Nabídka turistických produktů Plzeňského kraje se nezaměřuje jen na pivo

Mezi hlavní lákadla Plzeňského kraje a především pak města Plzně patří určitě prohlídka pivovaru Plzeňský Prazdroj a souvisejících expozic věnovaných pivovarnictví. Ne náhodou se tyto atrakce loni staly nejnavštěvovanějším místem Plzeňského kraje. Ale kraj může turistům nabídnout mnohem víc než jen výlet do historie pivovarnictví. Toho jsou si vědomy instituce působící v oblasti cestovního ruchu, a výsledkem je řada zajímavých turistických produktů, tiskovin a dalších propagačních materiálů, které mají podpořit zájem turistů.

Už v únoru roku 2011 odstartoval projekt Plzeňského kraje, který si kladl za cíl zvýšit informovanost o turistické nabídce plzeňského regionu, prodloužit sezonu a zvýšit počet návštěvníků. Již samotný jeho název „Do Plzeňského kraje za přírodou, tradicemi a gastronomií“ vyjadřoval, jaké atributy budou stát v centru pozornosti. Během dvouletého projektu se podařilo vytvořit a distribuovat tři nové propagační produkty cestovního ruchu: Šumava = zelená střecha Evropy, Živý folklor Chodska a Pivo = zlatý poklad Plzeňského kraje. Vznikly tištěné propagační materiály – mapy, brožury, image publikace, multimediální prezentace a propagační předměty, jež byly cílovým skupinám distribuovány prostřednictvím médií, internetu, informačních center, propagačních akcí a veletrhů cestovního ruchu.

„Jasný cíl – zlepšit kvalitu a dostupnost informací o nabídce cestovního ruchu v regionu, a zvýšit tak informovanost potenciálních i stávajících návštěvníků Plzeňského kraje o nabídce cestovního ruchu regionu se nám podařilo splnit,“ uvedl po ukončení projektu v roce 2013 náměstek hejtmana pro oblast školství, sportu, kultury a cestovního ruchu Plzeňského kraje Jiří Struček s tím, že za významný multiplikační efekt považuje prodloužení sezony v kraji a zvýšení celkového počtu návštěvníků. Díky projektu se podařilo vytvořit ojedinělý propagační produkt Turistickou mapu Šumavy a Českého lesa, kde byla Šumava prezentována jako kompaktní turistická destinace. Do té doby byla obvykle samostatně prezentována jižní část Šumavy na území Jihočeského kraje a severozápadní část Šumavy patřící Plzeňskému kraji. Vhodným doplněním pro zvýšení atraktivity „zelené střechy Evropy“ se stal Turistický průvodce Šumava, Český les a bavorské příhraničí, který nabídl 24 doporučených turistických tras pro různé cílové skupiny – pěší, cyklisty, lyžaře či vodáky všech věkových kategorií, ale také pro rodiny s dětmi i zdravotně handicapované. Krásu a jedinečnost šumavské přírody představila image publikace Šumava, Český les a bavorské příhraničí, v níž její autoři chtěli atraktivními fotografiemi z různých ročních období, krátkými úvodními texty ke každé kapitole a celkovou mapkou Šumavy oslovit především zahraniční návštěvníky.

Zaměřeno na západočeské baroko

V příštím roce bude stát v centru pozornosti národní kampaně agentury CzechTourism baroko. Plzeňský kraj nezahálí a již začátkem letošního roku vytvořil jedinečný projekt Západočeské baroko, který navazuje na regionální linii 9 týdnů baroka, jež byla součástí projektu Plzeň – Evropské hlavní město kultury 2015.

 V Mariánské Týnici bylo otevřeno Centrum baroka

V Mariánské Týnici bylo otevřeno Centrum baroka
 

Ale nezůstává pouze u letních barokních slavností, je pojat komplexně. „Kromě pořádání výstav, hudebních akcí či ohňostrojů jsme již vydali několik publikací, propagačních tematických materiálů, barokní recepty, připravují se barokní cyklotrasy a celý projekt je zaštítěn webovým portálem www.zapadoceskebaroko.cz,“ popisuje vedoucí oddělení cestovního ruchu odboru kultury, památkové péče a cestovního ruchu Krajského úřadu Plzeňského kraje Ilona Šnebergerová. Unikátní je i Centrum baroka, které vzniklo v Mariánské Týnici a má sloužit jak návštěvníkům, tak badatelům. V celkovém kontextu příštího roku tedy úspěšně předesílá projekt Západočeské baroko národní kampaň agentury CzechTourism pro rok 2017.

