Letní sezona se blíží

I když si s námi počasí každým dnem zahrává tak, že nám to často není příjemné, letní turistická sezona se pomalu, ale nezadržitelně blíží. V lednu a únoru se konaly dva významné veletrhy cestovního ruchu, které byly dokladem toho, jak jsou jednotlivé kraje, cestovní kanceláře, ubytovací a stravovací zařízení připraveny na letošní turistickou sezonu.

Doslova balíky nejrůznějších levnějších i dražších propagačních materiálů mizely, tak jako každoročně, z pultů jednotlivých vystavovatelů, padaly více či méně odborné dotazy a také odpovědi. Veletrhy však skončily, jejich návštěvníci nyní mají dostatek času si je doma v klidu a pohodlí prohlédnout a popřemýšlet o tom, kam na letošní dovolenou. I ten nejlepší propagační materiál nemůže sdělit ty nejpodrobnější informace. Pokud je na něm uvedeno spojení na turistické informační centrum (a to se stává stále častěji), má zájemce o dovolenou vyhráno.

V letošním roce měli návštěvníci veletrhů cestovního ruchu v Brně i v Praze možnost získat přehledný a graficky dobře zpracovaný adresář turistických informačních center, která jsou členy Asociace turistických informačních center ČR. Není třeba dodávat, že o adresář byl velký zájem.

Nedávno pracovníci turistických informačních center vyhodnotili a uzavřeli předcházející turistickou sezonu, vyčíslili, kolik turistů navštívilo jejich kancelář, kolik dotazů zodpovídali apod. Nyní začíná sezona nová a s ní opět velké pracovní vypětí. Jen ten, kdo byl a je v infocentru zaměstnán nebo je podrobně seznámen s jeho posláním, ví, jak je to náročná práce. Každý jeho návštěvník zcela oprávněně očekává, že zde obdrží odpovědi na své otázky týkající se nejen cestovního ruchu. O tom by mohli vyprávět samotní pracovníci.

Zhruba před rokem jsem si udělala takový svůj malý osobní průzkum, jak jsou internetové stránky jednotlivých turistických informačních center (průzkum se netýkal jen členů asociace) přístupné zájemcům o turistické informace všeho druhu. Upřímně řečeno, hledání se dá ještě zvládnout, když jsme Češi, ale být zahraničním turistou, tak zapláču. A nic na tom nemění fakt, že některé stránky jsou k dispozici také v cizojazyčných verzích. Jako zahraniční turista nemohu přece tušit, že pokud se chci „propracovat“ k turistickému informačnímu centru, musím nejprve vyťukat doménu s názvem města, pak nalézt třeba kulturní informační středisko (hlavně aby zahraniční návštěvník tušil, na co ťuká) a teprve potom se propracuje na turistické informační centrum. Budiž útěchou, že zahraniční návštěvník chápe slovo „TURISTA“ a klepne na příslušné okénko. To vše je příliš složité. Oč by celá situace byla jednodušší, kdyby turistická informační centra, ať už jsou odkudkoli z republiky a jejich zřizovatelem byl kterýkoli subjekt, byla snadno dostupná bez jakéhokoli dalšího „proklikávání“. Letos jsem si podobné „putování“ po internetových prezentacích nejrůznějších infocenter zopakovala. Výsledek byl stejný. Infocentra v nejrůznějších propagačních materiálech sice uvádějí odkazy na internetové stránky, ale z devadesáti procent jsou to odkazy na stránky jejich zřizovatelů. Stále totiž mám na paměti skutečnost, že vše, i na internetu, by mělo být dostupné rychle a bez zbytečně dlouhého hledání. Ne každý je napojen on-line. Je mnoho těch, kteří pečlivě sledují čas, po který pobývají na síti, a jakékoli další odkazy dál a dál je odrazují od jejich původního záměru – najít pro sebe potřebnou informaci.

V únorovém čísle COT Business bylo několik velmi aktuálních a konkrétních příspěvků o tom, co je nutné udělat, ale hlavně, co už je připraveno pro zlepšení kvality cestovního ruchu v naší republice a také pro zlepšení celkové informovanosti o možnostech cestovního ruchu u nás. Svou důstojnou pozici určitě zaujmou i turistická informační centra.

Naděžda Jahodová

www.atic.cz

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více