Letecké společnosti se zavázaly k respektování práv spotřebitelů

Foto: Unsplash 16 evropských dopravců se přihlásilo mj. k včasnému odškodnění cestujících v případě zrušení letu Foto: Unsplash

Šestnáct významných leteckých společností na evropském trhu se přihlásilo k větší transparentnosti, lepší informovanosti a včasnému odškodnění cestujících v případě zrušení letu na základě iniciativy Evropské komise. Ta v prosinci 2020 upozornila orgány pro spolupráci v oblasti ochrany spotřebitele (CPC, Consumer Protection Cooperation network), aby se zabývaly praktikami několika leteckých společností v situacích rušení letů a navrácení výdajů cestujícím v souvislosti s pandemií covidu-19.

Do dialogů byly zapojeny tyto letecké společnosti: Aegean Airlines, Air France, Alitalia, Austrian Airlines, British Airways, Brussels Airlines, Easyjet, Eurowings, Iberia, KLM, Lufthansa, Norwegian, Ryanair, TAP, Vueling a Wizz Air.

Z tiskového sdělení Komise vyplývá, že letecké společnosti přijaly následující závazky:

  • zbývající žádosti o kompenzace byly v naprosté většině případů vyřízeny a peníze by měly být cestujícím vráceny dle právních předpisů EU;
  • cestující budou přehledně informováni o svých právech v případě zrušení letu leteckou společností;
  • letecké společnosti budou ve své komunikaci s cestujícími jasně odlišovat zrušení letu leteckou společností (a z toho vyplývající zákonná práva cestujícího) od zrušení cesty pasažérem (a smluvními právy, která se vztahují na cestujícího v těchto případech podle přepravních podmínek letecké společnosti);
  • letecké společnosti budou ve svých sděleních určených cestujícím (na internetových stránkách, e-mailem aj.) řádně informovat o všech alternativách v případě zrušení letu: přesměrování letu, vrácení peněz, a to i ve formě poukazu, pokud tuto možnost letecká společnost nabízí;
  • cestujícím mohou být vráceny peníze ve formě poukazu, pouze pokud si tuto možnost výslovně zvolí; většina leteckých společností se shodla na tom, že nevyužité poukazy, které byly cestujícím v počátečních fázích pandemie vydávány, mohou být proplaceny, pokud si tak cestující přeje;
  • cestující, kteří si rezervovali let přes zprostředkovatele a mají potíže s proplacením financí od tohoto zprostředkovatele, se mohou obrátit na leteckou společnost a požádat o vypořádání napřímo; letecké společnosti by měly cestující o této možnosti a souvisejících podmínkách žádosti informovat na svých internetových stránkách.

Orgány pro spolupráci v oblasti ochrany spotřebitele v tuto chvíli ukončují jednání se všemi leteckými společnostmi, ale budou i nadále sledovat, zda jsou závazky řádně dodržovány. Zároveň budou monitorovat možné nekalé obchodní praktiky některých zprostředkovatelů, zejména ve způsobech informování klientů o podmínkách a poplatcích za jejich služby.

Ačkoliv je tato iniciativa pozitivně vnímána celým trhem, prohlášení leteckých společností se netýká letů rezervovaných v rámci balíčku cestovních kanceláří. Letecké společnosti tak přenáší svou odpovědnost na touroperátory, kteří realizaci letů nemohou nijak ovlivnit.

Autor

Nejnovější články z rubriky Asociace

Foto: Shutterstock.com

Pro kompenzace bude stačit 30procentní pokles obratu

Profesní svazy mohou slavit malé, ale důležité vítězství – vláda vyhověla jejich požadavku a odsouhlasila, že podmínkou pro vstup do kompenzačních programů bude pokles obratu firmy o 30 procent. S odvoláním na vyjádření ministra průmyslu a obchodu Karla Havlíčka...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

ČUCR apeluje na vládu, aby spustila kompenzace

Česká unie cestovního ruchu (ČUCR) žádá v souvislosti s novými protikoronavirovými opatřeními vládu v demisi o přímou finanční podporu subjektů podnikajících v turismu. Nové restrikce totiž podle unie už tak kritickou situaci mnoha firem ještě dále podstatně zhorší. Další pokles...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Chystaná opatření poškodí služby, restauratéři volají po kompenzacích

Opatření, která vláda připravuje s cílem zpomalit pandemii covidu-19, budou mít podle zástupců oboru zásadní dopady na podnikání v gastronomii a ve službách. V souvislosti s očekávaným hlubokým propadem tržeb vyzvali vládu k zavedení kompenzačních programů.

Číst více