Konference přinesla návody, jak na overtourism

Asi nejúčinnější cestou k regulaci přílivu turistů do některých destinací je zpoplatnění vstupu. To je jeden ze závěrů včerejší konference na téma overtourism, která se konala v rámci doprovodného programu veletrhů GO a Regiontour v Brně. Destinační společnosti by se také měly víc než marketingu věnovat managementu. 

O overtourismu na konferenci diskutovali tuzemští i zahraniční odborníci

Uspořádáním konference vydavatelství COT media a společnost Veletrhy Brno zareagovaly na jeden z hlavních globálních turistických trendů, tedy na enormní růst zájmu o některé destinace, který vede k negativnímu vnímání cestovního ruchu rezidenty a v konečném důsledku k poklesu image těchto míst, v určitých případech i k nenávratnému fyzickému poškození tamních přírodních či kulturních památek. 

Účastníci konference, kterou moderovala Nora Dolanská, sama zkušená destinační manažerka, ve svých vystoupeních hledali cesty, jak se vypořádat s přílišným zájmem turistů, někteří přispěli i inspirativními příklady z praxe. Jako červená nit se konferenčními příspěvky vinula myšlenka o efektivní regulaci návštěvnosti prostřednictvím ceny. „Cena je jeden z nejlepších regulačních faktorů, které zatím lidstvo vymyslelo,“ konstatoval například ředitel agentury CzechTourism Jan Herget, podle kterého se mimochodem zatím v tuzemských podmínkách o overtourismu v pravém slova smyslu asi nedá hovořit.

O tom, zda se zpoplatněním vstupu turistů do některých míst podaří návštěvnost regulovat, je možné vést debaty, stoprocentně jisté ale je, že touto cestou mohou destinace přinejmenším zvýšit příjmy, které jim z cestovního ruchu plynou. S praktickou aplikací této myšlenky seznámil účastníky českokrumlovský místostarosta Martin Hák – zavedením nových pravidel pro vjezd a parkování se Českému Krumlovu nejenže podařilo „vyhnat“ autobusy z některých míst, ale především získat pro městskou kasu minimálně 26 milionů korun ročně. Tyto prostředky budou použity na další rozvoj města a měly by přispět k pozitivnějšímu vnímání turismu rezidenty. S dalšími praktickými návody na řešení přehřátého turismu na konferenci vystoupili Marcela Koňáková, ředitelka MIKULOVSKO – destinační společnost, či Miroslav Rončák z Univerzity Palackého v Olomouci.  

V debatě zmiňovaných odborníků několikrát zaznělo, že v souvislosti s trendy v cestovním ruchu se mění i role destinačních společností. Ty by dnes měly vedle marketingu věnovat zvýšenou pozornost managementu. Například tak, jak to už delší dobu praktikují v belgických Bruggách, tedy v městě, které je podobně jako náš Český Krumlov či Mikulov častým cílem jednodenních výletů. Ředitel Visit Brugges Dieter Dewulf na konferenci informoval o tom, že již od roku 2005 se tato organizace destinačního managementu ve svých aktivitách zaměřuje na ty cílové skupiny, u kterých je předpoklad, že v městě alespoň jednou přespí. Strategie rovněž pracuje s aktivitami, které pomáhají návštěvníky nasměrovat do jiných částí města než do tzv. zlatého trojúhelníku, tedy do historické části centra s nejvyšší koncentrací návštěvnosti. Dieter Dewulf také potvrdil myšlenku zformulovanou v úvodu konference Janem Hergetem, že jednou z účinných cest je i vytvoření specifických produktů určených pro menšinové cílové skupiny a jejich naprosto přesně cílená komunikace směrem k těmto potenciálním zákazníkům, u kterých je předpoklad, že nebudou prahnout po nejznámějších atraktivitách a že v místě zůstanou déle. A také více utratí.  

Podrobněji se tím, co na konferenci zaznělo, budete moci seznámit v březnovém vydání měsíčníku COT – Celý o turismu.

Foto: -pmu-

 

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Průzkum: Na dovolenou v ČR se chystá polovina domácností s dětmi

Dovolenou v tuzemsku se podle vyhledávače ubytování a zážitků Explorio.cz chystá strávit zhruba polovina českých domácností s dětmi. Postupné uvolňování restrikcí při cestách do zahraničí zatím tuto skutečnost totiž ovlivňuje jen velmi málo. Majitelé ubytování se v 88 procentech...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Předvolební otázka za miliardy: Jak pomoct cestovnímu ruchu?

Česká unie cestovního ruchu zve na online tiskovou konferenci s názvem „Předvolební otázka za miliardy: Jak pomoct cestovnímu ruchu?". Kromě novinářů jsou zváni i zástupci odborné veřejnosti. Tisková konference proběhne 22. června od 15 hodin.

Číst více
Foto: Znojemská Beseda

O druhý ročník Znojmo Zadax zatím projevila zájem stovka podnikatelů

Stovka majitelů znojemských restaurací, kaváren nebo hotelů se zatím zapojila do letošního druhého ročníku akce Znojmo Zadax na podporu podnikatelů působících v cestovním ruchu. Do loňské kampaně se zapojilo 140 podnikatelů, ale i tehdy byl rozjezd v červnu pomalejší....

Číst více