Mezinárodní projekt WelDest rozvoj destinace zdraví a pohody

Projekt WelDest byl úspěšně dokončen a jeho výstupy jsou nyní volně dostupné veřejnosti. Tento dvouletý projekt, financovaný Výkonnou agenturou pro vzdělávání, audiovizi a kulturu (EACEA), si kladl za cíl vytvořit rozvojový rámec, který je určen orgánům veřejné správy, organizacím destinačního managementu i soukromým podnikatelským subjektům pro komplexní rozvoj destinací cestovního ruchu, které se zaměřují na péči o zdraví a pohodu návštěvníků, tzv. health and well-being (H & WB) destinace.

Dalším cílem projektu bylo identifikovat, resp. zesílit potenciál podnikatelských příležitostí v cestovním ruchu a posilovat inovace základních zdravotních a wellness služeb v rámci rozvoje destinace. Při rozvoji H & WB destinace se nejedná jen o podporu a rozvoj lázeňství nebo zdravotního cestovního ruchu, ale i o celkový přístup k destinaci ze sociálního pohledu. Tento pohled zahrnuje jak vnímání destinace ze strany návštěvníků, tak ze strany místních obyvatel. Sběr primárních dat od turistů byl realizován s respondenty z Rakouska, Finska, Německa, České republiky a Spojeného království. Otázky byly zaměřeny na motivaci hostů k návštěvě H & WB destinací a na služby, které hosté považují za nejdůležitější k naplnění svých potřeb.

 Výzkum s aktéry cestovního ruchu byl proveden prostřednictvím řízených rozhovorů s manažery působícími v cestovním ruchu na všech úrovních, regionálními developery, hotelovými manažery a s dalšími důležitými osobami podílejícími se na sestavení nabídky služeb, které dohromady vytvářejí H & WB destinace. Výzkum byl zaměřen na určení role, kterou H & WB v současnosti hraje v takto zaměřených destinacích a jakou roli bude hrát v budoucnosti.

Podle výzkumu je nejdůležitější kompetencí pro manažera znalost očekávání návštěvníka, komunikace a rozeznání tzv. mezery na konkrétním trhu. Ve vztahu k rozvoji destinace pro zdraví a pohodu je nejdůležitějším aspektem jednotná značka. Klíčová zjištění posílila potřebu kombinace odbornosti a dovednosti jak ve vztahu k léčení se širší péčí o zákazníka, tak k úrovni a rozsahu poskytovaných služeb cestovního ruchu. Faktory, jako jsou pověst destinace, přírodní a vytvořené prostředí, místní produkty (lokální gastronomie, eventy, kultura), jsou velmi důležité pro koordinaci všech aktivit v rámci jedné destinace v kontextu spolupráce a partnerství mezi veřejným a soukromým sektorem s cílem efektivního organizačního zajištění řízení destinace cestovního ruchu.

Z provedeného průzkumu bylo zjištěno, že typickým hostem H & WB destinace je žena ve věku 21–30 let s bakalářským stupněm vzdělání. Pokud host přemýšlí o H & WB dovolené, za klíčové slovo považuje hlavně relaxaci. Aby si destinace získala takového hosta, musí disponovat kvalitními službami, zejména službami wellness a přátelským personálem. Nejčastějšími důvody pro trávení dovolené v H & WB destinaci jsou únik před každodenním stresem a duševní osvěžení. Destinaci k návštěvě doporučili ženě nejčastěji přátelé nebo si zjistila informace o destinaci na internetu. Hlavním důvodem pro návštěvu H & WB destinace je zlepšení zdraví, následované určitou reputací či image destinace.

Pod pojmem udělat něco pro své zdraví si host představuje nejčastěji relaxaci a hýčkání prostřednictvím lázeňských služeb. Ze služeb a aktivit nejvíce oceňují hosté nabídku saun, bazénu a páry. Na druhém místě je pak atraktivní prostředí. Nejčastější potřebou pro výběr zdravotní a pohodové dovolené je únik před každodenním stresem včetně potřeby duševního osvěžení.

Hlavním výstupem projektu je elektronická kniha „Developing a Competitive Health and Wellbeing Destination“, která přináší jak významné teoretické koncepty a výsledky výzkumu projektu, tak i praktická doporučení pro aktéry v destinaci, doplněná případovými studiemi přinášejícími tzv. best practices. Součástí elektronické knihy je sebehodnoticí nástroj určený pro destinace, které chtějí zhodnotit svůj potenciál v oblasti podpory zdraví a osobní pohody svých návštěvníků, a které chtějí identifikovat své silné stránky, slabé stránky nebo nedostatky v rozvojovém procesu. Akademické instituce nebo organizace cestovního ruchu mohou také využít návrh kurzu (školení), který je součástí výstupů projektu na téma rozvoj destinace cestovního ruchu se zaměřením na podporu zdraví a osobní pohody svých návštěvníků. Oba výstupy – sebehodnoticí nástroj a návrh kurzu – jsou dostupné pomocí odkazu na straně 2 elektronické knihy, která je k dispozici ke stažení zdarma na www.weldest.blogspot.com

www.weldest.blogspot.com 

Název projektu: Health & Well-being in Tourism Destination (WelDest)
Číslo projektu: 527775-LLP-1-2012-1-FI-ERASMUS-ECUE
Poskytovatel dotace: Evropská komise – Výkonná agentura pro vzdělávání, audiovizi a kulturu (EACEA)
Příjemce dotace: Turku University of Applied Sciences (Finsko), University College Birmingham (Velká Británie), FH Joanneum – University of Applied Sciences (Rakousko), University of Applied Science in Eberswalde (Německo), Institute of Hospitality Management (Česká republika)
Termín řešení projektu: 1. 10. 2012 – 30. 11. 2014
Řešitelský tým za VŠH: Donna Dvorak, M. A., Mgr. Věra Fišerová, Ing. Lucie Plzáková, Ph.D.

  

Donna Dvorak M.A.Vysoká škola hotelová
tajemnice katedry hotelnictví pro anglické studijní obory
dvorak@vsh.cz
Ing. Lucie Plzáková Ph.D.Vysoká škola hotelová
odborná asistentka katedry cestovního ruchu
plzakova@vsh.cz

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více