně založené jedince, ale i rodiny s dětmi či skupiny. Česká republika je totiž sama o sobě poměrně bohatá na církevní památky, které by se mohly stát zajímavým produktem domácího cestovního ruchu.

Foto: Shutterstock.com

(Článek čerpá mj. z dat poskytnutých agenturou CzechTourism)

Nejnovější články z rubriky Outgoing

Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Praha získá díky FlyArystan přímé spojení s Kazachstánem

Kazašská nízkonákladová společnost FlyArystan spustí od 12. června přímé spojení mezi Prahou a kazašským Aktau. Odlety Airbusu A320 pro 180 cestujících jsou plánované vždy v neděli, od 6. července přibude ještě čtvrteční let. Dopravce si Českou republiku vybral jako...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Ras Al Khaimah – emirát na špici

Ras Al Khaimah doslova znamená špička stanu. Tento emirát skutečně na mapě tvoří severní špičku Spojených arabských emirátů, s nimiž sousedí se všemi vyjma Abu Dhábí. Místo na špici má ovšem i z hlediska udržitelnosti a zážitků.

Číst více