Filmová zastavení s Policií Modrava i Jamesem Bondem

Vedle toho se Plzeňský kraj se vydal i cestou propagace unikátních míst spojených s filmem. „Filmová turistika je v poslední době velice oblíbenou a Plzeňský kraj nabízí téměř nevyčerpatelnou škálu míst právě s filmy či seriály spojenou. A právě tato tematika rozšířila širokou nabídku produktů,“ připomíná Ilona Šnebergerová. Oddělení cestovního ruchu vypracovalo tematické okruhy vedoucí po filmových a seriálových místech, a každý návštěvník si tak může připomenout oblíbené kultovní scény a postavy přímo v daných lokalitách. „Na našem webu www.turisturaj.cz si každý filmový fanda s nadšením zahraje poznávací hru filmových míst v kraji. Dále byl spuštěn webový portál filmovamista-pk.cz, který interaktivně a rozsáhle představuje všechna místa s filmem a seriálem spojená,“ dodává Ilona Šnebergerová. Portál zároveň odkazuje na vytvořené filmové okruhy, pomocí interaktivní mapy představuje realizované filmy a prozkouší filmové a seriálové vědomosti návštěvníků.

Již druhá řada seriálu Policie Modrava, která se právě teď objevuje na televizních obrazovkách, zavádí diváky znovu do malebného prostředí Šumavy a Plzeňský kraj opět spolupracoval na natáčení. Z této spolupráce vzešla i cykloturistická mapa Kašperských Hor a okolí s popisem pěší a cyklistické trasy po místech natáčení seriálu. V souvislosti s touto mapou byly také vytvořeny totožné video trasy Po stopách Policie Modrava. Zároveň byla na základě seriálu natočena dvě videa Po stopách Policie Modrava představující místo natáčení jako turistický cíl. Ještě tento měsíc budou představena další čtyři krátká videa. Prezentace kraje dále probíhá pomocí netradičního spotu ve stylu akčních honiček Jamese Bonda, který touto formou přiblíží nejkrásnější místa a zákoutí v kraji. „Jak je vidět, Plzeňský kraj není jen turistů ráj. Je i rájem filmařů,“ dodává Ilona Šnebergerová.

Gastronomickou turistiku podpořily brožury

Mezi turistickými produkty Plzeňského kraje nesmí chybět ani propagace gastronomie a pivní turistiky. Brožura Pivní stezky a Mapa pivovarů a turistických cílů Plzeňského kraje zvýšila informovanost domácích i zahraničních návštěvníků o nabídce gastronomické (gurmánské) turistiky. Stezky i mapa provádějí zájemce celým Plzeňským krajem po malých i větších pivovarech a přibližují vhodné trasy v jejich blízkosti s ohledem na poznávání zajímavých klasických i netradičních turistických zajímavostí. Brožura i mapa vznikly v několika jazykových mutacích – angličtině, němčině, francouzštině, ruštině, holandštině a také italštině.

Projekt kladl velký důraz i na tradice, a to především na folklor Chodska. Vznikla tedy image publikace Chodska s atraktivními fotografickými snímky a stručnými popisky vždy ve dvou jazykových verzích. K doplnění obrazu o této specifické oblasti Plzeňského kraje posloužilo multimediální CD/DVD – Živý folklor Chodska. Kromě toho vznikla i všeobecná multimediální prezentace o Plzeňském kraji, kterou využila agentura CzechTourism při prezentacích v zahraničí.

Z dalších úspěšných projektů jmenujme například Mapu hudební historie Plzeňského kraje a východního Bavorska. Jde o ojedinělý propagační materiál, který přibližuje příhraniční území z pohledu nejen hudebního místopisu se stručným nástinem dějin hudby jednotlivých regionů, ale zahrnuje i přehled významných festivalů a výrobců hudebních nástrojů. Projekt s názvem Svatební den v Plzeňském kraji a bavorském příhraničí: romantika i dobrodružství má zase za cíl nalákat páry ať už k návštěvě, nebo uspořádání svatební obřadu na známých i netradičních místech v kraji a příhraničí. Velmi žádaným výstupem je podle Ilony Šnebergerové i CD Cyklotoulky Šumavou a Bavorským lesem, které obsahuje sérii pořadů o putování na kole po Zelené střeše Evropy, a je cykloturistům inspirací k poznávání tohoto území.

