
Letošní TOURFILM v Karlových Varech představil to nejlepší, co vzniklo v oblasti videa, webových stránek a CD-ROMů s tematikou cestovního ruchu téměř ve všech koutech světa. 37. ročník zaznamenal rekordní účast 713 titulů ze 135 zemí světa! Karlovarský festival nastoupil novou cestu, rozšířil se jak programově, tak i délkou trvání pro karlovarskou veřejnost (5. – 9. 10. 2004).
Mezinárodní televizní tvorba prožívá obrovský boom, který vyplývá z narůstajícího zájmu ze strany televizních diváků o cestovatelské filmy. To vytváří předpoklad pro stále větší počet specializovaných programů o cestování. Mezi přihlášenými zahraničními filmy jsme zaznamenali zvýšený počet titulů, které představovaly turistické atraktivity České republiky.
Velkou dynamiku prožívá soutěž multimédií – webových stránek a CD-ROMů. Právě touto formou probíhá hlavní komunikace cestovního ruchu. Technický vývoj, grafika i způsob zpracování zaznamenaly od minulého festivalu veliký pokrok.

Tour Region film 2004
Zajímavá čísla účasti v domácí soutěži TOUR REGION FILM – 76 filmů a 77 multimédií naznačují velký zájem o tuto tvorbu v České republice. Právě spojení obou festivalů do Karlových Varů umožnilo přímé srovnání národní a zahraniční tvorby, a to jak v oblasti videa, tak i v oblasti webových stránek a CD-ROMů. Díky tomu se zadavatelům i tvůrcům daří přiblížit našemu publiku nejnovější zahraniční trendy a ovlivnit tak úroveň dalších prezentačních materiálů. Hlavním cílem festivalů je pomoc českým tvůrcům a zadavatelům dostat filmy s tematikou cestování do takové kvality, aby se prosadily do zahraničních televizí.

Tourforum
Letošní odborný program zaměřila agentura CzechTourism na prezentaci své strategie propagace cestovního ruchu pro rok 2005. Zároveň představila její zástupkyně francouzský turistický trh.
Generální ředitel pražské pobočky McCann Ericsson Jan Binar a ředitel CzechTourism David Gladiš seznámili přítomné s výsledky první televizní reklamní kampaně České republiky v zahraničních médiích. Tato kampaň probíhala v první polovině května 2004 a byla součástí prezentace České republiky jako nového člena EU. Společnost McCann Ericsson vyrobila spot, který byl ve třech různých verzích celkem 1 500krát odvysílán na televizních stanicích CNN, BBC, Eurosport, Discovery a National Geographic. Podle následného průzkumu byla tato kampaň na poměry v oblasti televizní reklamy nebývale úspěšná. Ze vzorku 8 000 respondentů z 10 zemí, kteří kampaň viděli a pamatují si ji, se 81 % respondentů spot líbil, 72 % si ho spojilo s pohodou a krásnými místy a 66 % respondentů uvažuje o České republice jako o místě pro strávení své příští dovolené. Dle odhadů by tato kampaň měla znamenat navýšení příjezdového turistického ruchu v ČR o 2-3 %. Tím by se měla investice 30 mil. Kč vložených do reklamní kampaně zhodnotit navýšením příjmu z turistického ruchu o 2-3 mld. Kč.

