×

Velká cena cestovního ruchu 2021/2022 začíná. Přihlaste svůj projekt.

Metody v cestovním ruchu: 5x proč

Zdroj: Travelbakers V prvním dílu seriálu představujeme metodu 5x proč Zdroj: Travelbakers

Stále více se do „praktického“ cestovního ruchu dostávají metody, které nám pomáhají definovat problémy, analyzovat a hledat vhodná řešení. Proto jsme se s Travelbakers rozhodli, představit během třídílného „článku na pokračování“ metody, které používáme a které využívají pracovníci v cestovním ruchu měst, destinací nebo informačních center. Dnes si představíme metodu „5x proč“.

Metody se velmi často dělí na ty, které pomohou definovat problém (v praxi nám pomáhají se shodnout na tom, co je naše výzva, jaký problém chceme v cestovním ruchu řešit), výzkumné metody (  např. při zjišťování uživatelských potřeb), analytické metody ( pracujeme s daty, analyzujeme, třídíme, prioritizujeme) a návrhové metody ( navrhujeme řešení a prototypujeme).

Metoda „5x proč“

Tuto naši oblíbenou metodu aplikujeme nejčastěji při prvních setkáních se starosty, vedoucími a hlavními managery. Díky této metodě docházíme k definování hlavního problému, který je mnohdy skryt „hlouběji“. Metoda pochází z automobilky Toyota a podle tvůrců metody je klíčové odpovědět si pětkrát na otázku: ”Proč?”. Je to jednoduchý způsob, jak objevit skutečný problém, a tak i vhodné řešení přímo šité na míru.

Jak ideálně pracovat s metodou

  • Vytvořte tým lidí, kteří metodu znají a jsou s ní natolik seznámení, že jsou schopní objevit příčinu problémů a vyberte jednoho facilitátora.
  • Problém jasně popište a napište ho na viditelné místo, např. na flipchart.
  • Položte si otázku začínající na “Proč?” – např. “Proč tento problém nastal?”, “Proč se děje to, co se děje?”
  • Svou první odpověď zapište a následně si opět položte další otázku “Proč…” a dále tento bod opakujte minimálně pětkrát.
  • Na konci můžete pozorovat, že často z hlavní příčiny počátečního problému se stal problém povrchový, nikoliv jádro problému.
Zdroj: Shutterstock.com

Doporučení pro práci s metodou

1. Při odpovídání se snažte být co nejvíce přesní, konkrétní a vycházejte z faktů a svých znalostí, získaných informací, vyvarujte se „domněnkám“.
2. Ve většině případů stačí zeptat se 5x. Pokud však stále nevíte správnou příčinu, zeptejte se znovu a postup opakujte.

Modelový příklad

Náš subjekt musí tisknout mnoho tiskovin.

Proč?

Protože tiskoviny chtějí členové

Proč chtějí členové tiskoviny?

Protože chtějí mít na provozovně vlastní materiály.

Proč chtějí mít vlastní materiály?

Protože pro zřizovatele je to jasný důkaz, že se dělá nějaká aktivita.

Proč je to jasný důkaz, že se dělá nějaká aktivita?

Protože je to hmatatelné, lze „to“ vzít na radu atd.

Výsledkem je, že letáčky se tisknou ne pro členy, ale spíše pro zřizovatele. S tímto zjištěním můžeme dále pracovat.

Chcete vědět více?

Přečtěte  článek zde: https://buffer.com/resources/5-whys-process/ nebo se přihlaste na kurz Travelbakers – Nové metody v cestovním ruchu (www.travelbakers.cz)

Metoda 5x proč slouží jako základní přístup k tomu, abyste se ponořil hlouběji do příčin řešeného problému. Přejeme, ať si metody osvojíte a využíváte ve prospěch cestovního ruchu.

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Petr1888 / Wikimedia Commons (CC BY-SA 3.0)

Úspěšná misie poličského muzea – příklad hodný následování

Dlouhodobým cílem Městského muzea a galerie Polička je přibližovat dětem z mateřských školek, žákům i studentům témata z historie, národopisu či umění.  V době „covidové“, kdy bylo pro školy i školky náročnější vydat se do muzea, obrátili gard. Místo zvaní...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Vysočina West: Pelhřimovsko má nově destinační společnost

Turistickou nabídku Pelhřimovska začíná propagovat nová organizace destinačního managementu Vysočina West. Ve spolku mají zastoupení čtyři největší města regionu i podnikatelé v cestovním ruchu. Novinářům to řekl předseda představenstva Martin Ecler, který je zároveň ředitelem městské organizace...

Číst více
Foto: CCRJM

Jižní Morava díky influencerům oslovila půl milionu lidí

Centrála cestovního ruchu – Jižní Morava vsadila v loňském roce na spolupráci s cestovatelským portálem Worldee. V rámci kampaně „Nestůj, cestuj“ pozvala na jih Moravy trojici influencerů a nabídla jim prezentaci zaměřenou na příběhy lidí, kteří tvoří jedinečnost tohoto...

Číst více