V popředí zájmu Adolf Loos

Přípravě turistických produktů se vedle Plzeňského kraje věnuje i příspěvková organizace Plzeň – TURISMUS. Od loňského roku vyvíjí svůj pilotní produkt cestovního ruchu, a tím je prohlídkový okruh v bytech s interiéry navrženými architektem Adolfem Loosem. „Loni jsme zpřístupnili veřejnosti čtyři byty s rekonstruovanými interiéry. Nebyl to lehký úkol, protože město Plzeň vlastní jen dva byty, další dům spravuje Západočeská galerie a dům Brummelových byl vrácen blízkým příbuzným původních majitelů. Aby bylo možné tyto byty vůbec zpřístupnit, museli jsme se domluvit s ostatními vlastníky, že budou provozovány na společném prohlídkovém okruhu a pod jednotnou značkou,“ popisuje zástupce ředitelky Plzeň – TURISMUS Kristina Štěpánová. Ve spolupráci s odborníky proškolili zástupci Plzeň – TURISMUS průvodce pro tři prohlídkové trasy a navrhli cenovou politiku. Zároveň začaly práce na tvorbě značky Adolf Loos Plzeň, což obnášelo výtvarnou soutěž na vizuál a logo, vytvoření tiskovin a celé sady upomínkových předmětů. „Vedle toho vznikly webové stránky Adolf Loos Plzeň, které byly v letošním ročníku prestižní soutěže Zlatý středník oceněny druhým místem. Jedním z nejtěžších úkolů pak představovalo vybudování rezervačního systému pro individuální prohlídky, který musel být propojen s rezervačním systémem města. Následoval vánoční dárkový voucher a jako třešnička na dortu společná zlevněná vstupenka na všechny tři prohlídkové trasy,“ dodává Kristina Štěpánová.

 Plzeň rozvíjí svůj projekt Adolf Loos Plzeň

Plzeň rozvíjí svůj projekt Adolf Loos Plzeň  
 

Vedle toho se Plzeň – TURISMUS zaměřuje i na prohlídky města, určené nejen individuálním turistům, ale i skupinám. „Letos jsme je navíc obohatili o tematické kostýmované prohlídky určené milovníkům historie i rodinám s dětmi,“ dodává.

Do budoucna by se podle Kristiny Štěpánové měla příspěvková organizace Plzeň – ­TURISMUS zaměřit i na nabídku dalších produktů pro rodiny s dětmi. Kampaň Plzeň pro děti, která právě probíhá hlavně v sousedních regionech, propaguje nabídku společné rodinné turistické vstupenky do čtyř nejoblíbenějších turistických cílů pro děti – plzeňské zoologické zahrady, do science centra Techmania, DinoParku a do Muzea loutek. „V rozvoji tohoto produktu budeme pokračovat i v dalším období,“ slibuje Kristina Štěpánová.

Dále rozvíjet chce Plzeň – TURISMUS i svůj pilotní projekt Adolf Loos Plzeň, který by měl být do budoucna propojen s širší turistickou nabídkou v lokalitě, kde se byty vyskytují. Důležité bude navázání na nabídku občerstvení nebo propojení s kulturními programy dalších institucí. „Nejen v tomto smyslu bychom rádi do budoucna zlepšili komunikaci s privátní sférou působící v oblasti cestovního ruchu,“ zdůrazňuje zástupkyně ředitelky Plzeň – TURISMUS.

V poslední době zaznamenávají v Plzeň – ­TURISMUS příznivý trend – cestovní kanceláře se při pořádání zájezdů do Plzeňského kraje nesoustřeďují už jen na pivní turistiku, ale program cest chtějí obohatit i o jiné zážitky. Zajímavé jsou pro ně prohlídky katedrály sv. Bartoloměje nebo Velké synagogy, vítají také kostýmované tematické prohlídky. I do budoucna by se podle Plzeň – TURISMUS měla nabídka turistických produktů v Plzni ještě dále rozšiřovat. „Nápadů je spousta, ale k realizaci vede dlouhá cesta. Pro nás je velmi důležitý průmyslový potenciál města i okolí. To je jedna z věcí, které jsou na Plzeňsku výjimečné,“ uzavírá Kristina Štěpánová.


Foto: Thinkstockphotos.com, Plzeň – Turismus


Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více