Druhým bodem tiskové konference bylo představení dalších dvou reklamních kampaní, které agentura CzechTourism připravuje. V příštím roce bude probíhat druhá zahraniční kampaň tentokrát úzce specializovaná na Polsko a Rakousko s jasně vymezenou cílovou skupinou. V případě Poláků to jsou turisté, kteří přes Českou republiku pouze tranzitují do vzdálenějších destinací. Cílem této kampaně je prodloužit jejich pobyt na našem území. U Rakušanů je jiným reklamním spotem oslovována ta skupina turistů, kteří mají aktivní přístup k dovolené, lidé kteří při trávení volného času chtějí vidět architekturu, zažít kulturní událost, jezdí za hudbou atd. Součástí televizní reklamy bude i tištěná a billboardová kampaň. Odhadované náklady jsou 54 mil. Kč a budou hrazeny z peněz EU.
Tourfilm – mozaika plná barev
Velmi zajímavá byla prezentace hl. m. Prahy, představení nové filmové koncepce mapování památek Prahy.
TOURFILM letos zorganizoval celou řadu fotografických výstav. Zejména zaujala obří fota L. Kamaráda a Z. Lhotáka, která nás přenesla do Himalájí, Nepálu a Jižní Ameriky.
Karlovarská veřejnost měla možnost navštívit projekce na třech místech ve městě, výstavy konané v rámci TOURFILMu, včetně Artkontaktu, workshopu výtvarníků z celého světa, kteří připravili společný projekt s názvem Porcelán trochu jinak.
Bohatý doprovodný program doplnila vystoupení cestovatelů Miloslava Stingla, expedice J. Moulise na Aljašce a Petra Horkého – Camera Inkognita.
Součástí festivalu byla unikátní výstava Rudolfa Švaříčka – Tajemná Indonésie, jež byla umístěna v Lázních I až do konce října. Projekt o tajemném souostroví Nová Guinea, který vznikl na základě cest významných českých cestovatelů na zapomenutou část planety Země, je v českých podmínkách zcela výjimečnou záležitostí.
Hlavním hostem letošního TOURFILMu byla Jane Goodall, světově proslulá cestovatelka a badatelka, která se proslavila svým celoživotním výzkumem života šimpanzů ve volné přírodě. Její společný život se šimpanzy se stal legendou.
Jane Goodall svůj slavný výzkum realizovala v oblasti jezera Tanganika v Gombe, kde také natočila svůj nový film (jehož premiéra se uskutečnila na karlovarském festivalu), Return to Gombe. To, že se J. Gooodall po čtyřiceti letech šťastně setkala se svým oblíbeným mládětem Fifi, je velmi emocionálním vrcholem celého filmu. S touto výjimečnou ženou, kterou sama britská královna povýšila za celoživotní dílo do šlechtického stavu, se účastníci festivalu setkali osobně 6. 10. 2004.
KATEGORIE I.
1. Toulavá kamera; ČT – ředitelství zpravodajství
2. Špindlerův Mlýn; Informační centrum Špindlerův Mlýn
Vysočina; Video Kunc
3. Vila Tugendhat; TVF, s.r.o.
Diplom
• The region of South Bohemia; Jihočeský kraj – Krajský úřad
• Region Ostrovsko; Město Ostrov
• Česká republika – Lázně v srdci Evropy; MMR Praha
• Královská obora Stromovka; Resident
KATEGORIE II.
1. www.pbrana.cz; České Švýcarsko – turistické informace
2. www.region-vysocina.cz; Kraj Vysočina
3. Krkonoše; JIPP s.r.o.
Cena poroty
www.krkonose-smo.cz; Mediapool spol. s.r.o.
Diplomy
• unikátní sestavovač cyklotras
www.posazavi.com; Posázaví o.p.s.
• neobvyklou virtuální procházku Třebíčí
www.trebic.cz/unesco; Město Třebíč
• systematické vydávání tematicky orientovaných foto CD-ROMů
– Czech Republic and Music
– Czech Republic in winter
– People and life
– Magic of castle and chateaux, Religious monuments and place of pilgrimage
– Spa – A place to relax and enjoy, Healthy and active holiday
– Golden Prague, Incentive and convention tourism; CzechTourism
Tourmap 2004
KATEGORIE PRŮVODCE
Norsko s CD průvodcem na cesty; Česká republika; Freytag&Berndt
KATEGORIE ELEKTRONICKÉ MAPY
http://mapy.idnes.cz/; Česká republika; PLANstudio, s.r.o.
KATEGORIE MAPY – ATLASY
EUROPA – atlante stradale, 1:1 250 000; Itálie; Instituto geografico DeAgostini
Ceny poroty
KATEGORIE PRŮVODCE
Šumava – příroda, historie,život; Česká republika; Nakladatelství Baset
KATEGORIE MAPY – ATLASY
• Vysoké Tatry, ortofotomapa; Slovensko; VKÚ, a.s. Harmanec
• St. Petersberg on the border centurys; Rusko; UNIINTEX
KATEGORIE ELEKTRONICKÉ MAPY
www.cykloatlas.cz; Česká republika; Cykloklub

