Letecké společnosti se zavázaly k respektování práv spotřebitelů

Foto: Unsplash 16 evropských dopravců se přihlásilo mj. k včasnému odškodnění cestujících v případě zrušení letu Foto: Unsplash

Šestnáct významných leteckých společností na evropském trhu se přihlásilo k větší transparentnosti, lepší informovanosti a včasnému odškodnění cestujících v případě zrušení letu na základě iniciativy Evropské komise. Ta v prosinci 2020 upozornila orgány pro spolupráci v oblasti ochrany spotřebitele (CPC, Consumer Protection Cooperation network), aby se zabývaly praktikami několika leteckých společností v situacích rušení letů a navrácení výdajů cestujícím v souvislosti s pandemií covidu-19.

Do dialogů byly zapojeny tyto letecké společnosti: Aegean Airlines, Air France, Alitalia, Austrian Airlines, British Airways, Brussels Airlines, Easyjet, Eurowings, Iberia, KLM, Lufthansa, Norwegian, Ryanair, TAP, Vueling a Wizz Air.

Z tiskového sdělení Komise vyplývá, že letecké společnosti přijaly následující závazky:

  • zbývající žádosti o kompenzace byly v naprosté většině případů vyřízeny a peníze by měly být cestujícím vráceny dle právních předpisů EU;
  • cestující budou přehledně informováni o svých právech v případě zrušení letu leteckou společností;
  • letecké společnosti budou ve své komunikaci s cestujícími jasně odlišovat zrušení letu leteckou společností (a z toho vyplývající zákonná práva cestujícího) od zrušení cesty pasažérem (a smluvními právy, která se vztahují na cestujícího v těchto případech podle přepravních podmínek letecké společnosti);
  • letecké společnosti budou ve svých sděleních určených cestujícím (na internetových stránkách, e-mailem aj.) řádně informovat o všech alternativách v případě zrušení letu: přesměrování letu, vrácení peněz, a to i ve formě poukazu, pokud tuto možnost letecká společnost nabízí;
  • cestujícím mohou být vráceny peníze ve formě poukazu, pouze pokud si tuto možnost výslovně zvolí; většina leteckých společností se shodla na tom, že nevyužité poukazy, které byly cestujícím v počátečních fázích pandemie vydávány, mohou být proplaceny, pokud si tak cestující přeje;
  • cestující, kteří si rezervovali let přes zprostředkovatele a mají potíže s proplacením financí od tohoto zprostředkovatele, se mohou obrátit na leteckou společnost a požádat o vypořádání napřímo; letecké společnosti by měly cestující o této možnosti a souvisejících podmínkách žádosti informovat na svých internetových stránkách.

Orgány pro spolupráci v oblasti ochrany spotřebitele v tuto chvíli ukončují jednání se všemi leteckými společnostmi, ale budou i nadále sledovat, zda jsou závazky řádně dodržovány. Zároveň budou monitorovat možné nekalé obchodní praktiky některých zprostředkovatelů, zejména ve způsobech informování klientů o podmínkách a poplatcích za jejich služby.

Ačkoliv je tato iniciativa pozitivně vnímána celým trhem, prohlášení leteckých společností se netýká letů rezervovaných v rámci balíčku cestovních kanceláří. Letecké společnosti tak přenáší svou odpovědnost na touroperátory, kteří realizaci letů nemohou nijak ovlivnit.

Autor

Nejnovější články z rubriky Asociace

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Hana Krejbichová / Prague Convention Bureau

Zástupci kongresové Prahy si zvolili nové vedení

Ve středu 4. května se uskutečnila valná hromada Prague Convention Bureau, v rámci níž proběhla volba nového představenstva a členů revizní komise. Kongresový průmysl Prahy, který je oficiálně zastřešován právě Prague Convention Bureau, tak získal nové vedení.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Restauratérům i ubytovatelům se vracejí hosté

Asociace hotelů a restaurací ČR (AHR) ve spolupráci se společností Data Servis – informace zveřejnila výsledky vývoje tržeb v ubytovacích a stravovacích zařízeních za první čtvrtletí letošního roku. Z průzkumu vyplývá, že provozovatelé restaurací zažívají postupný návrat hostů na...

Číst více