Německý marketing a jeho reakce na pandemii

Německo loni vykázalo podesáté v řadě rekordní výsledek v počtu příjezdů a přenocování zahraničních turistů. Od ledna do prosince registroval Spolkový statistický úřad téměř 90 milionů přenocování zahraničních hostů v ubytovacích zařízeních s nejméně deseti lůžky. Počet přenocování se tak meziročně zvýšil o 2,3 milionu, nebo o 2,6 procenta, chcete-li. A ještě v prvních dvou měsících tohoto roku to vypadalo, že se budou moci němečtí ubytovatelé těšit na pokračování tohoto trendu. Jenže pak přišla pandemie onemocnění COVID-19 a vše je jinak.

Pro dokreslení loňských statistik dodejme, že hlavním hnacím motorem německého incomingu byla Evropa – téměř tři čtvrtiny přenocování zahraničních turistů připadlo na vrub těm evropským, počet přenocování Evropanů v Německu se meziročně zvýšil o 4 procenta. Klíčovými zdrojovými trhy byly Nizozemsko, Španělsko, Švýcarsko, Polsko a Itálie. Shodou okolností čtyři z těchto pěti zemí patří k nejvíce postiženým aktuální vlnou koronaviru… Přenocování turistů z amerického kontinentu vzrostla o 2,6 procenta, jen z Asie byl počet přenocování po několika letech boomu o 2,2 procenta pod hodnotami roku 2018. A jen pro ilustraci – Češi loni v Německu realizovali 1,4 mil. přenocování. „Češi tak docílili již desátého rekordu v řadě. Tato skutečnost je důkazem toho, že obliba Německa jako dovolenkové destinace kontinuálně roste,“ komentoval tento výsledek Jan Pohaněl, vedoucí zastoupení Německé turistické centrály (DZT) pro ČR.

Na začátku letošního roku se ale před německým incomingem objevily nové výzvy. Petra Hedorfer, předsedkyně představenstva DZT, k tomu řekla: „Stále se musíme vypořádat s obtížnými ekonomickými podmínkami, slabším růstem v eurozóně, problémem brexitu, otevřenými obchodními konflikty, probíhající debatou o změně klimatu a nyní také s opatřeními zaváděnými v důsledku šíření koronaviru.“ K restrikcím ostatně přistoupilo i samotné Německo. Jsou v zásadě podobné jako u nás, a příjezdový cestovní ruch se tak v zemi prakticky zastavil. Dle propočtů německého svazu cestovního ruchu (DRV) je propad tržeb subjektů činných v cestovním ruchu za období od půlky března do konce dubna odhadován na 4,8 miliardy eur.

Na nastalou situaci samozřejmě reagovala také národní turistická centrála. Do druhé poloviny roku posunula všechny plánované marketingové aktivity, a to jak kampaně specifické pro jednotlivé trhy, tak i globální kampaně „German Summer Cities“ a „#WanderlustGermany“. „Přípravy by­ly již dokončeny, takže digitální obsahy ­kampaní pak mohou být spuštěny pomyslným ‚stisknutím tlačítka‘,“ uvedl Jan Pohaněl. Změn doznala také tematická kampaň „­Discover Beethoven!“ neboli „Objevte Beethovena“, kterou DZT připravila k 250. výročí narození tohoto hudebního skladatele. Mnohé z koncertů a dalších akcí, které byly naplánovány nejen do Beethovenova rodného Bonnu, ale prakticky do celého Německa, byly kvůli koronavirové pandemii odloženy na neurčito. Beethovenův odkaz a významné jubileum si tak mohou jeho obdivovatelé připomenout především prostřednictvím internetu. K tomu slouží stránky https://www.bthvn2020.de/en.

 Každoroční veletrh Germany Travel MartTM (GTM) pořádaný DZT, který byl plánován na květen 2020 v Rostocku, byl přesunut na květen 2021.

Výše řečené ovšem neznamená, že by marketéři DZT seděli doma se založenýma rukama. Centrála přišla s novou aktivitou: v době, kdy jsou uzavřeny hranice, spustila na všech svých sociálních sítích komunikační kampaň #DiscoverGermanyFromHome. Hlavním cílem je podle představitelů DZT „přinášet pro fanoušky inspirativní, empatický a zároveň informativní obsah zábavnou a interaktivní formou“. „Navzdory uzavření hranic zůstáváme aktivní,“ vysvětluje Petra Hedorfer. „Neustále se pohybujeme na více než 30 kanálech sociálních médií, abychom udrželi zájem o Německo jako turistickou destinaci, a to inspirativním a informativním způsobem. Zaměřujeme se na zábavné a interaktivní příspěvky. Kromě přímého kontaktu se zákazníky využíváme naše zavedené on-line nástroje k udržení aktivního dialogu s našimi partnery v německém a mezinárodním cestovním ruchu.“

Kampaň zahrnuje virtuální zážitkové formáty destinací v Německu ze všech 16 spolkových zemí a vyzývá k virtuálnímu objevování Německa jako turistické destinace, čímž posiluje kontakt s potenciálními návštěvníky Německa. Kromě zmíněného hashtagu #DiscoverGermanyFromHome používá kampaň také hashtagy, které jsou již v oběhu, jako je #staysafe, #stayathome nebo #traveltomorrow.

Foto: Shutterstock.com

foto
Petr Manuel UlrychC.O.T. media
šéfredaktor časopisu COT a portálu iCOT.cz
petr.ulrych@cot.cz
 

Autor

Nejnovější články z rubriky Destinace

Foto: Shutterstock.com

Míříte do Vatikánu? Nezapomeňte covidový certifikát

Vatikán bude od 1. října požadovat po lidech, kteří vstupují na jeho území, covidový certifikát. Informovala o tom agentura ANSA. Povinnost se bude týkat jak zaměstnanců a obyvatel Vatikánu, tak turistů. Výjimku budou mít pouze lidé, kteří do...

Číst více
Foto: Zermatt Bergbahnen AG

Švýcarsko má první autonomní kabinovou lanovku

Při pátrání po zajímavých technologiích v oblasti turismu, které jsou jedním z hlavních zářijových témat, jsme narazili na první autonomní – tedy bezobslužnou – kabinovou lanovku, která od prosince loňského roku funguje v oblasti Zermattu. Vzhledem k tomu, že...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Británie ruší semafor a zjednodušuje pravidla vstupu

S účinností od pondělka 4. října se zjednoduší pravidla pro vstup očkovaných zahraničních turistů do Velké Británie. Dosavadní cestovatelský semafor bude nahrazen jednoduchým seznamem „červených“ zemí a teritorií zmírní se požadavky na testování. Informoval o tom portál eTurboNews.

Číst více