MMR: Incoming a městský turismus ožijí na podzim

Foto: Petr Manuel Ulrych Ministryně Klára Dostálová na včerejší tiskové konferenci Foto: Petr Manuel Ulrych

Pokud jde o výjezdový a domácí cestovní ruch, letní turistická sezona se vydařila. Mimo jiné díky řadě podpůrných programů a zákonu „lex voucher“. Tak by se dalo lakonicky shrnout, jak se včera na tiskové konferenci za děním v cestovním ruchu ohlédli představitelé ministerstva pro místní rozvoj, agentury CzechTourism a další subjektů.  S rozjezdem incomingu se počítá na podzim, přispět k tomu mají plánované kampaně v zahraničí. Systém voucherů pak má stimulovat městský turismus.

Zcela v souladu s očekáváními byla končící letní turistická sezona především ve znamení domácího cestovního ruchu a outgoingu. Subjekty činné v těchto segmentech turismu vykázaly vesměs dobré výsledky. K těm podle ministryně pro místní rozvoj Kláry Dostálové přispěla podpora, které se oboru dostalo od státu prostřednictvím Ministerstva pro místní rozvoj (MMR) i dalších resortů. „Cestovní ruch se nám podařilo udržet nad vodou,“ pochválila ministerstvo v titulku následné tiskové zprávy Dostálová.  Přes programy vyhlášené MMR směřovalo do podpory turismu 8,5 mld. korun, uvedla. Cestovní kanceláře a agentury přitom podle jejích slov při započítání prostředků od dalších resortů získaly celkovou finanční injekci ve výši 1,6 mld. korun, zprostředkovány jim prý také byly úvěry a záruky ve výši 697 mil. korun. „Dále si cestovní kanceláře a cestovní agentury zpětně uplatnily ztrátu za zdaňovací období roku 2020 v celkové výši 133,9 milionu korun,“ dodala ministryně.

Pro cestovní kanceláře podnikající ve výjezdovém turismu byl významným podpůrným nástrojem zákon „lex voucher“. I díky této podpoře jsme byli podle ministryně v uplynulých „covidových“ měsících svědky úpadku jen zhruba 20 cestovních kanceláří. Činných jich je na trhu aktuálně asi 620, dalších 217 má pozastavenou činnost a s jejím obnovením čeká na vhodnou dobu. „Nenaplnily se tak pesimistické scénáře o hromadných úpadcích v sektoru, které se v minulosti objevovaly,“ řekla Dostálová

To, že systém státem garantovaných voucherů cestovním kancelářím pomohl, na tiskové konferenci potvrdil finanční ředitel CK Fischer Aleš Vítek. Drtivou většinu voucherů již prý tato cestovní kancelář vypořádala  – zhruba 60 procent bylo použito k nákupu nových zájezdů, ve 40 procentech si klienti vzali zpět peníze. U voucherů, které dosud nebyly uplatněny či proplaceny, je tomu prý tak kvůli nereakci zákazníků na výzvy od cestovní kanceláře. Poukazy podle Vítka také pomohly „pročistit vzduch“ a změnit chování zákazníků. „Poprvé od začátku pandemie se teď lidé nebojí rezervovat dopředu,“ uvedl Vítek a dodal, že hlavním požadavkem při nákupu zájezdů je nyní flexibilita, pokud jde o případné změny termínů, aranžmá apod.

Čechy lákaly neobjevené skvosty a lázně

Pokud jde o domácí cestovní ruch, ve většině regionů panuje s výsledky letní sezony spokojenost. I díky kampani Neobjevené skvosty, s kterou přišla agentura CzechTourism, se turisté ve větší míře vydávali na dříve trochu opomíjená místa. Podle ředitele národní turistické centrály Jana Hergeta bylo cílem ulevit destinacím, kde už cestovní ruch v posledních letech začínal přesahovat únosnou míru, a v tomto ohledu byla kampaň úspěšná. Nevyužit ovšem zůstal během této  letní sezony potenciál Prahy a dalších větších měst. Skomírající městský turismus proto hodlá MMR podpořit systémem voucherů. O náklady s ním spojené, které by se měly vyšplhat zřejmě na půl miliardy korun, by se měl úřad rovným dílem podělit s krajskými městy. Plán počítá s tím, že podpořeny by byly pobyty o délce minimálně jedné a maximálně šesti nocí, výše podpory by byla 500 Kč za noc. Zatím ale není jasné, kdy bude systém spuštěn. „Čekáme na nejvhodnější termín,“ uvedla Dostálová a vysvětlila, že v situaci pozvolna rostoucích počtů nakažených by ministerstvo spuštěním systému nechtělo přispět k další pandemické vlně.

Za úspěšný označuje ministerstvo i další svůj voucherový systém. Totiž ten, který byl spuštěn v rámci programu COVID-Lázně. „Jsem ráda, že se i díky naší podpoře podařilo udržet české rodinné stříbro, což jsou právě lázně. Program lázeňských voucherů je totiž velice úspěšný. K 10. září 2021 bylo vygenerováno přes 128 tisíc voucherů z celkových možných 185 tisíc pro letošní rok. Z tohoto údaje, stejně tak jako ze zpětné vazby od lázní i jejich klientů, je vidět, že je zájem o lázeňské vouchery i nadále vysoký a významně pomáhá přílivem tuzemských hostů nahrazovat výpadek zahraniční klientely v  lázních,“ zhodnotila ministryně Dostálová. „Stále hledáme další cesty, jak pomoci, například prodloužením dočasného rámce pro podporu lázní, o kterém jednáme s Evropskou komisí,“ dodala.