Slavnostní večer Pekingu
Slavnostní předávání cen Tour Region Filmu 2004 a Tourmap 2004 probíhalo v karlovarském Grandhotelu Pupp 6. 10. 2004, na pozadí stylového večera v čínské režii. Mimo projekce čínských fotografií a filmu na velkoplošné obrazovce zaujala hlavně řada vystoupení tradičního čínského divadla. Čínské tanečnice předváděly několik rozmanitých sekvencí starobylých tanců, z nichž některé byly určeny pouze pro čínské císaře, některé zase k určitým společenským příležitostem.
Na slavnostní večer navázala druhý den tisková konference k prezentaci Číny a Pekingu v České republice. Hlavním tématem byla snaha jak čínské, tak české strany navázat spolupráci v oblasti cestovního ruchu v dlouhodobém horizontu cca pěti let. K významným bodům spolupráce by mělo patřit zejména zavedení přímého leteckého spojení obou destinací, tj. linky Peking – Praha, Karlovy Vary, která by zajistila jednodušší a rušnější pohyb cestovního ruchu v obou směrech.
Amadeus – každoroční účastník Tourfilmu
Každoročně se na Tourfilmu setkáváme také se společností Amadeus. Na čtvrteční prezentaci představila svůj nový produkt, který vyvinula ve spolupráci s technologickou společností Otedis/Optims, umožňující širokou škálu možností elektronické distribuce volných ubytovacích kapacit. Celý systém pracuje v prostředí internetového prohlížeče a skládá se z několika částí. Tou základní je Otedis.Web Planning. Prostřednictvím tohoto nástroje lze určit, jaká kapacita hotelu bude alokována pro elektronickou distribuci. Poskytnutá kapacita je zde popsána obecnou informací o hotelu, definováním až 25 typů pokojů, nastavením charakteru prodejní sezony a stanovením cenové politiky. Systém rovněž umožňuje generovat různé reporty o nakonfigurovaných datech, sledovat obsazenost hotelu a vytvářet statistické přehledy. Další část celého systému je Otedis.WebRes. Jedná se o on-line knihovací nástroj, který lze plně integrovat do webových stránek hotelu. Ten je v reálném čase napojen na databázi Otedis.Web Planning, takže potenciální klient má aktuální informaci o volných kapacitách hotelu a cenách. Kromě globálního distribučního systému Amadeus lze zvolit i další formy elektronické distribuce. Řešení Otedis.Switch, poslední dílek ve skladbě celého systému, umožňuje distribuovat veškeré informace vložené do databáze Otedis.Web Planning. Lze volit ze široké nabídky distribučních kanálů – hlavní webové portály v USA ( orbitz.com, lodging.com, all-hotels.com), v Evropě (opodo.com, placestostay.com, yahoo.com) a vlastní distribuční sítě Otedis, která čítá 50 partnerských webových stránek. S využitím Otedis.Switch je možné se připojit do dalších tří globálních distribučních systémů – Worldspan, Sabre a Galileo).
Tourfilm Award Ceremony
Galavečer Tourfilmu, jehož hlavním partnerem bylo Město Karlovy Vary, se odehrál ve Slavnostním sále Grandhotelu Pupp. Výjimečnou atmosféru celého večera umocnil velmi netradiční a milý způsob moderování herečky a zpěvačky Chantal Poullain. Po předání všech cen následoval bohatý raut a neméně pestrý kulturní program.

GRAND PRIX
Get Natural Winter; Switzerland; Switzerland Tourism
KATEGORIE I.
Videosnímky a filmy věnované prezentaci zemí, národních celků, regionů, měst
1. Dubai – Welcome to 21st Century Arabi; United Arab Emirates; Department of Tourism and Commerce Marketing Dubai
2. Faroe Islands; Faroe Islands (Den.); Faroe Islands Tourist Board
3. Tanzania Authentic Africa; Tanzania; Tanzania Tourist Board
KATEGORIE II.
Reklamní turistické videosnímky a filmy
1. Klangwelten, Heureise, Seegleiter; Austria; Austria National Tourist Info – Österreich Werbung
2. Czech Republic; Czech Republic; CzechTourism, McCann Ericksson
3. Swarovski Kristallwelten – Mediacard; Austria; Epo Film Prod. (entered by Filmservice International)
PRIX PREZIDENT KARLOVY VARY REGION
Québec – Beau a l infini!; Canada; Tourisme Québec
PRIX MAJOR KARLOVY VARY
Croatia Dream Dubrovnik; Croatia; Hrvatska turistička zajezdnica
PRIX FIJET INTERNATIONAL
Madeira; Portugal; Snail Travel
PRIX DIRECTOR CZECHTOURISM
Czech Beer – Thirsty Traveler; Czech Republic; The Grasslands entertainment group inc.
PRIX DIRECTOR VZP ( BAD )
Hungary Keeps the World Healthy; Hungary; Hungarian National Tourist Office
PRIX AMADEUS
80 let ČSA; Czech Republic
JURY PRIX
Get Natural; Switzerland; Switzerland Tourism

KATEGORIE III.
Dokumenty a publicistické filmy vyrobené pro TV
1. Tatry mystérium / The Tatras a Mystery; Slovak Republic; K2 studio, režie Pavol Barabáš
2. Sun Rises from the East; Turkey; TRT
3. Secrets of the Adriatic, Italy; ORF
JURY PRIX
Explore International; Africa
SPECIAL PRIX
• Proměny Pražského hradu; Czech Republic; Studio KF s.r.o.
• Postřehy odjinud + Po stopách; ČT – Studio Ostrava
• V kruhu znovuzrození; China; Česká televize
• Letem českým světem; Czech Republik; Česká televize

KATEGORIE IV. – Prix of iDNES
CD-ROM, WWW stránky
1. www.bulgariatravel.org; Bulgaria; Bulgaria-National Tourism Promotion and InformationAgency
2. www.greenland.com; Denmark; Greenland Tourism
3. Costa Adeje; Spain; Concejalía de Turismo
JURY PRIX
www.edeni.com; South Africa; Edeni Private Game Lodge
Čestné uznání za účelně vybudovanou prezentaci
Taiga Hunting Fishing – Yugorskaya Dolin; Russia; Siberia – Taiga Hunting Fishing
Diplomy
• za bohatou informační výbavu
www.austria.info; Austria; Austrian National Tourist Office
• za vynikající prezentaci regionu
Le Marce l Italia in una regione; Italy; Assessorat fur Tourismus
• Corralejo La Oliva Feurteventura; Spain; Tourist Guide – Fuerteventura
Připravili: Eva Frindtová, Ondřej Kupsa, Jakub Vocetka, Jan Pomykal
www.tourfilm.cz