Kdo spasí české hotely? České rodiny, ale jen pokud jim hoteliéři půjdou naproti

Foto: Shutterstock.com Foto: Shutterstock.com

Miliony chybějících noclehů, miliardy ztracené na tržbách. Loňský rok byl pro hotely nejhorší v novodobé historii. Jestliže to epidemiologická opatření dovolí, hotely zřejmě prožijí intenzivní jarní sezonu, rok 2021 se ale pravděpodobně bude odehrávat podle nových pravidel. A provozovatelé mají posledních pár měsíců, aby se na ně dobře připravili.

Česká republika je lákavou turistickou destinací. Díky své různorodosti a umístění ve středu Evropy má ideální podmínky pro domácí i zahraniční turisty. Nemusíme se bavit jen o Praze – šikovní hoteliéři v regionech, kteří dokázali včas zareagovat na trend turistiky krátkých vzdáleností, dlouhodobě těží ze zájmu Slováků, Němců, Rakušanů nebo Poláků. I díky tomu je návštěvníků z ciziny skoro polovina a stojí za desítkami milionů noclehů v celém Česku. A i pokud bychom vynechali hlavní město, kde cizinci tvoří 80 % hostů, dostaneme se v závislosti na kraji na zhruba 30% podíl.

Ubytovací byznys v Česku je tedy na cizincích závislý, a pokud se příští rok dostatečně nepodaří uvolnit pravidla pro cestování, hosty pro miliony noclehů budou ubytovací zařízení potřebovat najít jinde – především reprofilací na domácí turistiku. A jak ukázalo už loňské léto, nemusel by to být zas takový problém. I díky dlouhé karanténě chuť a cestovat dlouho nebyla větší.

Miliardy v domácím turismu

Jenže změny se budou dít i na tomto poli. Podle očekávání výrazně klesne počet firemních hostů. Je to logické, velké mezinárodní akce se většinou přesouvají do on-line prostoru, firmy zase šetří na nebusinessových aktivitách. Zbývá tedy poslední jistota. Z mého pohledu zato velmi pevná – a tou je rodinná turistika.

 Právě rodiny s dětmi totiž patří k hostům, kteří na uvolnění opatření reagují po celé Evropě jako první. Jsou loajální, mají rostoucí trend ve frekvenci návštěv a nemají problém připlatit si za kvalitní služby. Už nyní se při hledání hotovosti na provoz hotelů a penzionů ukazuje, že jsou to právě rodiny s dětmi, které nemají problém udělat rezervaci bez termínu, v předstihu si koupit poukaz na pobyt, a zajistit tak v těžkém období „svému“ hotelu hotovost. A hlavně – deklarují, že i přes ekonomickou nejistotu rozhodně nechtějí na dovolené šetřit.

Jinými slovy – jsem přesvědčen, že vět­šina hotelů se bez užší spolupráce s českými rodinami v příští sezoně prostě neobejde.

Rodiny si všímají změny

Podle průzkumu, který Explorio.cz realizovalo na přelomu září a října loňského roku, hodlá za dovolenou v Česku utrácet stejně nebo více než před rokem 77 % oslovených rodin. To je skvělá zpráva. Zároveň jsou rodiny ochotné si stále více dělat radost a za pobyt si připlatit – českou dovolenou už neberou jako nutně „levnou dovolenou“. Pětina zmiňuje, že jejich „kapesné“ na pobyt stouplo až na 10 000 korun, polovina pak počítá s útratou nad rámec platby za ubytování a jídlo v řádu tisícovek.

To všechno jsou peníze, které mohou z větší části zůstat „v hotelu“ za kvalitní doplňkové služby. Rodin se v Česku podle odhadů každoročně ubytuje kolem milionu, každá tisícovka, kterou jsou připraveny za pobyt utratit navíc, tak znamená potenciální miliardu pro hoteliéry.

Jenže jsou na české rodiny hotely a penziony připraveny? Přestože se situace lepší (myslí si to 80 % rodin), požadavky moderní rodiny stále splňuje asi jen pě­tina navštívených hotelů. Pozor – pětina z těch, které rodina vybrala pro svůj rodinný pobyt. To je z mého pohledu žalostně málo. Přidat musejí nejen hotely, ale také jednotlivá turistická střediska.

Jak jít rodinám naproti

Vidíme to i sami – z více než 9 000 zařízení v Česku (a zhruba 15 000 se započtením chalup a apartmánů) prošlo přísným sítem do nabídky Exploria necelých 1 500 hotelů a penzionů, které splňují nároky na ubytování rodin s dětmi. Potenciál Česka je přitom výrazně někde jinde.

Ideální rodinný hotel nebo penzion přitom nemusí splňovat podle rodin moc. Hlavním parametrem paradoxně není cena ani konkrétní lokalita jako spíš bezpečný inte­riér a dostatečné vnitřní vybavení pro pobyt s dětmi různých věkových kategorií. Jinými slovy – klíčové je, aby se děti mohly v hotelu nebo penzionu bezpečně a kvalitně zabavit. Přitom i tak běžnou výbavu, jako je dětská postýlka, celá řada hotelů nemá anebo ji má v neakceptovatelném stavu.

 Foto: Shutterstock.com

S ohledem na to, že dnešní rodiče již spadají nejčastěji do generace X a mile­niálů, očekávají dobrou dostupnost hotelu nebo penzionu na internetu a on-line nabídnuté přehledné informace o vhodnosti zařízení pro jednotlivé věkové skupiny. Pokud ještě hoteliér – například ve spolupráci s regionálním turistickým centrem – dokáže prodat atrakce v okolí, má z větší části vyhráno.

Rodinná turistika přepíše mapy

Ostatně i to je důvod, proč Explorio.cz v rámci svých konzultačních workshopů s jednotlivými hoteliéry stále častěji řeší, jak jednotlivá zařízení lépe připravit na nový trend. Nejde totiž jen o ten příští rok – korona spoustu věcí pouze urychlila v jejich přirozeném běhu.

České rodiny tak pomalu ale jistě začínají přepisovat hotelovou mapu a vytvářejí celou řadu nových příležitostí. Dávají vzniknout novým segmentům, jako jsou zážitkové hotely, většinu roku beznadějně vyprodané i za vysoce nadprůměrné ceny. Přinášejí šanci pro regiony, kde nejsou přírodní turistické trháky, ale které dokážou vystavět vlastní zábavní areály a dát vzniknout novým turistickým střediskům – dobrý nápad je v tomto případě vždy cennější než vysoká investice.

Osobně tedy beru to, co přichází, jako jednu velkou šanci, jak postupně přinést na český hotelový trh zcela nové kvality. Zlepšit služby hotelů a penzionů, naučit tato zařízení, aby jejich návštěvnost nebyla závislá pouze na jednom nebo dvou zdrojích klientů. A naučit se využívat potenciál, který je v rodinné turistice. Což je věc, která se navíc neztratí ani s návratem hostů z ciziny. Profilovat Česko jako zemi rodinám zaslíbenou totiž má smysl bez ohledu na hranice.

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více