Incoming na obrat k lepšímu stále čeká

Přestože domácí cestovní ruch dosahoval na řadě míst rekordních hodnot, je jasné, že bez zahraničních turistů se Česko neobejde. A není žádným tajemstvím, že incoming patří mezi pandemií nejvíce postižené segmenty turismu. To na na svém vlastním příkladu demonstroval prezident České unie cestovního ruchu Viliam Sivek. Na včerejší tiskové konferenci ovšem vystupoval spíše jako podnikatel, hoteliér. Uplynulý rok a půl označil za nejsložitější období v 32leté historii podnikání. Sáhnout musel mj. k redukci počtu zaměstnanců (zhruba na čtvrtinu) a k uzavření části hotelů, přičemž některé jsou uzavřeny dodnes. „Kdybych nemohl čerpat z dotačních titulů Ministerstva pro místní rozvoj a Ministerstva průmyslu a obchodu, pověsil bych nejspíš letos v lednu podnikání na hřebík,“ uzavřel Sivek.

V zájmu objektivity je třeba ale dodat, že zdaleka ne všechny subjekty činné v příjezdovém turismu jsou s podporou ze strany státu spokojeny. O tom, jak situaci vnímají například představitelé incomingových cestovních kanceláří a agentur sdružených v Asociaci cestovních kanceláří ČR, jsme informovali před pár dny v samostatném článku. Argumentují mimo jiné tím, že lex voucher pomohl pouze outgoingovým touroperátorům. Pomocí pro incomingové operátory prý nebyly ani další programy (COVID-Lázně, COVID-Ubytování či COVID-Školy v přírodě), za konkrétní a cílenou pomoc v zásadě nepovažují ani ministerstvem zmiňované úvěry či možnost odepsat si ztrátu z předchozího období.

S oživením příjezdového turismu počítají zástupci ministerstva, agentury CzechTourism či Letiště Praha v průběhu letošního podzimu. Přispět k tomu má série kampaní v celkové hodnotě 35 milionů korun. Na globální úrovni půjde o listopadovou online kampaň České tradice se zvláštním zaměřením na advent a Vánoce, globální zásah by měla mít také kampaň zaměřená na MICE. Nová letecká spojení má podpořit integrovaná kampaň naplánovaná pro Izrael, Itálii, Francii, Španělsko a Skandinávii. Především na německém, polském, slovenském, rakouském a nizozemském trhu se bude Česko na podzim prezentovat jako lyžařská destinace. V plánu je rovněž kampaň na podporu lázeňství, která je připravena pro Izrael, Německo, Rakousko a další trhy. „Připravujeme také kampaň, v níž budou české světoznámé osobnosti z řad sportovců, hudebníků nebo zpěváků propagovat naši zemi v zahraničí,“ doplnil Herget. Jednou z prvních vlaštovek v Ambassador Programu je spolupráce s houslistou Pavlem Šporclem, o které jsme detailněji psali již dříve.

S daty pomůže eTurista

K dalšímu rozvoji cestovního ruchu v Česku by měla přispět nová strategie na roky 2021-2030, kterou připravilo MMR a která Česko pojímá jako SMART inovativní destinaci v čele Evropy. Strategie mimo jiné počítá s rozvojem systému sdílení dat a informovanosti mezi veřejným, soukromým a neziskovým sektorem. K tomuto cíli již vedou některé konkrétní aktivity. „Společně s MMR pracujeme na projektu eTurista, který by měl podnikatelům usnadnit povinné administrativní procesy. Zároveň přinese téměř okamžitý přehled o počtu turistů, kteří do země přijedou. Provozovatelé ubytovacích zařízení musejí nyní odesílat data o ubytovaných hostech zvlášť cizinecké policii, Českému statistickému úřadu a místní poplatky za něj vykázat finanční správě obci. Teď už bude stačit jen jedno klinutí,“ řekl Jan Herget.

Autor

Nejnovější články z rubriky Asociace

Foto: Shutterstock.com

Spor o podporu incomingu: zakopou ACK ČR a MMR tomahawk?

Jedno z tradičních klišé říká, že o peníze jde až v první řadě. Mediální přestřelka, která se v posledních týdnech strhla mezi Asociací cestovních kanceláří ČR a Ministerstvem pro místní rozvoj, tuto úvahu podporuje. Zároveň ale relativizuje. Přestože jádrem sporu...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Vznikne nová norma pro online platformy pro rezervaci ubytování?

Mezinárodní organizace pro normalizaci (ISO) zvažuje vytvoření nového pracovního bodu, jehož účelem by byl vznik normy pro online platformy pro rezervaci ubytování vedoucí ke standardizaci jejich provozu.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Jakou budoucnost plánují politici cestovnímu ruchu, hotelnictví a gastronomii?

Rozhodujete se, komu v nadcházejících parlamentních volbách dát svůj hlas, i podle toho, jakou budoucnost plánují jednotlivé strany pro obor, který vás živí? Pomoci vám může anketa, kterou mezi lídry politických stran a uskupení provedla Asociace hotelů a restaurací...

Číst více